Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
juli 10, 2025, 23:59:54
Startsida
Forum
Hjälp
Kalender
Media
Logga in
Registrera
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Modellrelaterade diskussionsforum
»
5-serien
»
E39 1996-2003
»
vatten/kylarsystem
Nyheter
Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Gå ned
Författare
Ämne: vatten/kylarsystem (läst 6195 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jespermw
Junior Medlem
Antal inlägg: 17
Karma: +0/-0
Kön:
vatten/kylarsystem
«
skrivet:
februari 21, 2014, 14:41:00 »
Nu har jag testat väldigt mycket!
Jag har köpt ny vattenpump ny termostat och en ny kylare!
Det funkar endå inte, jag har lyckats få värme in i bilen och lyckats få den till att inte överhetta! Men efter en körning i 20-30 min så börjar det bli lite kallar i fläkten sedan blir det överhettat ! vad ska jag göra ? toppen verkar vara okej ! den går som den ska oljan är fin ? hur ska man göra en "korrekt" lufting till bilen ? min är en 523 E39 96 med vattenkärlet på kylaren (höger sida om du står framför bilen) Snälla kom med hjälp har hållt på med denna bil i en månad snart och bytat hur mkt som helst! hade varit tråkigt oh behöva skrota den då den är i väldigt fint skick!
Tack på förhand!
Loggat
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Karma: +605/-0
Kön:
vatten/kylarsystem
«
Svar #1 skrivet:
februari 21, 2014, 15:01:25 »
För ca 3 veckor sedan hade jag en nästa liknande problem med min, lämnade in bilen och bet om att byta fläktmotstånd och därefter gick det hur bra som helst.
Sorry, skrev lite på fel tråd-
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
Jespermw
Junior Medlem
Antal inlägg: 17
Karma: +0/-0
Kön:
vatten/kylarsystem
«
Svar #2 skrivet:
februari 21, 2014, 15:02:51 »
kan det vara så att den gått då ? verkligen sjukt konstigt är de ! lagt ner en hel förmögenhet på bilen nu !
Loggat
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Karma: +605/-0
Kön:
vatten/kylarsystem
«
Svar #3 skrivet:
februari 21, 2014, 15:55:13 »
Ja inte kan garanterar i 100% att ditt det är så med ditt problem men så var det på min, nu fungerar mitt system som det ska.
Du har bytt så mycket på din att det inte kan finnas mycket kvar att leta efter.
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
Galant turbo
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1049
Karma: +22/-0
Kön:
vatten/kylarsystem
«
Svar #4 skrivet:
februari 21, 2014, 17:05:59 »
Alain, fläktmotståndet är väl till kupéfläkten? Det är nog inte problemet här.
Kolla här hur man luftar systemet:
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=5156.0
Loggat
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Karma: +605/-0
Kön:
vatten/kylarsystem
«
Svar #5 skrivet:
februari 21, 2014, 18:34:34 »
Sorry, fel plats, Jag fixar det.
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
vazze_t
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 934
Karma: +34/-0
Kön:
-=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
vatten/kylarsystem
«
Svar #6 skrivet:
februari 21, 2014, 19:55:07 »
låter som en spricka i topplocket och att kompression går ut i kylarsystemet... bästa är om du kan åka till en verkstad som har en 4-gasmätare och mäta HC halten över luftningsskruven jämte locket på expansionskärlet.
Visar den förhöjda värden är det antingen topplockspackningen eller spricka i toppen.
Vad det gäller luftningen så tycker jag att bilen ska vara kall, du öppnar locket på expansionkärlet och luftningsskruven sedan fyller du på så länge tills det kommer ren kylarvätska ur luftningsskruven (går åt mycket kylarvätska då), sedan vrider man på tändningen (inte startar bilen) då skall tillsatsvattenpumpen gå igång och vatten börjar cirkulera och då fortsätter man fylla på kylarvätska tills det kommer bara ren kylarvätska ur luftningsskruven utan luftbubblor. Efter detta stänger man av tändningen skruvar på allting (kylarvätskan då i expansionskärlet borde visa nu för mycket) Sen startar du bilen och låter den gå på tomgång tills termostaten öppnar (båda kylarslangar varma som faaan
) med värmen i kupén på max.
Om ingen värme har kommit i kupén när termostaten har öppnat, höj tomgången till ca 2500 rpm i några minuter, blir det ingen värme i bilen då har du problem.
