Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: x1 xdrive  (läst 3259 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hazze

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
x1 xdrive
« skrivet: maj 25, 2015, 22:34:12 »
Hallå.
Kanske lite fel forum för min undran då det kanske är lite "färgat" här :)
Men jag testar: Är lite sugen att eventuellt pröva en BMW nästa gång jag byter bil.
Dem jag funderar på är V60 AWD eller X1 xdrive, 1,8 eller 2,0d. Är det nån som har erfarenhet av x1:an och
kan ge info om det finns några direkta problem med dem. Och hur är det med rost vad gäller BMW?

Jag är mycket allergisk mot rost, min nuvarande S80 -01(27000 mil) är förvånadsvärt fin med tanke på min dagliga
blötläggning i saltlake ca 11mil varje dag över vintern och sparsamt med tvättar.

Nu har ju inte x1 funnits så länge men det bör ju finnas några som hunnit med rätt många mil och kanske fått nån rostfläck. ;D

Om jag har lagt detta i fel forum så får nån moderator flytta till rätt.

Tack på förhand för massor av svar 8)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
x1 xdrive
« Svar #1 skrivet: maj 26, 2015, 09:31:12 »
Hej Azze och välkommen på b>immerpower.org. ;)
Inte lätt att hitta vad som finns för problem på BMW Z1 men på den länk finns lite att lässa, kanske det du söker?
http://www.arfc.org/complaints/2013/bmw/x1/
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Hazze

• Junior Medlem
  • **
x1 xdrive
« Svar #2 skrivet: maj 26, 2015, 10:33:30 »
Ok, tack.

Men det borde finnas några forummedlemmar som är ägare av såna,  eller?

Utloggad AD_

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 114
  • Kön: Man
x1 xdrive
« Svar #3 skrivet: maj 26, 2015, 20:24:23 »
Nu har jag aldrig ägt någon X1, men däremot åkt med flertalet gånger. Då i en 2.8iA X-drive.
Det jag vill mig minnas var att motor, låda och väghållning var enligt klassisk BMW anda.

2.0d motorn är en trevlig liten spis. Farsan har en 520dA 2008 (samma motor), effekten räcker till för det mesta. Inge bekymmer att hänga på en tung husvagn. Den är dessutom hyffsat snål. 0.5-0.55 landsväg och kring 0,75-0,8 stadskörning.
Det finns dock dokumenterade problem missljud från kamkedjan som vissa (inte alla) kan råka ut för. Se: http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N47#Timing_chain_problems
Men ska enligt uppgift finnas en "recall action" till detta.

X-drive överlag har jag bara hört bra om :)

Hur rosten ter sig på en X1:a vet jag inte. Överlag på nyare BMW känns det rätt okej rostskyddet. Vissa modeller har tråkigt nog fortfarande problem rostangrepp på bakluckan redan vid 3-4 års ålder.

Sen ryktas det ju om att en ny modell av X1 är på gång till början av 2016.
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Hazze

• Junior Medlem
  • **
x1 xdrive
« Svar #4 skrivet: maj 26, 2015, 22:57:49 »
Ok, tack för lite synpunkter. Det blir en begagnad för min del, kanske 2012-13 då min portmonä inte mäktar med mer.

Hoppas på fler som har egna erfarenheter :)

Utloggad Hazze

• Junior Medlem
  • **
x1 xdrive
« Svar #5 skrivet: juni 06, 2015, 22:10:58 »

Hoppas på fler som har egna erfarenheter :)

Reklampartners