Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Fläktproblem (klimatinställningar)  (läst 2480 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Simon.Persson

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
Fläktproblem (klimatinställningar)
« skrivet: maj 17, 2014, 21:17:23 »
Hej alla BMW entusiaster!

Härmed skall jag förklara vad jag upplever med min BMW dagligen.

När jag startar motorn och alla instrument går igång och lyser så ställer jag in klimatinställningarna (fläktarna då) på 2 ploppar som är det minsta man kan ställa in går fläktarna ändå på full speed. Ibland fungerar det som det ska men inte mer än i 2 minuter till den övergår till full speed, som sagt, detta händer även fast klimatinställningarna är på 2 ploppar.

Utloggad AD_

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 114
  • Kön: Man
Fläktproblem (klimatinställningar)
« Svar #1 skrivet: maj 17, 2014, 21:55:53 »
Jag tycker det låter som fläktmoståndet. Det verkar vara ett återkommande problem med liknande symtom på lite äldre bmw bilar. Vet att E39 samt E34 har problem med det ibland. Så det kan vara värt att kontrollera. 
Annars kanske det är något sensor som känner av temperaturen inne i bilen som tror att temperaturen är annorlunda än den faktiskt är?
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad jesseboy73

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 99
Sv: Fläktproblem (klimatinställningar)
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2014, 18:33:43 »
Håller med AD_.
Hade samma symtom på min e39. Bytte fläktmotstånd/fläktslutsteg och sedan funkade det som det skulle.

Reklampartners