Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Byta motor i en bmw e39 (1999)  (läst 3555 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad offfroad

• Fullt Medlemskap
  • Antal inlägg: 39
Byta motor i en bmw e39 (1999)
« skrivet: april 21, 2014, 21:19:04 »
hej, funderar på att byta motor i finbilen till en cheva 350 smallblock ( den vanligaste jänk v8 som finns )
en bmw e39 sedan..

och elen, motorfästen, monteringen, ledningarna, intigreringen, koppling, mm är jag inte rädd för och tror att jag kan klara galant..

sen kommer den tjocka lagboken som tar död på svensk bilhobby..

kan man ens regga in denna motorbytet, och hur svårt är det?!.. ( bilen ska vara 100% väglaglig å rulla igenom en flygande besiktning med den jobbigaste kontrollanten )
BMW 525 TDS E39 / buggyn

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
« Svar #1 skrivet: april 21, 2014, 22:14:53 »
lagboken sätter stopp där, tror inte att du kan lyckas med att regga den. tråkigt nog.
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #2 skrivet: april 21, 2014, 22:20:05 »
Jag förstår inte riktigt varför man vill ha en ålderstigen amerikansk gjutjärns konstruktion i en härlig tysk bil men du får inte ändra på effekt och vrid mer än 20 respektive 10% alternativt om det finns siffror som intygar att bilen klarar mer men det finns nog ingen biltillverkare som går med på att intyga en sådan sak. Alla siffror gäller från den modell du bygger på. Så det går inte att utgå från M5ans siffor om du bygger på en 520.

Dessutom måste du se till att den klarar avgasreningskraven men den biten borde vara det enklaste om du inte väljer en alltför gammal motor.

Finns mer att läsa här, http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad offfroad

• Fullt Medlemskap
« Svar #3 skrivet: april 21, 2014, 22:32:59 »
eftermarknads tillgängligheten och priserna.., en gammal jänk v8 är mycket enklare och BILLIGARE, att skrämma upp

Citera
Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)
 Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

ja jag har kikat lite runt på SFRO hemsidan och de jag har kommit fram till är att den bör reggas in som en ombyggd fordon.., och hästkraft/vrid kraven har man en blek chans med.., men sedan avgasintyget?, om man inte har en sådan då?,
BMW 525 TDS E39 / buggyn

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #4 skrivet: april 22, 2014, 06:34:44 »
regga som ombyggd fordon är inte så enkelt, man måste byta om bilen ganska mycket dvs inte bara drivlina, sedan har du en helbilgodkännt bil då får man egentligen inte modda bilen alls.
kraven är storre och större juh nyare bilen är.

ingenting är omöjligt  men ja tror att det kommer vara jävligt svårt att få bilen laglig

Utloggad offfroad

• Fullt Medlemskap
« Svar #5 skrivet: april 22, 2014, 11:59:39 »
om man fixar fram en "crate engine", dvs en ren eftermarknadsmotor som kommer ny ifrån fabriken på en pall.., ?, vad vill den svenska lagen då att man tar hjulupphängningen ifrån gaffeltrycken som levererade motorn?? haha
BMW 525 TDS E39 / buggyn

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #6 skrivet: april 22, 2014, 18:57:47 »
hehehe ja typ.... det är lite därför jag har lagt av med att bygga om bilar mer än lagligt om man säger så. fast idag är mycket olagligt och eller olämpligt ;)
sista sköna anmärkning fick jag på angeleyes på en e36 då skrev dom nått i stilen med strålkastare fram, olaglig modifiering.
sista större modifiering va ombyggnaden av en e36 320 till 325 då skillnaden är liten och besiktningsmän ser inte skillnad på en m50 och m52 motor, och skillnad på getrag och zf låda och lsd bakaxel mot org ;) mm....
men att knöka in en 350 och hoppas på att dom inte märker nåt är väääldigt liten ;)

Reklampartners