Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW 545i ska ju höras att det är en V8  (läst 9152 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jpc

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 9
BMW 545i ska ju höras att det är en V8
« skrivet: juli 18, 2015, 20:29:35 »
Tog bort bägge ljuddämparna idag och monterade 2 X 3,5" slutrör med
Lite isolering runt dem..Gud vilken skillnad ( pris för delar ca 1000:- och det är rostfritt )
https://m.youtube.com/watch?v=xiYCnWDAOL4

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
« Svar #1 skrivet: juli 19, 2015, 09:36:50 »
Hej jpc och välkommen på Bimmerpower.org

Trevligt att du visar med video hur du gjorde så att man kunde se och höra skillnad mellan den gammal och nytt.
Bra jobbat! ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #2 skrivet: juli 20, 2015, 11:17:10 »
Lite för mycket utstick för min smak men ljudet är ju bara mumma!! Lite accelerations ljud hade varit trevligt att höra.  8)
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad jpc

• Junior Medlem
  • **
« Svar #3 skrivet: juli 20, 2015, 16:20:24 »
Lite för mycket utstick för min smak men ljudet är ju bara mumma!! Lite accelerations ljud hade varit trevligt att höra.  8)

I filmen var det inte inkapabla och klart men nu är de färdiga. Fick sänka ner dem för de kom för nära diffusorn och brände lite i plasten.skulle kanske ha tagit den varianten med 2X3" i stället

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #4 skrivet: juli 20, 2015, 22:10:20 »
Ja nu såg det ju bättre ut!
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
« Svar #5 skrivet: augusti 02, 2015, 20:16:59 »
Kul. Jag tycker slutrören är snygga, men håller i ärlighets namn med om att 2 x 3 kanske skulle ha passat bättre. Var kommer slutrören ifrån, vem säljer delarna?

Jag har en 540i med 4.4 liters V8:an, och prövade göra samma sak. Visst är ljudet kul (ibland) - men i ärlighets namn blev jag nipprig på ljudet i längden. Jag gjorde kompromissen att sätta dit en mindre, rostfri ljuddämpare från MagnaFlow istället. Då hamnar man mitt emellan originalets väldigt tysta system (för tyst, man vill gärna höra V8:an lite) och det väldigt ljudliga som det blir med muffler delete. En liten nackdel med MagnaFlow är att man får resonansljud vid 1500 varv (att det liksom "durrar" i kupén).

Så här låter min bil (inte min bil, men ljudet är exakt detsamma, fast jag skulle aldrig varva den sådär på stillastående).

https://www.youtube.com/watch?v=SD_OdUxvXIQ

Inget avgassystem alls:
https://www.youtube.com/watch?v=5j4rXLg89Z8

Den här låter bra tycker jag - ett system med öppningsbara luckor:
https://www.youtube.com/watch?v=bsxYXmtLEEU

Utloggad jpc

• Junior Medlem
  • **
« Svar #6 skrivet: augusti 02, 2015, 20:51:23 »
Ja, ljudet är lite dovt i cupe'n vid vissa varvtal.
Här köpte jag slutrören: [size=78%]http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/rostfri-hogglanspolerad-slutdampare-in-25-63mm-ut-2-x-3-76mm.html[/size]
När man startar den och den står på tomgång så är det kanonljud riktigt V8 ljud
Och när man gasar upp den till typ 100km så är det precis som vilken amerikanare som helst.
När jag flytåker runt 100 så hörs den knappt i cupen men när jag inte gasar så mycket upp till typ 60 så är det ett dovt ljud i cupe'n medans den kommer upp till 60  som är lite störande.
Jag tror att utblåses storlek har en del med det att göra så jag funderar på att köpa den andra med 2X3"
Och testa. Eller om man fick tag på en ljuddämpare Med lite ull i typ en 3" in och två 3" ut rostfri
Jag ska testa lite för det dova ljudet var inte så bra
Mina söner har en 530xd och en 330xd och de vill också ha lite mer ljud,så vi får väl köpa lite saker och laborera fram något.

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #7 skrivet: augusti 02, 2015, 22:32:46 »
Det finns också sådana här: öppningsbara rör - eller "auspuffklappe" som tyskarna kallar dem. Det tredje klippet i min förra post är en bil med sådana.

http://www.ebay.de/itm/Klappenauspuff-Auspuffklappe-Fernbedienung-EDELSTAHL-63mm-Rohrdurchmesser-NEU-/261571741005?hash=item3ce6e4054d

Tänk dig att den raka stumpen före slutdämparen ersätts med denna; en grenkoppling. Den ena öppningen i "y-et" är stängd normalt för att bilen ska gå tyst, men kan öppnas med en fjärrkontroll i bilen när man vill ha mer ljud.

