Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: bluddrande 330 E46  (läst 1692 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aolssonify

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
bluddrande 330 E46
« skrivet: oktober 21, 2014, 21:08:28 »
Tjena, detta är mitt första inlägg här och hoppas på några kloka svar!

Köpte en bmw 330Ci E46 -03 i april, bilen funka hur bra som helst till i juli du börja den bluddra och motorlampan lös.
Så jag lämna in den på ivars bil och det var en tändspole som hade gått så jag bytte alla för det var något skit märke på dom som satt i, bytte även tändstift i samma veva.
Bilen funka jätte bra i tills för ca 1 månad sedan, då börja den bluddra igen och motorlampan lös och den gick verkligen SKIT!
Så jag lämna in den och det var lamda sond nr 2 som hade gått, så dom bytte den och bilen funka.
Hämtade bilen och körde i ca 1 timme sen blev det exakt samma problem igen.
Lämna in bilen igen och då var det 6ans tändspole som hade gått, så dom bytte ut den men bilen går lika skit fortfarande.
Dom på ivars koppla upp datorn men får inga felkoder alls, och där har den nu stått i 2 veckors tid men dom kommer inte fram till vad problemet kan vara!
Så nu vänder jag mig till er, hjälp mig att klura ut vad det kan vara för problem saknar verkligen bilen!

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
bluddrande 330 E46
« Svar #1 skrivet: oktober 21, 2014, 22:28:17 »
Hej och välkommen på Bimmerpower.org!
Inte lätt när det gäller elektronik men vi ska försöka att hjälpa dig.
Finns flera saker som kan undersökas.
Kanske en spricka på undersida bälgen som sitter mellan LMM och insug.
Vevaxel/kamaxelgivare som behöver ses över.
Trasig LMM, starta motorn, koppla av LMM, om motor går sämre då är det inge fel på den.
Sprucken vackumslangar
Lambdasond.
Vevhusventilationsventilen, det du kan göra för att kolla vevhusventilationen är att lossa oljepåfyllningslocket när bilen står på tomgång och se om du har övertryck i motorn. Du ska ha ett lätt undertryck i motorn om allt är som det ska. D.v.s. att den kommer vilja "dra tillbaka" locket om du håller det nära. Trycker den ut locket så har du övertryck och då är det troligtvis vevhusventilationsventilen som behöver bytas.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners