Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Service- auktoriserad verkstad eller inte?  (läst 3075 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Calippo

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
Service- auktoriserad verkstad eller inte?
« skrivet: januari 31, 2014, 17:17:20 »
Ska serva min bmw 1serie -08 (11000mil) nu och vet inte om jag måste lämna in den till en auktoriserad verkstad eller om jag kan lämna in den till den vanliga lokala verkstaden? Det är endast indikatorn för bromsvätska som visas. Vad är egentligen den stora skillnaden (mer än priset)?

Den lokala verkstaden vill även göra en framvagnsinställning, är det bra att göra det efter ett tag?

Tacksam för svar!

/A

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
« Svar #1 skrivet: januari 31, 2014, 18:11:50 »
Välkommen på BimmerPower.org 8)

Vad gäller service 1 eller 2 behöver du inte köra till BMW men om du har i närheten en mindre BMW verkstad blir det förmodligen billigare för samma service, det viktigast är att du har en BMW stämpel på servicebok, det ser ut bättre när du säljer bilen. ;)
Vad det gäller bromsvästka, kan tänka mej att du saknar lite olja i behållare, det är bara att fylla på till rätt nivå.
Nivåvisare bruka sitta fast in på locket när du öppna den.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
« Svar #2 skrivet: januari 31, 2014, 19:08:39 »
Hej, jag och min kolega driver en Mekonomen Bilverkstad och våra service innehåller lika mycket om inte mer punkter än original verkstad. Största skillnaden är väl priset och stämpel i boken vi stämplar böcker som originalverkstäder men på våra står det Mekonomen Bilverkstad istället för BMW ;)

Bromsvätseserviceintervallen indikerar att bromsvätskan skall bytas. Annars lyser en röd varningslampa om bromsvätskenivå är låg.

Om bilen har gått ur garantitiden rekommenderar jag alternativ verkstad om man vill ha lite lägre servicekostnader men se till att verkstaden har tidigare  erfarenhet av BMW.

-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #3 skrivet: februari 02, 2014, 10:02:52 »
Personligen föredrar jag den lilla verkstaden som är beroende av sitt rykte för att få kunder och där du pratar direkt med personen som sköter skruvandet framför stora märkesverkstäder alla dagar i veckan.

Enda problemet jag kan se är att dessa småverkstäder inte alltid har tillgång till de senaste programvarorna om det släppts en ny till din bil.
Mitt nyförvärv har just gått ut garantitiden så jag kommer lätt att fortsätta serva hos den lilla verkstaden som jag varit kund hos i många år.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Reklampartners