Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Obetald trängselskatt kan ge körförbud  (läst 1926 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Obetald trängselskatt kan ge körförbud
« skrivet: augusti 22, 2014, 00:23:19 »
Obetald trängselskatt kan ge körförbud.
Nästa år kan du få körförbud om du inte betalar din trängselskatt.
Förslaget kommer från regeringen som tycker att gränsen ska gå vid skulder på högre än 5 000 kronor.
Regeringen anser att det behövs hårdare tag mot den som inte betalar sin trängselskatt i tid. I en lagrådsremiss föreslår därför regeringen att ett körförbud införs för sent betald trängselskatt.
Ett sådant förbud finns redan när det gäller bland annat för sent betald fordonsskatt.
Förslaget innebär att fordonsägare som har skulder när det gäller trängselskatt på mer än 5 000 kronor och det har gått minst sex månader sedan dessa skulder skulle ha betalats inte får använda sin bil.
Regeringen vill dessutom att utländska fordon ska omfattas av trängselskatten, vilket inte är fallet i dag. Skälet är att trängselskatten ska bli mer rättvis.
Förändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2015.
http://www.expressen.se/gt/obetald-trangselskatt-kan-ge-korforbud/
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad HD91

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 269
    • www.m5portal.com
« Svar #1 skrivet: augusti 22, 2014, 13:51:19 »
Bra idé. Det lockar säkert fler turister till svenska städer om dom får räkningar av staten när de kommer hem efter semestern.
Texten där låter ju inte så skrämmande för oss övriga eftersom det inte är så många som går på sig 5000 i trängselskatter. Men problemet med dom små liven till makthavare är att dom börjar lugnt och sedan eskalerar det med tiden. Typ den "tillfälliga" skatten momsen (tid. omsen) som funnits i 50 år och gått från 4,2% till 25%.  Så plötsligt sänker dom kraven till 500 kr och hux flux så har man körförbud efter 1 obetald trängselskatt. Då får man 1500 kr i böter för att man brukar sitt fordon i strid mot byråkratin, inte för att man är någon trafikfara. Förlåt, men jag är så förbannat less på alla tomma ord (både från vänster och höger) om rättvisa, välfärd, miljö och att vi måste hjälpas åt och att allt då kommer bli bra. Det är bara täckmantlar för att de ska få genom sin agenda. Den agendan är dyr för oss medborgare.
M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #2 skrivet: augusti 22, 2014, 14:01:07 »
Sverige är väl ett frihetland eller? :o
De vill har många utlänska turister, eller? ::)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners