Hejsan!
Jag har ett vinande ljud i min 525i E34 från framkanten av motorn (M50B25TÜ) och haft i säkert ett par års tid.
Nyligen såg jag ett wheeler dealers avsnitt där de köpte en BMW M5 med ett vinande ljud från motorn likt min. Det visade sig vara generator lagrena som var slut i den.
Så jag tänkte att det vore värt ett försök att få bukt med det ljudet. Jag skruvade bort min generator och se på tusan. Lagrena kvittrade ganska fint, men inget allvarligt.
Bytte iallafall lagrena, satte ihop allting och startade. Samma ljud kvarstår.
Jag har även provat att plockat av AC-remmen men ljudet är kvar. Plockade tillslut av generatorremmen och ljudet försvann.
Jag har sedan tidigare bytt spännrullen. Fortsatte felsöka genom att försöka lyssna på vattenpumpen och servopumpen med en skruvmejsel. Väldigt svårt att höra om det är normalt eller dåligt.
Servopumpen har ett axiellt glapp på 1-2mm men inget radiellt. Däremot har vattenpumpen ett väldigt litet men ändå märkbart radiellt glapp. Ingen av dom låter något speciellt när man snurrar manuellt för hand.
Ett litet kort klipp på ljudet. Det följer motorvarvet.
http://www.youtube.com/watch?v=xWJ8nmePgbM Några tips på hur jag kan felsöka mer noga? Vill helst undvika byta ut delar och hoppas på att det hjälper.
Mvh Adam