Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E39 540 Touring  (läst 78230 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #105 skrivet: oktober 21, 2016, 14:21:20 »
En tillstötning hade gått att polera bort, tror inte det riktigt räcker i ditt fall.

Fasen vad trist, men du kan ha rätt till ersättning härifrån om den skyldige inte hör av sig.
https://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Ett-okant-fordon-var-inblandat/Mitt-fordon-var-parkerat/
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
E39 540 Touring
« Svar #106 skrivet: oktober 22, 2016, 21:46:53 »
Tack för tipsen kompisar.

Jag var väldigt irriterad och faktiskt bitter i Torsdags kväll, för detta är bara en av flera händelser på senaste halvåret där jag känner att man faktiskt skulle behöva ett skydd mot "medmänniskor".

Jag hörde någonstans att 8 av 10 parkeringsolyckor smiter folk ifrån.

Och polisens reaktion när jag ringde och anmälde; "Den där hör du tyvärr troligen aldrig av igen".

Men - jag har bestämt att vänta en vecka och se, inte bryta ihop och bli bitter innan dess. Kanske att detta är en ärlig person, och även om hen inte var så bra på att ge sig till känna så kanske det ändå blir så. Man får vänta några dagar och se om något annat försäkringsbolag hör av sig till mitt.

Men visst är det surt -- det lär gå på bortåt 25 000 att reparera. Ny M-front, nya spolare, riktning av skärm och lack av skärm och front. Schmiedmann tar 18 000 för en OEM M-front. Finns att hitta billigare såklart. Bara jag får bra kvalitet, ABS-plast och bra passform / dimljus så är det okej för mig.

Vi får se. Aven om Trafikförsäkringsföreningen är bättre än ingenting, så vill de ha 3000 i självrisk -- för något som jag är helt oskyldig till.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
E39 540 Touring
« Svar #107 skrivet: oktober 23, 2016, 07:01:11 »
Kan tänka mig att du är surt.
En dag såg jag en sådan olycka på en parkerade bil, jag tittade och tog bilder en bit ifrån utan synas, den förare som orsakade olycka gick till skadade bilen och lämnade en lapp under torkablad och körde vidare.

Jag gick till bilen och kollade vad han skrev och det var samma som du fick och utan tel nr.

Verkar som att folk vill vissa god vilja med en lapp ifall att det skulle finnas vittne.

När jag såg lappen bestämde jag mig att vänta på ägare.
Det tog ca 2 timmar då såg han bilen och läste lappen, han var mycket arg då pratade jag med honom och sa att jag är vittne och jag tog bilder på andra förare och hans bil, han blev mycket lugnare, han fick mitt namn, tel nr så vi kunde hålla kontakten, han fick bilder och gjorde en polisanmälan.

I detta fall var det tur för krokad bilägare som inte behövde betala någonting.
Du ska veta att nu är det modern att lämna en lapp utan tel nr.

Fick höra efter att den som krokade hade igen försäkring på bilen han körde.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
« Svar #108 skrivet: oktober 23, 2016, 23:09:23 »
Bar jobbat tycker jag - jag tycker man ska sätta dit smitare. Det finns 80 000 bilar som rullar på Sveriges vägar idag som står på bilmålvakter. Bilmålvakten kan stå som ägare på över 2000 bilar och ta emot 600 - 800 kr av varje brukare, för att de är så hänsynslösa att de inte vill besiktiga, skatta eller försäkra sina bilar. De betalar några hundra i månaden och slipper alla problem, och bilmålvakten tjänar över en miljon svart varje månad.

Min fina gamla E38 ägs idag formellt av Sveriges största bilmålvakt och har inte besiktigats, skattats, försäkrats eller betalat några pböter sedan 2011.

Man blir så j-lä trött på alla fuskare, samtidigt som man själv förväntas betala i tid, inte missa med en dag. Bilmålvakterna kan missa betalning med 10 år utan straff, men om du som vanlig medborgare glömmer med en enda dag - då är det förseningsavgifter.

Om jag har tur så hör något försäkringsbolag av sig i veckan. Det gäller att inte ge upp hoppet. :)

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
« Svar #109 skrivet: november 22, 2016, 21:37:10 »
Sabotören / snitsaren på fickparkering hörde inte av sig, men idag fick jag veta att TFF betalar reparationen. Det blir en självrisk på det för mig, 5% av prisbasbeloppet, vilket motsvara 2215 kr.

Surt att betala 2215 kr för något man inte har ett dugg med att göra, men bättre än att ta hela smällen själv.

Om snitsaren hade stått för sitt tilltag så hade kostat honom 1000 kr i självrisk, inget mer. Jag tror att många inte känner till att det faktiskt inte kostar mer att göra bort sig och skada andras saker - och flyr i panik för att de tror att "det blir jättedyrt det här".

TFF är de som får alla trafikförsäkringspremier (oavsett försäkringsbolag), och deras intäkter - cirka 14 miljarder - ska gå till reparationer orsakade på tredje part (oskyldiga), så det är inte mer än rätt att de står för detta, åtminstone till viss del. Egentligen borde jag (eller andra som får sin egendom förstörd av andra) inte behöva betala något alls - särskilt med tanke på hur mycket försäkringspremie som man betalar in genom åren.

Jag är i varje fall glad att få det fixat, för även om detta "bara" är en gammal E39 540 som ingen bryr sig om (utom jag :) så vill jag ha ordning på denna bil. Det är en bruksbil, men jag har hållit efter den och bytt mycket så det finns nästan inget att anmärka på den. Jag gillar den verkligen, det har varit en fantastisk bil de 8 år jag har brukat den - lastat hundar, barn, byggmaterial, sportutrustning och det mesta i den.

Höll på att ramla baklänges när jag såg hur dyr M-fronten är: 22 000 kr original hos Schmiedmann !! (men det finns ju billiga frontar i bra ABS-plast för kring 2500-3000 kr, så det ordnar sig).  :)

http://www.schmiedmann.se/sv/bmw-e39/2843-ny?produkt=M5FRONTE39

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
« Svar #110 skrivet: november 22, 2016, 21:52:20 »
Tyvärr är det enligt försäkringsbolagen 94% som smiter vid parkeringsskador, så jag håller på att leta efter en dash-cam som kan spela in i passivt läge (startar bara när någon kommer nära). Jag vill ha en med dubbla kameror, fram och bak, som spelar in på micro-SD-kort.

Är det någon som har tips på något vettigt?

Jag har fått tips om den här; Anytek A100H med dubbla kameror för 77 dollar med frakt. Bra pris, och kameran sägs vara bra. Den är inte så liten, så den syns ju utifrån, men det spelar inte mig någon roll -- bara man har koll på fulingar om de förstör bilen.

https://www.aliexpress.com/item/Original-Novatek-96655-Anytek-A100H-Car-DVR-Dual-Camera-2-DVRS-Len-Dash-Cam-Night-Vision/32742895290.html?spm=2114.30010308.3.34.FfkhNM&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_5_10065_10068_9906_10084_10083_10080_10082_10081_10060_10061_10062_10056_10055_10054_10059_10099_10078_10079_10073_10100_10096_10070_10052_423_10050_10051_424,searchweb201603_6&btsid=e5597f01-9c42-482a-ad73-cae8f8e91d2f

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
« Svar #111 skrivet: november 28, 2016, 22:24:02 »
Nytt litet skruvtips; torkarbladen till E39 är ett lite sorgligt kapitel, eftersom BMWs fästen inte passar något annat än deras originalblad (Bosch), och de är ganska dyra. Mekonomen ville ha 780 kr för de två torkarbladen fram: 22 och 26 tum (55 och 65 cm) och på bakrutan 18 tum 450 mm.

Det är inte huvudet det är fel på, det är inte därför jag har BMW, så det känns fel att betala 780 kr för tre gummiremsor. Dessutom gjorde jag det en gång, och blev inte alls imponerad av kvaliteten - de torkarbladen tog tvärslut efter en säsong.

Så nu gör jag så här i stället: köper tre billiga torkarblad för 150 kr på Jula (Biltema går nog också), och flyttar över torkargummit (med stålinläggen) till Bosch-hållarna.

Lite pyssel, det tar 15-20 minuter, du behöver en fanlig flatmejsel och en plattång - men det gör jag gärna för att slippa känna mig så himla lurad. Dessa torkarblad fungerar jättefint, till en femtedel av priset hos Mekonomen. Bara ett tips.  :)

http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bildelar/torkarblad/torkarblad-615046/

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
« Svar #112 skrivet: november 28, 2016, 23:16:05 »
Bra tips det där med torkablad. ;)
Ett jädra skillnad med priset, inte fatta eller hur BMW kan ta så höga priser för det, det är ju bara för att torka rutorna.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
« Svar #113 skrivet: februari 01, 2017, 02:10:47 »
Tänkte återkomma med ett litet tips, om det skulle vara andra E39-ägare som råkar ut för samma sak.

I början av December börja plötsligt innerbelysningen tändas spontant, random - även när bilen var avstängd. Mycket irriterande, och extra irriterande att trassel alltid ska hända när det är som mörkast, kallast och svinigast. (och jag inte har ett varmgarage att hålla till i :) )

Till slut laddar batteriet ur, om innerbelysningen lyser okontrollerat (även fast jag har LED-konverterat innerbelysningen just för att den ska dra mindre ström), så jag drog säkring 4 som är innerbelysningen och tänkte att jag ska försöka luska i om det är LCM eller något annat som trasslar? Kanske man slipper trassla med detta i vinter, värmen kommer ju om 2-3 månader?

Till saken hör att Jag bytte LCM för ett drygt år sedan, till en LCM 3B (för att kunna koda bort lampvarningen pga faceliftbakljusen). Det har funkat fint, inga problem, och lite oflyt om den nya LCM skulle ge upp nästan direkt? (Den är ju iofs begagnad, från en -00:a).

Första veckan i Januari så tändes "Self susp inact" (nivåregleringen ur funktion). Kompressorn slutade gå, och efter ett par veckor började den sjunka bak. Bortsett från att den ser cool ut låg, så blir den tyvärr rej'lt stötig bak. Den senaste veckan så låg att jag inte längre vågat köra den, utan ställde på 745:an.

Har kollat nivåregleringens säkringar (49 och 50 i bakluckan till höger är nivåregleringen).

EHC kallar BMW nivåregleringen på denna bil. Den är luftfjädring med påsar och bara på bakaxeln. Vid vardera hjulet sitter en givare som säger hur djupt fjädrat hjulet är, en kompressor finns under reservhjulet, som trycker luft via två elektromagnetiska solenoider ut till varsin expansionstank, och vidare ut till luftfjädern. En ECU (liten dator) styr detta, genom att lyssna på givarna och säga åt kompressorn att starta, och vilka solenoider som ska öppna. Denna ECU sitter i reservhjulsbaljan, till höger bredvid batteriet.

Nivåreglering är mytomspunnet, det blir lite "black magic" och voodo omkring det, och många anar att 30 000 kr kommer att flyga iväg så fort något strejkar. Men egentligen är systemet ganska enkelt. Jobbigt dock när det är så kallt och trist ute, att behöva hålla till utomhus.

Jag skruvade isär allt, tog ut ECU:n, lossade batteripolen 15 minuter och sjöng en liten regndans för bilen, men inget ville hjälpa. Den låg fortfarande på hasorna bak, kompressorn ville inte starta.

Jag tänkte först jag skulle skruva isär kompressorhuset och dra 12V till den från batteriet, för att se om den startade, men eftersom det blev mörkt och svårt att se skruvarna - jag jag hade ryckt säkringen till innerbelysningen i början av december, så tänkte jag att jag sätter i säkringen så innerbelysningen tänds. Då ser jag nog bättre.

Döm om min förvåning, när jag trycker i säkring 4 så hör jag hur kompressorjäveln hoppar igång och pumpar upp bilen där bak....

Säkring 4 har alltså något med nivåregleringen att göra, trots att det inte står på säkringsschemat? Bara så ni vet det - antingen har min bil Gremlins som gör att säkring 4 på något konstigt sätt (pga ett fel i någon box) påverkar EHC, trots att den inte ska göra det enligt BMWs schema.

Det kan vara bra att känna till, för någon annan som råkar ut för detta.  :)

Jag är glad igen, för min gamla trotjänare, min 540iAT som jag köpte i Mars för 8 år sedan har verkligen varit pålitlig. Jag har fraktat byggmaterial i mängder (renoverat ett helt hus), dragit släp, fraktat barn och hundar och inte minst mig själv till och från kunder. Jag arbetar som konsult, och jag har lärt mig att det inte är en bra idé att komma i nya, dyra bilar för då går snacket igång att "vi betalar konsulten för mycket"  :) (gjorde misstaget att ta min M5, Mercedes V12 och en Mercedes cab till uppdragsgivare -- det var ingen höjdare  :) )

Snart kommer våren, och då tänker jag fiffa med den här gamla bilen igen. Den är värd att kostas på lite till. (har ju varit oförskämt billig och kul bil - köpte den för 37 000 i Mars 2009 (i behov av kärlek), och jag tror inte den har förlorat något i värde på 8 år. Visserligen har jag såklart kostat på den, facelift, nya stötdämpare / fjädrar, ny kylare / kondensor / värmeventiler, nya stolar (M5 Heritage) etc, och nu förra året nya sommarhjul - men den har ÄNDÅ varit otroligt billig.

Det finns ingen (synlig) rost på den. Kryper man under så finns det säkert lite (det vore ju konstigt annars, på en nästan 20 år gammal bil- byggd i Sept 1997). Jag tänker kosta på den en genomgång av avgaseriet i vår; nya O2-sensorer och eventuellt nya rör. Jag vill ha perfekta avgasvärden, avskyr att åka omkring i en skitig bil. Senast i somras var den på gränsen att gå igenom besiktningen (CO2), så jag misstänker att en av de två katalysatorerna är på upphällningen.

Jag har även funderingar på att byta från svarta stolar / baksäte till champagnefärgade. (se bild)

Är det någon som har konverterat tlll universal-kattar med metallisk kärna?

MagnaFlow gör vad som påstås vara bra universalkattar för en knapp tusenlapp styck (om man köper från Europa - närmare 2000 i Sverige). Sitter 2 st på V8:orna.

Kanske lite fräna utblås också? :)

Vi får se...  :)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
« Svar #114 skrivet: februari 01, 2017, 09:35:47 »
Skriven 02.10, du är som en nattuggla! Det är jag med :D
Gilla stark dina djupa förklarningar om saker och ting på forumet. ;)
Man fråga sig vad har säkring nr 4 att göra med luft systemet, kanske fel kopplat från börja?
Bra att du hittade felet och att den fungerar som det ska.
Jag skulle inte ändra svartstolar till champagne färg, jag har det i min X5 och kan säja att det blir snabb smutsiga, ska lämna min till Color-Glo företag så att de kan rengöra och återställa dess som nytt. ;)
Att byta kattar skulle inte skada, bilen är ju 8år därmed säkert kommer att går bättre, vad det gäller utblås, finns säkert många olika modeller som passa till E39, det gäller att hitta rätt och som du gillar utan fördärva bak utseende. ;)   

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
« Svar #115 skrivet: februari 11, 2017, 12:16:33 »
Jag har märkt att jag tycker bättre och bättre om kontraster, mörk kaross och ljus/tvåfärgad inredning. Förr brukade jag vilja ha svart på svart, men även om det är praktiskt så tycker jag det blir långtråkigt. Är ganska trött på det.

Min bil har svart mjukläder (nappa) med svarta M5 Heritage-stolar och tvåfärgade dörrsidor, och jag tror det skulle kunna bli snyggt med ljus inredning. Jag har ett extra baksäte och två extr asvarta contourstolar från min E38 i förrådet. Man skulle kunna färga om de. En kille i Norge gjorde exakt det, och det blev sjukt bra anser jag. En del pyssel och färgen kostar kring 500 kr; lädret ska tvättas med thinner, fyllas i med "heavy filler" (ett gummiliknande "spackel" om lädret har hål -- det har dock inte mina stolar) och sedan lägger man på läderfärgen med en svamp. Sist lägger man en matt sealer, ett slags klarlack för att försegla.

Hans bil är f.ö helt galen, en E39 Touring som han byggt om till M5 - S62-motor och allt M5-specifikt överflyttat från en krockad M5, luftfjädring (han kan höja och sänka den på 10 sekunder med knappar inifrån).

Jag upptäckte för övrigt igår hur mycket ström bilen drar när den körs. Jag har 3.5 mil till jobbet och igår morse halvvägs till jobbet så tändes plötsligt laddningslampan -- generatorn slutade fungera.

Jag hade mycket att göra på jobbet och är inhyrd konsult på arbetstid, så det fanns ingen tid att hålla på och fippla med bilen - jag förväntades vara på kontoret (jag programmerar datorer i C/C++, Java, C#, Delphi etc). Dessutom trodde jag inte det var någon fara, att jag skulle klara mig de 3.5 milen hem.

Men det gjorde jag inte. På väg hem på Fredag kväll strax efter 18, på sämsta tänkbara stället så stannade plötsligt bilen och jag blev stående ett par timmar i minus 5 utan handskar bredvid E4 i väntan på bärgare (på Fredag kväll är många bärgare hemma och tar en öl i soffan i stället för att vara ute och köra) :)

1500 kr fattigare och rejält djupfryst som en fiskpinne så är bilen och jag hemma igen. Antingen är det kolen i generatorn, eller så är det laddningsregulatorn (en pryl som gör om den mekaniska generatorns växelström konverteras till likström och att laddningsspänningen hålls kring 14 volt).

Är det någon som har koll på generatorer, som har bytt kol / (laddningsregulator / laddrelä) på en E39 540i ?

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
« Svar #116 skrivet: februari 11, 2017, 22:13:23 »
Fan också! Att man kan ibland vara dum, skrev en del och råkade stänga av sida >:(  får väl börja skriva om igen. :( 

På min E38 hade jag svart, E39 ljusgrå och nu i X5 är det ljus beige, alla tre är det skinn  och kan säga att den i X5 är värst det inte den slättskinn som jag hade innan, den är lite svårare att göra den ren, som jag sa innan, jag ska lämna den till Color-Glo så att dem ska fixa allt som finns inuti, Skinn, plast, mattor, fick en så bra pris att jag inte kan säga nej till det, ibland kan det vara bra att känna någon i ett företag.
Kart att om du gör det själv på din, det är förmodligen lite pyssel och 500:- är inte så mycket eller.

Tråkigt att bilen stanna på kvällen då är det mörk och kallt ute, klart att en sånt sak skulle inte hända en varm sommardag plus 1500:- fattigare, du säkert kunde ha gjort någonting annat med det. :(

Vad det gäller byttes av kol, det gjorde jag på min fd E23 735 men det var många år sedan och inte kom ihåg så mycket hur jag fixade det. :(
Letade ett bra tag om det fanns nått video på nätet men tyvärr inte hittade eller, det är alltid så, typiskt när man behöver någonting, man inte hitta.
Kanske någon som vet hur det går till?

Tack för snygga bilder.
Kan tänka mig att han är nöjd med sin E39 M5 och jobbat mycket med den, han verka vara pedant, snygg den är!

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
« Svar #117 skrivet: februari 12, 2017, 03:32:52 »
Jag ringde till BMW idag och frågade pris på renoveringssats. De sa att man kan köpa nya kol för 4654 kr plus moms. Haha - jag fick ett skrattanfall i telefonen när han sa det - kunde inte sluta skratta på en halv minut - en minut. Det är sant, jag kunde inte sluta skratta. Bad om ursäkt i telefonen, men han på BMW tyckte också att det var ett kul pris. :)

Han sa "nya kol", men det måste vara mer i den renoveringssatsen - en likriktare och laddningsregulator också - annars kan man inte motivera 4654 kr plus moms för två små metallpinnar! :)

Helt nya generatiorer av Bosch (det är original), Valeo etc kan man köpa i Tyskland för 1500 - 3000 kr.

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
« Svar #118 skrivet: mars 05, 2017, 23:23:16 »
Hej,
tänkte återkomma om detta med generator:

En generator är en enkel konstruktion, När rörelseenergin kommer i form av rotation bildas elektrisk energi i spolarna. Det viktigaste är högkvalitativa kullager och hur mycket lindningar som finns.  Ju mer koppartråd och ju kraftigare järnkärnor, desto högre effekt.

BMWs generatorer är kraftigare än många andra märken (som SAAB och Volvo t ex) - 120 A eller 150 A för de vattenkylda. MIn bil har inte vattenkyld generator - det kom först på 99:orna tror jag. Egentligen är det inget speciellt med vattenkyldningen : bara att generatorn är tillverkad med ett vattentätt höljer och skjuts in i en vattenfylld hållare ansluten till bilens kylsystem. Pga mer gods är de lite dyrare att tillverka, men det motsvarar inte de fantasipriser som BMW har på sia vattenkylda generatorer: kring 15 000 kr.

Efter turerna med BMWs priser på generator, så beställde jag en ny från Tyskland för 2000 kr.

Och idag tänkte jag byta den, och har några kommentarer; för det första: generatorn sitter trångt till, under grenrören på förarsidan, så det är svårt att se hur den ser ut rent okulärt. Den har i varje fall tre fästöron med 13-mm bultar som håller den på plats.