Överhettas bilen under den här proceduren har du också problem.
Med ny pump, termostat och kylare borde luftningen gå lätt.
Loggat
-= BMW =- Just Real Power
Jespermw
Junior Medlem
Antal inlägg: 17
Karma: +0/-0
Kön:
vatten/kylarsystem
«
Svar #7 skrivet:
februari 21, 2014, 20:59:14 »
tack så mkt !!det skall testa !
kan skriva hur det gick sen
ännu en gång tack allihop som tagit sig tid oh läst och försökt hjälpa en här
Loggat
vazze_t
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 934
Karma: +34/-0
Kön:
-=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
vatten/kylarsystem
«
Svar #8 skrivet:
februari 21, 2014, 21:03:43 »
det är därför vi har BIMMERPOWER !!! för att hjälpa varandra
inget att tacka för du kanske hjälper mej eller nån annan här senare
(så brukar Alain The Boss att säga)
Loggat
-= BMW =- Just Real Power
Jespermw
Junior Medlem
Antal inlägg: 17
Karma: +0/-0
Kön:
vatten/kylarsystem
«
Svar #9 skrivet:
februari 22, 2014, 14:46:00 »
Vad det gäller luftningen så tycker jag att bilen ska vara kall, du öppnar locket på expansionkärlet och luftningsskruven sedan fyller du på så länge tills det kommer ren kylarvätska ur luftningsskruven (går åt mycket kylarvätska då), sedan vrider man på tändningen (inte startar bilen) då skall tillsatsvattenpumpen gå igång och vatten börjar cirkulera och då fortsätter man fylla på kylarvätska tills det kommer bara ren kylarvätska ur luftningsskruven utan luftbubblor. Efter detta stänger man av tändningen skruvar på allting (kylarvätskan då i expansionskärlet borde visa nu för mycket) Sen startar du bilen och låter den gå på tomgång tills termostaten öppnar (båda kylarslangar varma som faaan
) med värmen i kupén på max.
Om ingen värme har kommit i kupén när termostaten har öppnat, höj tomgången till ca 2500 rpm i några minuter, blir det ingen värme i bilen då har du problem.
Överhettas bilen under den här proceduren har du också problem.
Under denna tid ska jag hissa upp bilen i fronten eller de behövs inte ? har den kylaren med expantionskärlet på kylaren på höger sida om man står framför bilen
Loggat
vazze_t
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 934
Karma: +34/-0
Kön:
-=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
vatten/kylarsystem
«
Svar #10 skrivet:
februari 22, 2014, 16:30:37 »
ska inte behövas och om du hissar, ta bara lite
Loggat
-= BMW =- Just Real Power
Jespermw
Junior Medlem
Antal inlägg: 17
Karma: +0/-0
Kön:
vatten/kylarsystem
«
Svar #11 skrivet:
februari 25, 2014, 15:48:26 »
det funkade ett par timmar sen testade jag att varva ut i 3ans växel oh då börja den sakta stiga i temp igen
Loggat
vazze_t
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 934
Karma: +34/-0
Kön:
-=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
vatten/kylarsystem
«
Svar #12 skrivet:
februari 25, 2014, 17:38:38 »
funkade ett par timmar? hur högt gick tempen upp sen?
och luftningen gick bra utan problem? slangarna varma termostaten öppen mm??
Loggat
-= BMW =- Just Real Power
Jespermw
Junior Medlem
Antal inlägg: 17
Karma: +0/-0
Kön:
vatten/kylarsystem
«
Svar #13 skrivet:
februari 25, 2014, 18:23:28 »
båda slangarna va varma i början men så fort tempen steg så blev den nedre ( slangen som går till termostaten ) den blev kall
tempen bara steg så stängde ju av bilen
vågar inte få den för högt
men nä inga problem med luftning tyckte jag
men har hittat ett fel ! elfläckten går inte? kan de ha någon betydelse ?
Loggat
jesseboy73
Senior Medlem
Antal inlägg: 99
Karma: +4/-0
Sv: vatten/kylarsystem
«
Svar #14 skrivet:
februari 25, 2014, 19:40:52 »
Kollat viskokopplingen?
Loggat
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Gå upp
« föregående
nästa »
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Modellrelaterade diskussionsforum
»
5-serien
»
E39 1996-2003
»
vatten/kylarsystem
Reklampartners