Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: bytta topplockspackning, BMW 320 I,1995, E36  (läst 2829 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ruben

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
  • Karma: +0/-0
bytta topplockspackning, BMW 320 I,1995, E36
« skrivet: maj 26, 2014, 09:11:20 »
 
Har en BMW 320i,1995 (E36) behöver bytta topplockspackning, någon som har info om detta.
Det ser ut att behövas specialverktyg för att riva den och sätta ihop.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
bytta topplockspackning, BMW 320 I,1995, E36
« Svar #1 skrivet: maj 28, 2014, 08:16:21 »
Vazze säkert kan hjälpa med förklarningar, han är specialist på E36 - E46. ;)
Om du ska bytta toppackning, när den är av, du måste lämna topp till planing.
Till montering behöver du en momentnyckel och veta i vilken ordning man sätter på mutter och hur många kg du ska har på mutter.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
bytta topplockspackning, BMW 320 I,1995, E36
« Svar #2 skrivet: maj 28, 2014, 18:20:16 »
Jag förstår inte riktigt vad det är vi skall rösta om i denna tråd så jag tar bort omröstningen.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
bytta topplockspackning, BMW 320 I,1995, E36
« Svar #3 skrivet: juni 07, 2014, 08:27:28 »
hej, för demontering av topplock på m52b20 behöver du kamaxelåsningsverktyg som du kan tillverka själv (det gjorde jag och jimmy). med dom nollställer du motor och plockar bort vanos. sedan är det bara att plocka ner, insuget,grenröret och allt som är monterad på topplocket.
när topplocket är nere behöver du lämna in den som Alain säger för planing, jag skulle även rekomendera provtryckning för eventuella sprickor och att dom kika på hur ventiler och ventiltätningar ser ut.
vid monteringen är det väldigt viktigt att du drar allt men momentnyckel till angiven moment, och även köpa nya oringar och lagring till vanos, och jag skulle även montera på nya kamkedjor,  styrskenor och spännare till kamkedjor.

detta är en omständig reparation och jag skulle avråda en som inte är varm i kläderna att ge sej in på detta.
-= BMW =- Just Real Power

 

Reklampartners