Inte så dyrt. Själv gillar jag motorljud, men det blir väldigt tröttsamt i längden. Oftast vill jag ha en ganska tyst bil, men IBLAND är det kul med muller. Jag har MagnaFlow rostfri slutdämpare sedan fem år, och det funkar bra. Men ibland vill jag ha den tystare - tröttnar på det "durrande" som finns vid 1500 varv (även om det inte är så jättemycket). Jag tror jag har 11216, men skulle kunna tänka mig 12246 tillsammans med en öppningsbar "auspuffklappe".  :)

Magnaflows slutdämpare:
http://www.magnaflow.com/02product/shopdisplayproducts_universal.asp

Gällande slutrör så gillar alla olika stuk, men själv tycker jag inte det ska vara grova rör. På en BMW helst dubbla, runda, inte för grova. Sticka ut en tum ungefär, så man ser det blanka - men inte mer.

Om det inte är en 7-serie - för då tycker jag egentligen inte att slutrören ska synas alls. Men alla har ju olika åsikter.  :) 8)

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #8 skrivet: augusti 02, 2015, 22:42:10 »
Också mycket ljud : jag prövade med "muffler delete", dvs att ta bort hela bakre ljuddämparen och då lät min bil så här, vilket är kul ibland - men brutalt jobbigt i längden. Jag satte tillbaks MagnaFlow-dämparen igen, det blev för jobbigt med detta ljud i längden (även om det är cool ibland)

https://www.youtube.com/watch?v=D62ZvNhTkgk

Utloggad jpc

• Junior Medlem
  • **
« Svar #9 skrivet: augusti 03, 2015, 20:03:02 »
Länken till magnaflows ljuddämpare som du har visades inte rätt
Kul att se vilken du har
Vart har du köpt den?

Utloggad jpc

• Junior Medlem
  • **
« Svar #10 skrivet: augusti 03, 2015, 20:16:08 »
Ja den där öppningsbara y-röret var ju helt klart en kul lösning

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #11 skrivet: augusti 03, 2015, 22:50:37 »
Japp, jag ser nu att länken inte fungerar. De har gjort sin webbplats så att länkar inte fungerar, men jag gick in på products / mufflers / oval, stainless, center-center. Då borde du hamna rätt.

Jag köpte MagnaFlow-dämparen hos "Avgassystemet" i Bromma, det var de som svetsade ihop systemet åt mig.

Motorljud från V8:or är trevligt, men jag tycker personligen att det kan bli för mycket av det goda när man bara vill ligga och flyta på motorvägen - då vill man ju ha en tyst bil så att man kan njuta av musik. Men ibland, ibland vill man kunna höra V8:an ordentligt, och då¨är det öppningsbara y-röret en bra idé tycker jag.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #12 skrivet: augusti 04, 2015, 08:32:53 »
Tycker också att V8 har ett trevligt ljud som original och undrar varför en del av folk vill att det ska höras som om det var en Ferrari?
Som du säger Lasse, kan vara skönt att köra när det är tyst. (tycker jag) ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad jpc

• Junior Medlem
  • **
« Svar #13 skrivet: augusti 05, 2015, 11:47:03 »
Men när de svetsade om ditt system,var det bara den sista biten med ljuddämparna som gjordes nytt så du har kvar de befintliga främre och mittenljudämparna ( enligt min bild ) eller är de också borta?

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #14 skrivet: augusti 05, 2015, 12:23:35 »
Japp. Även om min är en E39 och din en E61 så är det samma motor (i princip - din har diverse "moderniseringar" som t ex vanos och variabla ventiltider), men fysiskt sett är de nästan identiska. I min 540 är motorn en 4.4 liter på dryga 300 häst (officiellt 286), (kallad M62 - jag tror din vidareutvecklade variant kallas N62).

De "främre ljuddämparna" på bilden är katalysatorerna. Ta för guds skull inte bort dem, inte om du vill kunna besiktiga bilen i varje fall. :) Sedan kommer en "Y-resonator" lite längre bak, ungefär mitt på under bilen - en ljuddämpare som ser ut som ett Y där det ena benet slutar i en stump efter ca 20 cm.

Resonator-dämparen (även kallad X-resonator) är till för att eliminera otrevligt "durrande" i kupén, ett akustiskt fenomen som uppstår i de flesta avgassystem.

Det andra benet efter "Y:et" går vidare till den bakre ljuddämparen (den som ser ut som två dykartuber original). På min bil byttes dykartuberna mot en MagnaFlow.

Jag är väldigt nöjd med ljudet på min. Den låter mer än original - kraftfull, dovt, men inte påträngande. Inte som en "raggarbil".

Reklampartners