Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Vinandeljud motorljud BMW 525i Touring  (läst 7267 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AD_

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 114
  • Kön: Man
Vinandeljud motorljud BMW 525i Touring
« skrivet: februari 02, 2015, 16:58:43 »
Hejsan!

Jag har ett vinande ljud i min 525i E34 från framkanten av motorn (M50B25TÜ) och haft i säkert ett par års tid.

Nyligen såg jag ett wheeler dealers avsnitt där de köpte en BMW M5 med ett vinande ljud från motorn likt min. Det visade sig vara generator lagrena som var slut i den.

Så jag tänkte att det vore värt ett försök att få bukt med det ljudet. Jag skruvade bort min generator och se på tusan. Lagrena kvittrade ganska fint, men inget allvarligt.
Bytte iallafall lagrena, satte ihop allting och startade. Samma ljud kvarstår.

Jag har även provat att plockat av AC-remmen men ljudet är kvar. Plockade tillslut av generatorremmen och ljudet försvann.
Jag har sedan tidigare bytt spännrullen. Fortsatte felsöka genom att försöka lyssna på vattenpumpen och servopumpen med en skruvmejsel. Väldigt svårt att höra om det är normalt eller dåligt.
Servopumpen har ett axiellt glapp på 1-2mm men inget radiellt. Däremot har vattenpumpen ett väldigt litet men ändå märkbart radiellt glapp. Ingen av dom låter något speciellt när man snurrar manuellt för hand.

Ett litet kort klipp på ljudet. Det följer motorvarvet.
http://www.youtube.com/watch?v=xWJ8nmePgbM

Några tips på hur jag kan felsöka mer noga? Vill helst undvika byta ut delar och hoppas på att det hjälper.

Mvh Adam
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #1 skrivet: februari 02, 2015, 17:33:12 »
Undrar om problemet inte kommer från remmen spännrulle som har fått glapp.
Jag ville inte tänka dum men hur är det med vattenpump?
Kan du exakt se var ifrån kommer ljudet?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
« Svar #2 skrivet: februari 02, 2015, 20:16:36 »
nåt lagerljud är det iaf. på min 325 m50tub25 så sitter det ett löphjul precis ovanför generator vet ej om detta sitter på e34 också. löphjulet och spärrarhjulet brukar vara bovarna på m50. sedan är det väl vattenpumpen och med många mil på nacken också servopumpen och generator.
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad AD_

• BMW Senior Medlem
« Svar #3 skrivet: februari 02, 2015, 21:23:45 »
Det är jättesvårt att lokalisera vart ljudet kommer ifrån mer än att det är i framkant av motorutrymmet.
Löphjulet till automatspännaren har jag bytt för en tid sedan. Så den är fräsch likaså generatorn.
Jag har väl  ringat in vattenpumpen och servopumpen som upphov till ljudet. Men då det är både dyrt och en hel del jobb att byta ut någon av dom, vill jag helst inte byta ut på chans.

Jag skulle gärna vilja säkerställa vilken av dom det är fel på, men har ingen bra idé på hur jag skulle kunna göra det utan att plocka isär det.
Vet att det är svårt att ge tips på enkla sätt att kolla dom :)

Jag har varken problem med vattentempen eller knorrande/tung servostyrning.

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #4 skrivet: februari 03, 2015, 05:44:58 »
det enklaste har du säkert redan gjort, att man plockar ner drivremmen och snurrar på alla hjul, får man lite bättre snurr på hjulen brukar man höra oljudet.
ser att du har testat glapp, ytterst lite axiell glapp finns på servopumpen men får inte förekomma på vattenpumpen.
inga glykol avlagringar på undersidan av vattenpumpen?

Utloggad AD_

• BMW Senior Medlem
« Svar #5 skrivet: februari 03, 2015, 15:46:18 »
Ja precis. Jag hade gärna provat att snurra hjulen med typ skruvdragare men tyvärr är det väldigt trångt.
Får kolla lite närmare om det finns något mer glapp i vattenpumpen och även om det finns något läckage.

Återkommer med resultat :)

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #6 skrivet: februari 16, 2015, 19:35:11 »
hur gick det med oljudet?

Utloggad AD_

• BMW Senior Medlem
« Svar #7 skrivet: februari 18, 2015, 21:48:31 »
Jag har faktiskt inte hunnit med att kolla något mer än att det inte är något speciellt glapp i varken servo eller vattenpump. Inget läckage kring någon av dom heller. Blir inte riktigt klok på det.
Ska försöka få tag på ett "stetoskop" och lyssna  lite mer noga. Väldigt svårt att höra med en skruvmejsel mot örat som jag använde förut.

Reklampartners