Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Svårare slippa fartböter i Danmark  (läst 1973 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
Svårare slippa fartböter i Danmark
« skrivet: februari 02, 2015, 17:46:41 »
Hittade en artikel på nätet om ämnet som rubriken lyder.

"Från och med månadsskiftet januari-februari blir det väsentligt svårare att slippa ifrån fortkörningsböter i Danmark. Men mer rättsosäkert.

Hittills har polisen - som i Sverige - behövt identifiera förarna i de bilar som fångats av fartkameror för att utkräva böter. Men nu räcker det med att läsa av registreringsnumret och skriva ut böter på bilägaren oavsett om det var denne som körde eller ej, rapporterar nyhetsbyrån Ritzau.

Målet är att fler fartsyndare ska betala för sina lagöverträdelser. Men hos organisationen Forenede Danske Motorejere (FDM) är man kritisk.
Det är rättssäkerhetsmässigt betänkligt. Man riskerar att straffa en annan än den som faktiskt låg bakom förseelsen, säger FDM:s chefsjurist Per Alkestrup.

Rådet for Sikker Trafik välkomnar dock den nya regeln och hävdar att det kortare avståndet mellan trafikförseelse och straff leder till ökad trafiksäkerhet."
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
« Svar #1 skrivet: februari 02, 2015, 20:31:18 »
Som i Frankrike sedan många år tillbaka. ;)
Det finns poänger på körkort 10st och varje gång man gör en förseelse får man poänger borttagna, antal borttagna poäng berör på förseelsen.
Om man inte körde bilen då är det bara att säga vem man lånade bilen till.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
« Svar #2 skrivet: februari 05, 2015, 22:26:11 »
Alain: Finns det en lag i Frankrike att man måste säga vem som körde bilen?
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
« Svar #3 skrivet: februari 06, 2015, 07:09:51 »
Nej, finns inge lag som säger att man måste men om man inte vill förlora poänger på körkort är det bättre att göra det eller att bevisa att man då inte körde bilen.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners