Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: motor,kylsystem?  (läst 6107 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jespermw

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Kön: Man
motor,kylsystem?
« skrivet: januari 06, 2014, 00:10:13 »
Hejsan detta är mitt första inlägg här :)

Har ett par frågor och funderingar !

Har en e39 523i med problem!
Den blir överhettar, kommer ingen värme in i bilen och oljan ser fin ut inga vita prickar eller grå aktig? vad kan problemet vara? blir inte klock på vad det kan vara! jag har bytat vatten pump till den "icke plastiga" bytat termostat men inget har hjälpt?! vad kan felet vara finns där någon som kanske vet eller kan ge tips på vad mer man kan testa? väldigt tråkigt älskar bilen väldigt mycket och är super nöjd med den, men vet icke var jag ska ta vägen eller vad jag ska göra mer?

MVH Jesper

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
motor,kylsystem?
« Svar #1 skrivet: januari 06, 2014, 00:37:03 »
Välkommen hit till BimmerPower.

Låter som du har luft i systemet, föreslår att du läser denna tråd och testar.

http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=5156.0

BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Jespermw

• Junior Medlem
  • **
motor,kylsystem?
« Svar #2 skrivet: januari 06, 2014, 00:50:30 »
Tack så mycket ! :) Okej det ska jag göra tack så mycket! :) har läst 58 olika forum men inte fått något vettigt svar men skall testa ! Tack :) kan skriva om det hjälpte eller ej ! :)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
motor,kylsystem?
« Svar #3 skrivet: januari 06, 2014, 01:03:13 »
Välkommen på BimmerPower.org Jesper. ;)
Hoppas att du löser det annars får vi försöka att hjälpa dig på annat sätt. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Jespermw

• Junior Medlem
  • **
motor,kylsystem?
« Svar #4 skrivet: januari 06, 2014, 12:02:05 »
Man tackar man tackar ! :) nä tyvärr hjälpte inte det att lufta :/

Kan det vara så att det kanske har "begat" igen någonstans i vatten kanalerna ? känns som vattnet inte går runt riktigt varken slangarna eller vattnet blir varmt :(

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
motor,kylsystem?
« Svar #5 skrivet: januari 06, 2014, 12:43:13 »
2 frågor, när den är varm, kör proppelen som det ska? Hur är det med värme i bilen får du det som det ska?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Jespermw

• Junior Medlem
  • **
motor,kylsystem?
« Svar #6 skrivet: januari 06, 2014, 13:39:21 »
alltså propelern ska den gå och stanna med fingert när bilen är igång ? för den stannar nämligen när jag sätter min hand eller något där..

nä där kommer liksom ingen värme alls in i bilen , vi är ett par stycken som kollat på den nu och ingen av oss blir liksom klocka på vad det kan vara för något märkligt

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
motor,kylsystem?
« Svar #7 skrivet: januari 06, 2014, 14:20:34 »
hej,
Hur uppkom problemet? gick bilen upp i kok? var det medan du körde värmen försvann och bilen gick upp i temp, eller var det när bilen stod still ??

Enligt beskrivningen så verkar det vara spricka i toppen och eller blåst blockpackning.....

om du har tillgång till en 4-gasmätare kan du mäta HC halten vid expansionkärlet när bilen är varm och igång, visar den utslag över 30 under en period så är det toppen eller blockpackningen.

-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Jespermw

• Junior Medlem
  • **
motor,kylsystem?
« Svar #8 skrivet: januari 06, 2014, 15:58:39 »
misstänker det är något sånt tråkigt också ! :/ har kollat runt till på motorer som jag är lite sugen på köpa ! mycket lättare att byta motor än klydda med packningar väl ? om inte annat billigare förhoppningsvis ! men innan jag utesluter att köpa en ny motor så vill jag liksom veta om där fanns något hopp... men det gjorde det antagligen inte :( tack för alla snabba svar ! :)

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
motor,kylsystem?
« Svar #9 skrivet: januari 06, 2014, 21:45:40 »
Välkommen till forumet.

Det första jag skulle göra är att lufta den ordentligt. In med den på verkstad och låt de trycksätta systemet och utföra en ordentlig luftning. Väldigt vanligt att det blir luft kvar för många. Det bör inte kosta allt för mycket. Sedan utgår du därifrån tycker jag.

Lycka till!

Mvh
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad jesseboy73

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 99
Sv: motor,kylsystem?
« Svar #10 skrivet: januari 06, 2014, 23:43:37 »
Håller med Gemini.
Vissa av de här sexorna kan liksom gå i "baklås" och vara nästan omöjliga att lufta. Jag har haft samma symptom som du på en av mina bilar och till sist lyckades jag lufta den frisk.

Utloggad Jespermw

• Junior Medlem
  • **
motor,kylsystem?
« Svar #11 skrivet: januari 07, 2014, 00:09:09 »
Tackar! :) Okej ja det ska jag faktiskt göra då ! Tackar så hemskt mycket för alla svar jag fått och hjälp ! guldvärt ! :)

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
motor,kylsystem?
« Svar #12 skrivet: januari 07, 2014, 01:51:16 »
Eftersom det är så pass vanligt med luft kvar och att det inte medför någon större kostnad att leja bort själva luftningen så är det en god idé att se över detta. Hoppas det löser sig, lycka till. Skriv gärna här i tråden sen om hur det har gått.

Mvh
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
motor,kylsystem?
« Svar #13 skrivet: januari 07, 2014, 07:42:23 »
ja luftningen kan ge resultat men började problemet innan du bytte nåt i kylsystemet dvs pumpen och termostaten så tror jag problemet är större än så.
speciellt om bilen gick upp i kok första gången, trots att m52 klarar sej ganska bra (enligt egen erfarenhet me min 528 e39)

Testa lufta, funkar d inte så är motorbyte ett billigare alternativ än att renovera toppen ;)
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Jespermw

• Junior Medlem
  • **
motor,kylsystem?
« Svar #14 skrivet: januari 07, 2014, 22:01:06 »
åter igen tack för alla som hjäl, ger en råd m.m ! :) bilen ska in på verkstad imorgon efter de får vi se vad som sker :)

Reklampartners