Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Forum-layouten?  (läst 6416 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 490
Forum-layouten?
« skrivet: november 22, 2009, 14:39:01 »
Synpunkter på forum-layouten?

Utloggad Padde

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
SV: Förslagsforumet
« Svar #1 skrivet: december 10, 2009, 19:42:05 »
Hej!

Först vill jag ge feta tummen upp för att ni startat detta och ser ljust på framtiden tillsammans med besökarna här.
Gillar även er logga. Stilren och kraftfull. Kommer även fungera fint som dekal! :)

Däremot så har jag lite synpunkter och åsikter på forumet .. :)
  • Är lite allergisk mot SMF som forumleverantör? Vet inte om det bara är jag men tycker det är svårnavigerat, inkonsekvent samt buggigt. Finns, enligt mig, bättre gratis varianter därute.
  • Känns som lite många olika kategorier och underkategorier. Man vet inte riktigt var man ska posta. Tror man ska köra lite mindre i början och sedan bygga ut forumet.
  • Aktiveringsmailet kom aldrig?
  • Er webbserver verkar instabil? Känns inte som en bra grund om man ska börja bygga lite traffik.
  • Forumet verkar inte sökordsoptimerat? Rätt viktigt för att få trafik. :)
  • Texten är väldigt liten? Blir lite svårläst ..

Det var några saker jag noterade. Kanske kommer mer i framtiden .. :)
Behöver ni hjälp kan jag säkert ställa upp med diverse saker.

Kan säkert också hjälpa er med de senaste BMW-nyheterna.

Kör hårt doods! :)

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #2 skrivet: december 10, 2009, 19:54:24 »
Först vill jag ge feta tummen upp för att ni startat detta och ser ljust på framtiden tillsammans med besökarna här.
Gillar även er logga. Stilren och kraftfull. Kommer även fungera fint som dekal! :)

- Tack...!!

Däremot så har jag lite synpunkter och åsikter på forumet .. :)
  • Är lite allergisk mot SMF som forumleverantör? Vet inte om det bara är jag men tycker det är svårnavigerat, inkonsekvent samt buggigt. Finns, enligt mig, bättre gratis varianter därute.

- Smaken är som baken. Vi tycker SMF funkar bra än så länge.

• Känns som lite många olika kategorier och underkategorier. Man vet inte riktigt var man ska posta. Tror man ska köra lite mindre i början och sedan bygga ut forumet.

- Vi har medvetet satsat på att få med så många kategorier som möjligt redan från början. Det är ju trist om man som medlem vill posta något och inte hittar rätt forumdel...

• Aktiveringsmailet kom aldrig?

- Jaså...vi tittar på det!

• Er webbserver verkar instabil? Känns inte som en bra grund om man ska börja bygga lite traffik.

- Njae...instabil vet jag inte. Men däremot är den säkert lite begränsad när trafiken börjar öka. Vi har diskuterad att byte till en större server längre fram.

• Forumet verkar inte sökordsoptimerat? Rätt viktigt för att få trafik. :)

- Du har rätt. Det är inte sökordsoptimerat. Vi är medvetna om det.

• Texten är väldigt liten? Blir lite svårläst ..

- Texten kommer att bli något större när vi uppgraderar till SMF 2.0 efter jul/nyår och samtidigt installerar ett nytt tema.

Det var några saker jag noterade. Kanske kommer mer i framtiden .. :)
Behöver ni hjälp kan jag säkert ställa upp med diverse saker.

- Vi är tacksamma för att hjälp och all konstruktiv kritik!

Kan säkert också hjälpa er med de senaste BMW-nyheterna.

- Låter bra. Förslag?

Kör hårt doods! :)

Utloggad NiKeMaN

• Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 64
  • Kön: Man
    • http://www.nikeman.se
« Svar #3 skrivet: december 10, 2009, 20:25:34 »
Tjena. Ja nu har jag börjat titta tillbaka lite (har knappt varit här sen jag reggade mig), och jag ser ett STORT problem som jag hoppas att Ni inte blundar för.

Och det är strukturen på forumet!
Jag anser att det är på TOK FÖR STORT forum med alldeles för många "småforum"-avdelningar som är hopplöst att hitta rätt ibland. Och dom "kategorier" som finns att välja på tar för mycket plats på höjden så man får skrolla som en idiot och hela forumet blir svår-överskådligt.

Titta gärna på Zatzy.com för hur Jag anser att en bra forum-struktur ser ut. Eller ja, även AutoPower med sitt Riktigt gamla forum. - Men det är jäkligt lättöverskådligt iallafall.

Ser att det är fler som håller med mig på forumen runtom. Bland annat folk på Zatzy.com
http://www.zatzy.com/allmaent/358043-nytt-bmw-forum-2.html

/// Niklas "NiKeMaN" Johansson
BMW 325d Touring 2010 - Leverans vecka 6

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #4 skrivet: december 10, 2009, 20:34:20 »
Vi har valt att separera t ex de olika modellserierna i 3-serien, detta för att medlemmar med gamla 3-modeller lättare skall hitta sina trådar. Samma sak i de övriga forumen. Har man ETT en enda forum för ALLA 3-serier så blir forumet självklart mindre på höjden.

Genom att använda oss av underforum så anser vi att man lätt hittar det forum man är intresserad av.

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 368
« Svar #5 skrivet: december 10, 2009, 20:39:46 »
Frågan är om det går att "pressa ihop" forumets förstasida trots alla undernivåer? Jag tänker då på layouten. Kikade på zatzy och håller med om att det är enklare att överblicka. Det känns som att det är mycket mer "luftspalter" här på bimmerforum, vilket innebär att man får scrolla mer.

Utloggad NiKeMaN

• Newbie
  • Senior Medlem
  • *
« Svar #6 skrivet: december 10, 2009, 20:42:14 »
Vi har valt att separera t ex de olika modellserierna i 3-serien, detta för att medlemmar med gamla 3-modeller lättare skall hitta sina trådar. Samma sak i de övriga forumen. Har man ETT en enda forum för ALLA 3-serier så blir forumet självklart mindre på höjden.

Genom att använda oss av underforum så anser vi att man lätt hittar det forum man är intresserad av.

Jo jag förstår precis hur ni har tänkt. Och jag har även framfört mina åsikter tidigare i en gammal tråd såg jag i min historik.
Även om ni har mååånga kategorier - så är nästa problem att det fortfarande tar "för mycket plats" på höjden. Man borde kuna dra ihop det lite och få ett "mindre högt" forum med lite mer genomarbetad design?

Och även om man har modellspecifika forum - så bode man ju kunna slå ihop några av dom andra forumen?
Dessutom när man har modellspecifika forum så sitter man (iallafall jag) sällan och läser om andra modeller än just E90 då. Men jag kanske vill läsa och svara och frågor på och om e36 och e46 ocskå - men av "lathet" går man inte in på dom undertavlorna som ni kallar det då man egentligen bara är 110% intresserad av sin modell, e90 i mitt fall.
Likaså sitter jag ju även innne med en hel del kunskap om E46 framför allt... Så då missar man ju även information från användare när man har så många undertavlor?!

Som sagt - försöker framföra konstruktiv kritik. Hoppas det tas på rätt sätt.

Utloggad Padde

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
« Svar #7 skrivet: december 10, 2009, 20:45:35 »
Rent strategiskt är det osmart att sprida ut alla inlägg så här i början till en massa olika kategorier.
Det ger skenet av att kategorierna i sig inte innehåller så mycket och då känns det som om aktiviteten på sajten är låg.

Om man istället koncentrerar inlägg och svar till färre kategorier får du istället ett positivt gensvar då det andas mer aktivitet.

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #8 skrivet: december 10, 2009, 20:48:59 »
Jo jag förstår precis hur ni har tänkt. Och jag har även framfört mina åsikter tidigare i en gammal tråd såg jag i min historik.
Även om ni har mååånga kategorier - så är nästa problem att det fortfarande tar "för mycket plats" på höjden. Man borde kuna dra ihop det lite och få ett "mindre högt" forum med lite mer genomarbetad design?

Och även om man har modellspecifika forum - så bode man ju kunna slå ihop några av dom andra forumen?
Dessutom när man har modellspecifika forum så sitter man (iallafall jag) sällan och läser om andra modeller än just E90 då. Men jag kanske vill läsa och svara och frågor på och om e36 och e46 ocskå - men av "lathet" går man inte in på dom undertavlorna som ni kallar det då man egentligen bara är 110% intresserad av sin modell, e90 i mitt fall.
Likaså sitter jag ju även innne med en hel del kunskap om E46 framför allt... Så då missar man ju även information från användare när man har så många undertavlor?!

