Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Rost under vä dörr  (läst 4100 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stein

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 153
  • Blue Shadow, He who follows
Rost under vä dörr
« skrivet: maj 08, 2014, 22:19:52 »
Jahapp, så var man tillbaka till bimmerforumet igen.
Bilen är ute av vinterdvalan, och har fått rulla några få mil, än så länge.
Nu har jag ett litet problem med vänster framdörr, i underkant där plåten är falsad.
Där har rosten bitit sig fast, och det jag ser för mig är en komplicerad rostlagning, eller?
Verkar som det börjar bli hål i innerplåten nere vid gummilisten.
Sträcker sig från framkant av dörren och ca. 20 cm längd, kanske mera.
Lacken börjar lossna så mycket att det syns nu, inte snyggt det heller.

Hur lagar man en sådan rostskada då, någon med kännedom?
Newbie.....who?  Me??

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Rost under vä dörr
« Svar #1 skrivet: maj 09, 2014, 10:17:15 »
Tråkigt när det börjar på svåra platser. :(
Det bästa sättet att laga är att kapa bort den rostat del och svetsa med ny plåt, slippa snygg, grundfärga, slippa med våt sandpapper och lacka om.
Naturligvis är detta bästa sättet om du har tillgång till material annars kanske besöka en plåtslagare som kan göra det jobbet åt dig. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 251
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
Rost under vä dörr
« Svar #2 skrivet: maj 09, 2014, 14:17:09 »
Visst e de kul me rost, men det är ju bara att förvänta sig då det är över 10 år sedan sista e-39'an lämnade fabriken.
Felet består i att dessa falsningar alltid är tätad med någon form av plastmassa och då det kommer in fukt under denna så kryper det gärna vidare under tätningsmassan och man upptäcker detta mestadels för sent.
Har man tur så kan det gå att fixa utan svetsjobb då det mestadels är tjock kvalitets plåt på dessa vagnar.
Nedanstående gäller bara om du vill eller har lust att göra grunden själv, är det större angrepp på utsidan av ex. dörren krävs ju omlack.
Skrapa bort den lösa stängen av tätningsmassa vik ut falsen någon millimeter eller så och skrapa rent (så rent det går, och det ska vara torrt) och måla på med Hammerite eller liknande ett par gånger, tyvärr är denna typ av färg numera lacknafta baserad så man får vänta ett par veckor med att lägga på original lack.
Har lyckats rädda ett par ställen på min vagn där liknande rost kommit fram, bl.a bakdörrar och framkant på huven, rosten har inte återkommit på ett par år.
Tips, kolla sparklådornas botten runt domraftsfästena samt hålen där propparna för skyddsplasten sitter, samt om din bil är äldre än 2003 kan kolla runt gummipropparna som sítter mellan bakstammen och stötfångaren, under bakluckan, där kan det växa till sig.
Kolla denna länk så ser du hur det var på mina sparklådor, http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=5549.msg34510#msg34510
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Stein

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 153
  • Blue Shadow, He who follows
Rost under vä dörr
« Svar #3 skrivet: maj 09, 2014, 23:06:55 »
Tack för svar!
Det blir nog att jag lämnar den på verkstad och fixar det. Båda plåtarna är angripna, så det håller nog inte med att bara vika ut  som du skriver. Har räddat motorhuven i framkant med att göra din metod, och jag tror det fortfarande håller bra. Lacken har börjat släppa i nederkant av dörren också, så omlackering måste not till där nere.
Det är kanske bäst att ta dörren av bilen när man gör detta, att jobba uppochner är inte bra för
mig.  Har redan kollat de platserna du skriver om i din länk, men det var inget att hitta där.

Beträffande plastmassan, så är frågan, har de i dag, 10 år senare något bättre än detta på fordonen som byggs ny?

Stein
Newbie.....who?  Me??

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 251
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
Rost under vä dörr
« Svar #4 skrivet: maj 13, 2014, 15:21:22 »
Tror nog att det är liknande "gegga" idag.
Beträffande plastmassan, så är frågan, har de i dag, 10 år senare något bättre än detta på fordonen som byggs ny?
Tror nog att är plastmassan är densamma, problemet är mestadels underarbetet.
Det är dyrt att lacka om, så hoppas du hittar någon som gör ett bra jobb för ett resonabelt pris.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
Rost under vä dörr
« Svar #5 skrivet: maj 15, 2014, 14:23:18 »
Vad det gäller lackering skulle jag inte lämna bilen till vem som helst, måste har en stor vana till att göra det rätt. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners