Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW 116D N47 fråga  (läst 5937 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stålis

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
BMW 116D N47 fråga
« skrivet: januari 01, 2014, 16:28:02 »
Hej..

Jag är spekulant på en BMW 2013 116D som pendlarbil.
Jag har sökt, men inte funnit bra svar på om BMW nu löst sina problem som dom hade på det tidiga N47 dieslarna?
Då pratar jag om kamkedjan.
Vågar jag slå till på en 2013 med denna motor elller ska man passa sig?

MVH

Anders

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
BMW 116D N47 fråga
« Svar #1 skrivet: januari 02, 2014, 00:52:03 »
Hej och välkommen på BimmerPower.org ;)

Personligen gillar jag inte 1 serien, det är som att sitta i en låg bil och skrapa rumpa på asfalt men kan vara trevlig som pendlar bil :) Vad kör du annars?

Det verkar som att N47 har haft mycket problem med kamkedja och inte vet om BMW åtgärdade problemet med senare N47 modeller men kan tänka mig att på en 2013 är problemet borta.

Den N47 motorfamilj är utsatt för överdriven kamkedja slitage och haveri i förtid.
Klapprande ljud från bakre delen av motorn är ett tecken på sjukdomen.
Timing kedja misslyckande kan kräva motorbyte eller en dyr reparation.
Frågan gäller alla applikationer och kraft varianter av motorn som produceras från 01.03.2007 till 01.03.2011. De mest drabbade enheter som kräver de mest omfattande reparationer producerades från 01.03.2007 till 05.01.2009.
UPDATE -. Nu verkar det som det finns frågor som förekommer med ett begränsat antal motorer som tillverkats efter den förmodade säker datum 01.03.2011

Kanske bra att kolla med BMW om de gjorde någonting åt det, eller?

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners