Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Hur snåla är BMWs stora V8: or och V12:or ?  (läst 5736 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
Hur snåla är BMWs stora V8: or och V12:or ?
« skrivet: februari 24, 2015, 16:30:27 »
Jag vet att många av er tycker att man inte ska bry sig om hur mycket bensin V8:or eller V12:or drar, men jag tycker det är kul att kolla så om jag ska åka på någon resa så händer det att jag kollar. Mest för att resan blir lite roligare ibland, men det är också kul att se.

Min 540iAT -98 är sannerligen ingen skrytbil, men det är en trevlig kärra. Jag har haft den i sex år och den blir gradvis bättre och bättre.

Jag bor i norra Tokholm och idag skulle jag till Upplands Bildemo i Uppsala för att hämta ett par lister, och då passade jag på att kolla. Det var fint väder, första vårdagen och nästan helt torra vägar. Det är fem mil enkel resa och jag brukar köra rätt lugnt på E4, 90-100 km/h lyssna på radio och softa.

Jag nollställde trippen när jag kom ut på leden, och fram till Uppsala drog den 0.71 enligt färddatorn. Då låg jag i 90-100km/h nästan hela vägen, förutom några påfarter/avfarter och rondeller och liknande. Jag körde lugnt, men inte extremt försiktigt.

Jag tycker det är rätt bra för en så stor och stark motor, som även kan bränna iväg betydligt snabbare med när man har lust - att kunna pendla på drygt 0.7? :)

Färddatorn visar säkert glädjesiffra, men även om man slår på 10% är det fortfarande bra tycker jag, för en sådan bil !

Och den har blivit bättre, för två år sedan var det omöjligt att få den under 0.8 på sommaren, även med ägg under gaspedalen. Det som är gjort med den att jag kört STP Injector cleaner (några flaskor), bytt ifrån 95 till 98 oktan och nu på vintern rullar den på  17-tums style 66 M-fälgar med nya dubbfria Nokian WRA2 225/45 17.

Det är påtagligt lägre förbrukning med Statoil 98 Miles än med 95 - 8-9% lägre förbrukning.

Utloggad HD91

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 269
  • Kön: Man
    • www.m5portal.com
« Svar #1 skrivet: februari 24, 2015, 16:58:42 »
Det var riktigt bra. Min 540 touring (vanosmotor) tog som bäst på en 10-milstripp 0,83 enligt färdmonitorn. Stämde relativt bra med vad som försvann ur tanken också. Så din borde vara kärnfrisk. Jag körde på 95 oktan kan sägas. Testade aldrig 98 i den men det skulle man kanske ha gjort om det gör sådan skillnad.
M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #2 skrivet: februari 24, 2015, 17:21:02 »
98 är bättre tycker jag för V8 och V12, inte så fett som 95, med min fd 750 E38 med rå ägg under foten låg jag på under 1 liter men det var också enkel att dra upp till 1.8-2l eller mer vid stad körning och bra med pådrag.
Kul leksak var det och även idag saknar jag den, ägare efter mig krokade då den slutade på skroten.
Idag med min X5 E53 4.4 2006 320 hk är jag mycket nöjd, snitten ligger på 1,2 och 0.95-1l på motorvägen vilket är OK tycker jag. ;)
Nästa bli en X5 E70 280 hk diesel som kommer att fixas av Diesel Kungen,.;) 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Tor

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 105
« Svar #3 skrivet: februari 24, 2015, 21:00:57 »
Har haft flera M62TUB44 (Vanosåttan) Och dom har varit imponerande snåla.

Den senaste som satt mellan rambenen på min 740iA -99 hade en snittförbrukning på 1,19 de sista 1600 milen jag ägde den och förde statistik på spritmonitor.de

I smygfart runt 90 km/h var man nere under 0,8
Tor Andersson
BMW M5 Touring -2008  
Garaget - Mina bilar.

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #4 skrivet: mars 21, 2015, 23:47:19 »
Idag gjorde jag en tur från norra Tokholm till Växjö tur och retur för att hämta en uppsättning 18" Style 37 (M Parallell) med bredare bakfälgar. Underbart skick, de är nästan som nya - rena som om de tvättats med tandborste. :) Bra däck, Pirelli nästan som nya fram och Good Year Eagle F1 bak i gott skick - så jag är glad. Billiga var de inte, men han som sålde sa att många hade hört av sig och velat köpa. De börjar nog bli ovanliga, de såldes direkt första dagen han la ut dem.

55 mil enkel resa, 110 mil totalt idag.

Ner gick det i 110-120, och den snittade 0.88. Hem på kvällen gick det snabbare i mörkret, 120-140 och den drog 0.95 (enligt färddatorn). En del riktigt aktiv körning med en ilsken Mercedes bakom av senaste årsmodell -- kunde inte hålla igen, plattan i mattan för att se om han kunde hänga med (det kunde han inte). :)

Härliga kärror, E39 !!

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #5 skrivet: mars 22, 2015, 08:17:59 »
Jo! Parallelleker är dom som passa best och dessa är original till E38, trevligt att du hittade en så finn uppsättning som var så väl putsad.
Skönt att köra så lång och komma tillbaka hem med precis det man väntade sig,  lättare att glömma resekostnader.
Hade också dessa på min fd 750
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #6 skrivet: mars 24, 2015, 20:22:22 »
Idag gjorde jag en tur från norra Tokholm till Växjö tur och retur för att hämta en uppsättning 18" Style 37 (M Parallell) med bredare bakfälgar. Underbart skick, de är nästan som nya - rena som om de tvättats med tandborste. :) Bra däck, Pirelli nästan som nya fram och Good Year Eagle F1 bak i gott skick - så jag är glad. Billiga var de inte, men han som sålde sa att många hade hört av sig och velat köpa. De börjar nog bli ovanliga, de såldes direkt första dagen han la ut dem.

55 mil enkel resa, 110 mil totalt idag.

Ner gick det i 110-120, och den snittade 0.88. Hem på kvällen gick det snabbare i mörkret, 120-140 och den drog 0.95 (enligt färddatorn). En del riktigt aktiv körning med en ilsken Mercedes bakom av senaste årsmodell -- kunde inte hålla igen, plattan i mattan för att se om han kunde hänga med (det kunde han inte). :)

Härliga kärror, E39 !!

Underbara fälgar du skaffat, sitter makalöst snyggt på E39or.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #7 skrivet: april 12, 2015, 16:19:21 »

Underbara fälgar du skaffat, sitter makalöst snyggt på E39or.

Tack! Jag gillar dem också - tycker de är väldigt tidstypiskt snygga på just E39.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #8 skrivet: april 13, 2015, 00:21:29 »
Tycker också att parallelleker är snygga på E39, kan tänka mig att du trivs med den. ;)

Reklampartners