Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: 740 E38 Går dåligt på ena sidan  (läst 3236 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad se

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
740 E38 Går dåligt på ena sidan
« skrivet: september 26, 2015, 08:46:22 »
Den verkar ha dålig tändning på vänster motorhalva.
har nya stift, bytt plats på tändspolarna bytt plats på lamdasonderna, 
utan resultat har även haft motorstyrningen inne för kontroll.
någon som har nån ide om vad det kan vara

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
« Svar #1 skrivet: september 26, 2015, 10:29:25 »
Hej SE och välkommen på Bimmerpower.org. ;)

Tråkigt när det händer. :(
Går den dålig när den är kall eller varm eller båda och?
Får du felkoder?
Här kan du läsa lite om olika orsaker som gör att motor kan går dåligt.
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=7208.msg46997#msg46997
Hör gärna av dig. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad e38pansar

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
« Svar #2 skrivet: december 22, 2015, 18:48:44 »
Hej hej,
Jag har precis dykt i min e38 som gick som en påse nötter.
Det felet du beskriver kan vara mycket men knappast spolar eller tändstift.
De lägger liksom inte av på en hel sida.
Ryker den vid start (kall eller varm spelar ingen roll)? Då är det CCV-membranet som är sprucket.
Hur såg stiften ut?
Var det mycket olja i tändstiftskanalerna?
Berätta mer så skall jag se om jag kan hjälpa dig.

E38Pansar

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #3 skrivet: december 22, 2015, 19:09:28 »
En dum fråga, CCV membranet är det samma som Insugsmembranet eller är jag ut och cyckla?   
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad e38pansar

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
« Svar #4 skrivet: december 22, 2015, 23:10:32 »
Njae, CCV och PCV är samma sak kan man säga. När membranet går sönder sugs motorolja in via ett rör som går under insuget och sedan sugs oljedimman in i insprutningen via spjällhuset och så ryker den som ett gammal ånglok, men bara precis i början vid start kall eller varm. Ett helt vansinnigt ställe att sätta CCVn på men det finns en video på YouTube som jag gjort som visar hur man gör på ett lättare sätt.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #5 skrivet: december 23, 2015, 08:28:08 »
Tack för svaret e38pansar! Det var det jag också misstänkte. ;)
Jag lånar lite av tråden, jag har själv en X5 som beter sig lite konstigt, den starta hur bra som helst oavsett om motor är kall eller varm utom när det är under 2 minusgrader, jag redan vet innan jag kommer till bilen att den inte kommer att gå så bra, detta aldrig händer när motorn är varm.
Jag starta (hur bra som helt), kan gasa (hur bra som helst), när jag sätter in växel då känns som en gammal traktor, gulmotorlampan tänds.
Jag stänger av motorn, starta igen, stänga av, starta igen och den går hur bra som helst och kan köra utan problem, gulmotorlampa släcks.
Skulle vara kul att titta på din video. ;)

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
« Svar #6 skrivet: december 27, 2015, 23:00:27 »
se: vad är det för årsmodell? Det skiljer rätt mycket på motorerna. M62TU har t ex två kamaxelgivare. Den ena skulle kunna spöka för dig.

PCV är som e38pansar beskriver det som kallas ibland "membranet" - ett runt gummimembran som sitter i bakkant (bakom motorn, mot torpedväggen) på insuget. Jag bytte mitt i somras.

Alain: jag misstänker LMM - luftmassemätaren som sitter mellan luftfiltret och insuget fram på motorn. Alternativt dåliga lambdasensorer eller spricka på insuget. I dessa fall blir motorn lurad att det kommer fel mängd luft till motorn, och blandningen blir därför fel. Alternativt helt igensatt vevhusventilation (ett rör som går under insuget).

Jag tror inte att det sätts några felkoder av detta. LMM kan köpas till bra pris via www.maf-shop.com  (en tysk sida). Jag bytte på min egen X5 förra året, efter att den gått ojämnt och ibland tjuvstannat. BMW ville ha 4800 kr för LMM, men den tyska sidan nöjde sig med 1050 kr inklusive frakt (det är en original Bosch-del).

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #7 skrivet: december 27, 2015, 23:49:04 »
Tack för svaret Lasse, ska kolla upp det, ska höra med Eddie på Schmiedmann, han beställer ju delar från Tyskland.
Återkommer. ;)

Reklampartners