Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Brända projektorer till mitt Xenonljus  (läst 8539 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Riggan

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 10
Brända projektorer till mitt Xenonljus
« skrivet: september 13, 2014, 10:07:17 »
HJÄLP! Någon här som vet om man kan köpa enbart projetorkittet????? Har en BMW -03 touring, min pärla, men som har så dåliga halvljus så det lyser som ett stearinljus. Konstigt att båda gick samtidigt. Att köpa en helt nya strålkastare kostar ju en hel förmögenhet. Det är ju bara linsen som är bränd till halvljuset. Har perfekt helljus. Vore tacksam för snabbt svar från er som är proffs här  ;D. Jag har varit BMW-ägare i 30 år då jag köpte min första bil, en 1602:- som gick som ett skollat troll.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
  • Kön: Man
    • malvefors.se
« Svar #1 skrivet: september 13, 2014, 13:26:53 »
Välkommen till BimmerPower.

Tror knappt du kan köpa endast projektordelen, dessutom brukar ytterglaset få mycket stryk så du bör även byta detta.

Har du kollat priser på Schmiedmann? Vet inte om det är rätt till din bil men art. nr. 63127165775 och 63127165776 kostar 5.446 kr/st
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Riggan

• Junior Medlem
  • **
« Svar #2 skrivet: september 13, 2014, 13:39:59 »
Tack, Fredrik för svaret. Jag har suttit ett par dagar och gogglat fram o tillbaka. Svårt att hitta bara projektorn. Tycker det är ynkligt att behöva byta hela kittet. BMW skulle ha 11.000:/st x 2. Hutlöst. Min är ju en -03, inte ökar värdet på min bil med 22.000? På måndag ska jag ta kontakt med BMW Sverige och ifrågasätta varför man inte bara kan byta projektorn. Dåligt. På Volvo vet jag att det går för jag har hittat att man kan köpa det. Jag har fått ett hyfsat pris från hova.com. De har precis fått in som passar till min E46 touring. Under 5.000:- .Så jag ska undersöka lite till. Ger mig inte i första taget, >:(
Återkommer här och berättar hur jag kommer att lösa problemet. För att köra i mörker nu vågar jag inte ens tänka på.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #3 skrivet: september 13, 2014, 14:17:15 »
Hej och välkommen på bimmerpower.org. ;)
Det verkar som att många modeller har samma problem, det gör mycket om du har möjligheten att polerar glaset, det blir som dag och natt och inte förstår eller varför BMW inte har tänkt på problemet som bara återkommer.
Räcker det inte att bara byta lampor? det gjorde jag på min fd E39, det blev stor skillnad.
Kanske det? http://www.humanhabit.se/se/xenonlampor/d1s-d2s-d4s/d2sd2r-cnlight-xenshine.html

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #4 skrivet: september 13, 2014, 14:54:57 »
Tyvärr är det ju som du skriver, nya strålkastare ökar inte värdet på bilen med 22.000 kr. Men det kan ju vara väldigt bra att se ordentligt.

Jag har någon form av projektorstrålkastare på min motorcykel och på den har jag sett att linsen fått någon mjölkaktig hinna på insidan, har provat att lossa lampan och peta lite med en tops och det verkar släppa lätt men man kommer ju inte åt genom hålet. Så jag vet inte om det finns möjlighet att pilla isär dina strålkastare, det kanske räcker att rengöra linsen på insidan?
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
« Svar #5 skrivet: september 13, 2014, 22:02:29 »
e46 med xenon har väl limmade strålkastare? eller om det var bara facelift på coupé med xenon som hade limmade strålkastare.
allt går att renovera, restaurera beror på hur mycket tålamod man har och vilka resurser.
egentligen är det bara att demontera strålkastare och rengöra insida, byta strålkastarglas och sätta på nya xenonlampor har man tid kan man gå igenom balastrar och kablarna och även den automatiska justeringen och givarna på fram och bakaxeln ;)
det är bara fantasin som sätter stopp :) eller om man vill så byter man till eftermarknads strålkastare billigast och enklast är väl det sista
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Riggan

• Junior Medlem
  • **
« Svar #6 skrivet: september 14, 2014, 20:28:19 »
Två verkstäder, bl.a BMW har sagt att linserna på strålkastarna till halvljuset är brända.
Idag var jag hos sonen och då ser vi att höger lyktas plast är gult i överkanten på strålkastaren. Så även han sa att de är brända. Men nu har sonen ev.  hittat  ersättningslinser utomlands. Då skulle det kosta undet 1.500. Stor skillnad mot 22.000. Kan nog inte låta bli att kontakta BMWs huvudkontor i morgon. Jag är förb. Som pensionär hostar man inte upp så mycket pengar som BMWs verkstad ska ha för enbart strålkastare, då ingick inte ens montering. Jag tycler det är förfärligt att ta ut sådana prisernär man har en  bil från 03. Men jag älskar min bil med 170 hästkrafter. Mycket klös och körglädje i.... På onsdag skulle sonen får prisuppgifter vad linserna +frakt går på. Håll tummarna. Hälsningarfrån en BMW tokig äldre kvinnar som är biltokig :D

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #7 skrivet: september 16, 2014, 09:19:35 »
Hej Riggan
Inte billigt verkar de som men har du kollat på Bidelsbasen med begagnad?
Finns kompleta utan fel på: http://www.bildelsbasen.se/se-sv/BMW/BMW-3-E46/1998_2005/Frontdetaljer/Strålkastare/Alla/
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Riggan

• Junior Medlem
  • **
« Svar #8 skrivet: september 16, 2014, 16:26:34 »
Jo, jag har även kollat begagnade men..... då kan ju sammafel komma tillbaka ganska så snabbt. Alla bilar som de suttit på har ju rullat över 15.000 och min har rullat 15.600. Inte är de ju heller billiga så jag vågar inte chansa. Sonen har ev. hittat enbart den delen till halvljuset som jag behöver ha för under 2000 för 2 inkl. frakt. Så vi får se hur jag ska göra. Det finns ju helt nya för under 5000:- men det är mycket pengar. Får se hur slutet blir på denna historia. Tack för alla tips

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #9 skrivet: september 17, 2014, 10:59:47 »
Oki-doki! ;)
Berätta gärna slutet, det kanske kan vara bra som tips till andra med samma problem. ;)

Utloggad Riggan

• Junior Medlem
  • **
« Svar #10 skrivet: september 17, 2014, 22:19:34 »
Gokväll. Jag lovar att berätta hur sonen o jag kommer att fixa detta utan att bli ruinerad.
Ev. har ju sonen hittat halvljus utomlands (nya) till en mycket billigare penning. Eller ska vi bygga
om halvljuset till halogen. Enl. bilprovningen så finns det inga hinder att göra detta. Men det blir sonen som frå dra elkablarna och bygga om i så fall. Vi får se. Men snart behöver jag ju halvljus så jag kan köra landsväg i mörkret. Det kan jag inte som det är nu. Det skulle vara förenat med livsfara för både mig och andra. Så håll tummarna för mig  :-\

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #11 skrivet: september 19, 2014, 10:28:34 »
Klart att vi håller tummarna för dig! ;)
Bra att bilprovningen godkänner detta, vad det gäller belysningen, dom brukar vara pedant och klart att vi vill veta hur det går. ;) 

Utloggad Riggan

• Junior Medlem
  • **
« Svar #12 skrivet: september 19, 2014, 21:14:34 »
Jo, jag behöver många tummar så att jag får ordning på halvljuset. Som det är nu är det så dåligt att jag bara vågar köra i dagsljus. Men sonen o jag lusläser allt vi hittar på internet så vi ska nog fixa det. Men om det blir xenon eller vi bygger omtill halogen vet vi inte än. Det senare kräver att vi kanske måste dra nya kablar om vi inte har flax... Ha en trevlig helg

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #13 skrivet: september 20, 2014, 01:12:30 »
Man får hoppas på det bästa lösning så att du kan köra även om det är mörk.
Vi hörs, och trevlig helg till dig också. ;)

Utloggad Riggan

• Junior Medlem
  • **
« Svar #14 skrivet: oktober 11, 2014, 17:47:23 »
Hej, äntligen har jag riktigt halvljus i min bil. Sonen fixade reflektorerna från utlandet och idag har han och jag bytt dem. Milde så brända de var. Inte underligt att jag inte kunnat köra i mörker. Nu är de ju nya och lyser så fint. Så nu kan jag njuta av att köra min BMW i mörker också.  ;D
Ha en bra helg

Reklampartners