Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW E61  (läst 2520 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matteloven

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Kön: Man
  • BMW 520d
BMW E61
« skrivet: september 28, 2015, 09:47:57 »
Hej, sitter och letar efter ny bil och är riktigt sugen på en bmw e61 men har ingen som helst erfarenhet om bmw förutom att dom ser bra ut :) men det som jag är ute efter är diesel automat, från 08a och uppåt, jag vet dock inte vilken som är bäst av 520, 525, och 530in, vilken är billigaste att äga i försäkring skatt och bränsleförbrukning osv. Mvh /mattias

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
BMW E61
« Svar #1 skrivet: september 28, 2015, 19:29:41 »
Fr.o.m. Mars 2007 kom faceliften, eller "LCI" (Life Cycle Impulse) som BMW kallar det ibland.

Snyggare inredning, snålare motorer och växelspaken blev mycket snyggare.

520 är snålast och billigast i drift, men också svagast. 530 drar lite mer (beroende på hur du kör), men är ju starkare också. Skatt har jag inte koll på, det skulle jag kolla med transportstyrelsen.

Oavsett så tycker jag den ska ha de underbart sköna komfortstolarna, gärna med kyla! De är nästan det bästa av allt med e60 och e61 - makalöst sköna stolar. Personligen skulle jag också leta efter en som har en bättre ljudanläggning (har inte full koll, men tror det är basic, professional och hifi logic7. Båda de två senare har 8-tums basar under stolarna, vilket gör en hel del skillnad för ljudet!

Navigering med Head-up display är väldigt trevligt. Fyrhjulsdrift påstår en del att den trasslar mycket, men det har jag aldrig kunnat verifiera så jag tar det personligen som "fikabordsskvaller" från de som inte vet egentligen. Däremot lär fyrhjulsdriften vara en aning törstigare, skulle gissa på en halv deciliter mer.

Bakluckan brukar trassla en del - kablarna som går i gångjärnen böjs av med tiden. Inte svårt att laga, men väldigt irriterande.

Reklampartners