Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW 740i - ingen värme?  (läst 2262 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ostlund

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
BMW 740i - ingen värme?
« skrivet: augusti 11, 2015, 21:16:22 »
Vi köpte en BMW 740I för någon månad sen. Men nu i lördags märkte vi att ingen värme kom. (Tur det är sommar). Vi kollade slangarna till värmepaketet och vi upptäckte att ena (av 3) läckte och hoppades på att det bara skulle vara det, men vi skruvade loss alla och såg att aluminiumrören de sitter på var alldeles sönderärjade och häflten var som sönderfräst. Och självklart när det är en speciell modell så kostar det skjortan. Ska kolla på skroten efter värmepaket som vi antagligen får skaffa nytt.
Eller har ni andra tips? Någon som varit med om liknande?

Mvh / sambo (tjej) till en BMW ägare.

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
BMW 740i - ingen värme?
« Svar #1 skrivet: augusti 11, 2015, 23:39:05 »
Det finns rätt många olika 740 -- vad är det för årsmodell?

Jag har själv en 96:a som jag hade problem med att ingen värme kom. Jag startade motorn och lossade slang efter slang - bara för att verifiera att det pumpades vatten. Det stänker lite, men det är lätt att skölja bort, och det var så jag upptäckte vad som hände.

Jag trodde först att värmepaketet var igensatt, men upptäckte efter att ha ryckt slangarna en efter en, att beroende på en trasig backventil för webaston (värmaren), så pumpades inget varmvatten ALLS in i värmepaketets två ingångar (varmvattnet kommer ut från baksidan av motorn, in genom värmeventilerna och vidare in genom värmepaketet).

Utloggad Ostlund

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
BMW 740i - ingen värme?
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2015, 21:30:40 »
Tack för svar! Det är en 01:a.

Jag sa detta tilll min sambo men lät mer som skit någonstans, för han ordnade upp slangarna så nu kommer värme från förarsidan, men fortfarande inget på andra, så vi ska kolla upp det, annars får man kolla upp hela värmepaketet eller de du sa.

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
BMW 740i - ingen värme?
« Svar #3 skrivet: augusti 14, 2015, 00:17:44 »
Nu fattar jag - ni har fel på värmeventilerna. De kostar några hundra på skroten. Så är det när man har speciella bilar.  ;)

Varmvattnet från motorn passerar genom två elektromagnetiska ventiler - en för vardera sidan. Dessa ventiler sitter på torpedväggen bakom motorn på förarsidan och består av metallventiler som studsar upp och ner mot ett gummisäte. Med tiden blir gummisätet mos, och då fastnar ventilen i öppet eller stängt läge.

Reklampartners