Jag hade feber och ont i halsen idag, så det var inget roligt att skruva. Alldeles virrig, men skam den som ger sig.

För att komma åt generatorn så måste man först ta bort fläkten, sedan helst plasten runt kylaren, LMM et för att få lite plats. Sedan lossar man remrullarna genom att först lossa två 13-mm bultar som håller remspännaren på plats och när spänningen på drivremmen lossnat: ta undan den. För att lossa remrullarna (det måste man, då de sitter i vägen för generatorn) så sprätter man först loss ett täcklock och lossar bulten under täcklocket.

Efter att ha gjort allt detta och packar upp kartongen med den nya generatorn, så upptäcker jag: den nya generatorn passar inte! Den har bara två fästöron i stället för de tre som den ska ha, och fästena sitter med fel "offset".

Bedrövligt - detta är nackdelen med att handla från Tyskland - får man fel så måste man returnera, och det tar längre tid.

Så jag hade inget annat val än att skruva tillbaka allt utan att få dit en ny generator. Men när jag ändå höll på, så tänkte jag i varje fall byta den övre, tunna slangen från kylaren till expansionskärlet som går under kylarplasten, i kylarens överkant.

Sagt och gjort, lossade slangklämmorna och började dra av slangen från sin pip. "Plopp" så så gick pipen av!! Jag drog inte särskilt hårt, plasten var bara spröd! BMWs kylsystem går ju väldigt varmt, kring 105-108 grader för V8:orna, för att ge bättre verkningsgrad - men det är klart att det sliter på materialet. Egentligen borde det inte vara plast i en sådan kylare (men kylaren är original, jag bytte den 2010, så BMWs originalkylare har plast). Jag tycker att hela kylaren borde vara i aluminium just pga att detta system går så ovanligt varmt. Då hade den hållit bättre.

Otroligt irriterande, måste jag beställa en ny kylare? De är inte gratis och det hade jag inte räknat med just nu.

Som väl var så hade jag min polare med mig, som är en erfaren bilmek. Han lyckades laga pipen genom att limma den med 3M 2K speciallim för plast, och en tunn kopparhylsa inuti plastpipen, som armering för limmet.

Vilken tur att jag var på hans verkstad. Hade detta hänt på en OK GDS hade jag blivit stående, inte kommit hem. Dels har jag inte 3Ms dyra lim privat (finns väl inget bättre än typ kontaktlim eller billigt superlim att köpa på en OK-mack?) och dels ingen kopparhylsa för att förstärka den med inuti.

Kommentar: när man ändå byter generator, passa på och byt de två remrullarna om det var mer än tio år sedan. Med åren blir de slitna och börjar gnissla i kullagren. De kostar kring 200 kr styck, så det är det värt för att slippa skämmas över en gnisslande bil. :)

Byt remmen också om det var mer än fem år eller 10 000 mil sedan. Det är enkelt när man ändå har allting isärskruvat, och själva remmen är inte särskilt dyr : kring 150-200 kr.

Summa: dålig dag, fick inget vettigt gjort trots stor ansträngning. Men så är det ibland. Jag har just nu Melody Gardot i Audio Pro-system och hämtar nya krafter.

Det enda vettiga var att jag hittade en mysig säng till min vovve - en riktigt fin variant med madrass som anpassar sig efter hans tyngd! Ska bli kul att se hans reaktion när den kommer (beställd via nätet). Jag tror han blir glad.

Hoppas det blir rätt säng levererad, så de inte skickar fel säng precis som jag fick fel generator, bara ! :) ;)

Bifogar en bild på hur generatorn ska se ut för att passa på BMWs V8 M62.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
« Svar #119 skrivet: mars 06, 2017, 16:18:20 »

Alltid stor glädje att läsa det du skriver, väll förklarat i det minsta detaljer. ;) 
Alltid bra att lära sig någonting nytt om generator men troligt att du inte fick rätt från börja. :(
Sakna dom äldre motorer då fanns gott om plats runt om men vad ska man göra om det inte är att bara följa utvecklingen.

Vet du om det är samma generator som sitter i V8 X5?
Inte kul att det tillverkar kylare i plast, var bättre förre då kunde man vid problem lödda om den.
He-he hoppas att de inte skicka en säng till dig. ;D

Reklampartners