Vi tar dina synpunkter på allvar, självklart. Jämförelsen med zatzy haltar lite eftersom zatzy inte är ett modellspecifikt forum och därför saknar man också anledning att ha modellspecifika modellforum. Det ger självklart ett mindre forum "på höjden".

Forumkonstruktionen är INTE huggen i sten. Vi är öppna för förändringar om dom är praktiskt möjliga. Konkreta förslag emottages gärna.

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #9 skrivet: december 10, 2009, 20:54:33 »
Rent strategiskt är det osmart att sprida ut alla inlägg så här i början till en massa olika kategorier.
Det ger skenet av att kategorierna i sig inte innehåller så mycket och då känns det som om aktiviteten på sajten är låg.

Om man istället koncentrerar inlägg och svar till färre kategorier får du istället ett positivt gensvar då det andas mer aktivitet.

Bra synpunkt. Aktiviteten blir mer koncentrerad. Nackdelen är om vi med tiden får en väldig massa trådar t ex i 3-serien och då beslutar att flytta trådarna till modellspecifika underforum i 3-serien. Det blir en väldig massa jobb. Trots det så skall vi fundera på ditt förslag.

Utloggad kalle

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • rawsezx
« Svar #10 skrivet: december 10, 2009, 20:55:21 »
Är generellt inte emot att bryta upp forumet i E30, E36 etc, dock så tycker jag att man ibland missar en del "gränsöverstigande" trådar, må användare posta i fel forumsdel visst, men att dela upp det i för många kategorier gör att man får som "väggar" mellan olika grupper.

Om jag inte äger en E46:a så är jag inte inne i den forumsdelen, men den kan behanda "allmänna" 3-serie grejer som kanske missas, och till följd blir det en mindre forumsaktivitet!

Börjar man sedan få växtvärk och lyxproblemet att det postas för många inlägg i en del så då kanske man bör bryta upp det till modelspecifika grupper!

Som ni ser så kan jag inte terminologin helt korrekt men jag tror ni förstår vad jag menar!

//K

Utloggad NiKeMaN

• Newbie
  • Senior Medlem
  • *
« Svar #11 skrivet: december 10, 2009, 20:56:49 »
Vi tar dina synpunkter på allvar, självklart. Jämförelsen med zatzy haltar lite eftersom zatzy inte är ett modellspecifikt forum och därför saknar man också anledning att ha modellspecifika modellforum. Det ger självklart ett mindre forum "på höjden".

Forumkonstruktionen är INTE huggen i sten. Vi är öppna för förändringar om dom är praktiskt möjliga. Konkreta förslag emottages gärna.

Häng inte upp dig för mycket just på det modellspecifika heller....

31 st "undertavlor" på forumet FÖRUTOM just den modellspecifika delen... PLUS att det i en del avdelningar skrivs i huvud-kategorin. Det finns inte en chans att överblicka tyvärr. :S
Och dessutom VÄLDIGT mycket luft runt själva "huvudkategorierna"....

Utloggad MrB

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 769
« Svar #12 skrivet: december 10, 2009, 21:01:11 »
All form av kritik är BRA  8)
Jag vill påpeka att det finns inget som är så bra att det inte går att göra det bättre  ;)

Och vi är tacksamma för alla typer av tips som gör att vi kan göra Bimmerforum bättre. Dock har ju SMF forum vissa begränsningar, men vi gör så gott vi kan. Skälv sysslar jag med den grafiska delen av forumet och till vis del Portalen.
Rebell Design !

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #13 skrivet: december 10, 2009, 21:10:16 »
Forumet är till för er medlemmar. Att ni då vädrar era åsikter och kommer med konstruktiv kritik är ovärderligt i våra ögon.

Som redan nämnts så tar vi era synpunkter på allvar.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad NiKeMaN

• Newbie
  • Senior Medlem
  • *
« Svar #14 skrivet: december 10, 2009, 21:16:48 »
Konstruktivt förslag:

Nu är jag ingen grafiker........ Men jag ägnar 3-4 timmar MINST per dag på att hänga på diverse forum.....

Reklampartners