Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Byta växellåda 540iA  (läst 5414 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Splitx

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
Byta växellåda 540iA
« skrivet: april 07, 2014, 17:40:57 »
Tjennare! Hade tänkt bya växellåda på min 540iA i helgen! har hört att man måste ta ner avgassystemet släppa krängningshämmaren expansionskärlet för att kunna ta ner lådan!
Något mer man ska tänka på? Verktyg som behöves osv! Finns det någon som gjort en guide på hur man gör? spelar ingen roll om det är på engelska!(inte hittat någon när jag googlat)

All hjälp/tips/trix är välkommet!

Tackar!

Utloggad Grabber

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 356
  • Kön: Man
Byta växellåda 540iA
« Svar #1 skrivet: april 07, 2014, 20:23:55 »
Jag skulle göra nåt sånt på 530 jag hade men gav upp!
Ledningar till lådan ska bort (el, olja, "spak") avgas måste bort, en del av framvagnen, exp. kärlet mm o bultar på motor/lådan är oxå ett projekt så är det inget måste så låt bli!
Det är väldigt mycket jobb runt om så känns lättare att ta ut motor med lådan om man har sådan möjlighet.
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Splitx

• Junior Medlem
  • **
Byta växellåda 540iA
« Svar #2 skrivet: april 07, 2014, 21:52:09 »
Jag skulle göra nåt sånt på 530 jag hade men gav upp!
Ledningar till lådan ska bort (el, olja, "spak") avgas måste bort, en del av framvagnen, exp. kärlet mm o bultar på motor/lådan är oxå ett projekt så är det inget måste så låt bli!
Det är väldigt mycket jobb runt om så känns lättare att ta ut motor med lådan om man har sådan möjlighet.

Har inte möjlighet att ta ut motor med lådan :( och lådan måste bytas för den har ingen back(plast kul problem)! och har en ny liggandes!

Utloggad Grabber

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
Byta växellåda 540iA
« Svar #3 skrivet: april 07, 2014, 23:39:29 »
Då är det enklare byta ut kulan med bilen på liften!
http://autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=70
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Splitx

• Junior Medlem
  • **
Byta växellåda 540iA
« Svar #4 skrivet: april 08, 2014, 02:11:35 »
Då är det enklare byta ut kulan med bilen på liften!
http://autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=70

Tyvärr inte .( backtrumman är (sprängd?) finns inga kuggar kvar på det drevet så hela ventilpaketet är fullt med kuggar! vilket gjorde att jag köpte en helt ny zf5hp30 låda från en nyare bil så att problemet inte finns där!

Utloggad Grabber

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
Byta växellåda 540iA
« Svar #5 skrivet: april 08, 2014, 09:26:55 »
Det förklarar en del...
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
Byta växellåda 540iA
« Svar #6 skrivet: april 09, 2014, 00:03:16 »
Hej Splitx och välkommen på BimmerPower.org.
Återställde ditt första inlägg och tog bort den andra, förmodligen skrev du 1a inlägg från en surfplatta eller mobil, inte vet jag.
Edit (ändra) knappen kommer automatisk efter 25 inlägg i samband med uppgradering från Junior medlem till full medlem   ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Splitx

• Junior Medlem
  • **
Byta växellåda 540iA
« Svar #7 skrivet: april 13, 2014, 08:59:32 »
Hej Splitx och välkommen på BimmerPower.org.
Återställde ditt första inlägg och tog bort den andra, förmodligen skrev du 1a inlägg från en surfplatta eller mobil, inte vet jag.
Edit (ändra) knappen kommer automatisk efter 25 inlägg i samband med uppgradering från Junior medlem till full medlem   ;)

Okej tack så mycket! :)

Har påbörjat bytet nu!  Lite jobbigt har det allt varit måste jag säga! :)
Börja med att ta loss avgassystemet det var inga större problem mer än att vid grenröret var allt rostigt så vissa av bultarna behövdes kapas! Sen var man tvungen att ta loss lite värmeskydd, Sen var det bara att skruva loss drivaxeln!(3 bultar)

Efter detta hade jag stora problem att ta loss alla bultar runt växellådan, men kom på att man kunde sätta fast massa förlängare till ett spärrskaft så kunder man stå bakom lådan och då kom man lätt åt alla bultar! Sen var det "bara" att ta ner lådan! :D (kofot och bända loss den så den flyger ner på marken!)^^

Nu blir det att montera den nya! :) hoppas allt funkar som det ska bara!

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
Byta växellåda 540iA
« Svar #8 skrivet: april 13, 2014, 10:48:37 »
Man får vara lite envis då allting går bättre. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners