Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Slirande automatlåda - skadligt?  (läst 6125 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
  • Kön: Man
Slirande automatlåda - skadligt?
« skrivet: november 23, 2009, 10:51:36 »
Vad är det som tar stryk när automatlådan slirar pga hög belastning i växelläget D? Lamellpaket el. turbin? Om det händer någon enstaka gång på låga varv och någon sekund kan det vara skadligt då? Klart att det inte är bra, men ni förstår vad jag menar.  :)

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
SV: Slirande automatlåda - skadligt?
« Svar #1 skrivet: november 23, 2009, 11:17:59 »
I princip, det är lamelpaket, vad jag vet, lameller fungerar på samma sätt som manuellt, har du testat vid tung belastning med steptronic? (manuellt) finns nånt skillnad? eller slirar den också?
Som jag vet eller hör för det rätta sagt, det är inte rekommenderad att köra med tung last eller tyng släp på automat pga den kan ta stryk vid start, special vid stad körning (många rödljus) eller brända bakar uppåt.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Daniel

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 652
« Svar #2 skrivet: november 23, 2009, 16:22:49 »
Vad är det som tar stryk när automatlådan slirar pga hög belastning i växelläget D? Lamellpaket el. turbin? Om det händer någon enstaka gång på låga varv och någon sekund kan det vara skadligt då? Klart att det inte är bra, men ni förstår vad jag menar.  :)

Mvh:
Thomas

Testa först med att byta oljan. Många gånger hjälper det.
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Bayern.

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #3 skrivet: november 23, 2009, 17:59:05 »
Lådan är/bör vara i ett gott skick. Utförde även ett delbyte av olja (ESSO) samt filterbyte för några hundra mil sedan, ska in på ett till inom några hundra mil. Drar aldrig något tungt och bilen går väldigt lugnt för jämnan. Gasar aldrig innan växel ligger i osv.

Men man är ju lite nojjig iaf, en gång är ingen gång...får man väl tänka.  ;)

Skulle hjälpa syrran med att bogsera hennes bil. Tyvärr hade hon inte fått ur rattlåset ordentligt vilket resulterade i att hon var tvungen att bromsa rejält (pga att hon var på väg över i fel körfält) och det var väl där någonstans det började slira för ett ögonblick.

La sedan i växlarna manuellt efter det, mer skonsamt mot lådan så.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Reklampartners