Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Byte bromsbackar  (läst 12090 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad largus

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
  • Kön: Man
  • 530D-04
Byte bromsbackar
« skrivet: november 07, 2013, 15:09:31 »
Hej. Bytte backar bak på min 530D -04 efter slitagelarm och sedan även slitagekontakten. Hur kan jag släcka servicemeddelandet utan att lämna den till verkstad för 7-800 kr? /Ellge
Ellge

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
Byte bromsbackar
« Svar #1 skrivet: november 07, 2013, 16:19:05 »
Det första jag kommer på är att du testa att koppla av batteriet 10 minuter så att alla ställningar nollställs.
Om inte då kan jag tänka mig att du måste lämna in den för att släcka felkoder men du inte behöver köra till BMW och betala 7-800:- när det finns andra värkstäder som gör det för 4-500:-  eller skaffa dig en ODB kontakt ca 200:-som till ex på Teknikmagasinet och Appen (gratis) till din mobil och därefter göra det själv.

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad largus

• Junior Medlem
  • **
  • 530D-04
Byte bromsbackar
« Svar #2 skrivet: november 07, 2013, 16:23:00 »
Ska kolla med batteriet. Tack.
Ellge

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Byte bromsbackar
« Svar #3 skrivet: november 07, 2013, 19:55:05 »
går att nollställa manuellt men tyvärr har jag inte beskrivningen till hands just nu.... slitagevarnaren måste bytas för att belägg byte skall kunna nollställas.
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad largus

• Junior Medlem
  • **
  • 530D-04
Byte bromsbackar
« Svar #4 skrivet: november 09, 2013, 15:56:51 »
Testade att koppla ifrån batteriet, men felindikeringen kvarstår. Sensorn är bytt.
Ellge

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Byte bromsbackar
« Svar #5 skrivet: november 09, 2013, 18:10:48 »
Du har bytt bakbelägg men är du säkert att det inte kommer från frambelägg? kanske värt att kolla dom också, ofta frambelägg slits fortare än bak.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
Byte bromsbackar
« Svar #6 skrivet: november 09, 2013, 20:38:36 »
Felindikeringar nollställs inte för att man bryter strömmen.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Byte bromsbackar
« Svar #7 skrivet: november 09, 2013, 21:34:59 »
Det var det han gjorde också men det fungerar inte därför frågade honom att kolla också frambroms i fall att...

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
Byte bromsbackar
« Svar #8 skrivet: november 10, 2013, 11:36:28 »
på e60 och nyare bmw måste bromsbeläggsbyte nollställas med diagnos eller manuellt, som jag skrev tidigare har inte jag beskrivningen till hands men borde gå att googla fram det.
Slitagevarnaren måste bytas samtidigt för att detta skall gå nollställa.

Ju med att Largus har gjort allt detta så måste det bara registreras med diagnos eller att hitta beskrivningen för manuell återställning.
Bromsbeläggsbyte går inte att återställa om man inte byter belägg och  slitagevarnare samtidigt, eller om man inte byter alls.

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
Byte bromsbackar
« Svar #9 skrivet: november 10, 2013, 11:42:26 »
här finns en beskrivning på manuell återställning vill helst inte lägga ut det här juh med att detta kan fuskas med. Inte bromsbyte pga att nya delar måste vara monterade för att detta skall fungera.

Reset av serviceindikator

1.   Slå på tändning till läge 1.  (starta inte motorn)
 2.   Nolla trippmätaren via reset knappen.
 3.   Slå av tändningen och sen på igen. ( Detta gör så man kommer in i service menyn)

1.   Slå på tändningen till läge 1 (så att batteri, olje, parkerings lampan lyser) men starta inte bilen

2.   Tryck in reset knappen för trippmätaren mellan 5-10 sekunder tills en gul triangel med ett utropstecken i mitten som visas mellan klocka och där ute temperaturen visas.

Detta är Service ikonen

3.   Släpp reset knappen och tryck in igen direkt. Detta måste görs snabbt om inte så dyker det upp text på tyska. Då är det bara att slå av tändningen och börja om.
 Då visas symbolen för byte av bromsvätska samma symbol som visas i service menyn i idriven.

4.   Om du vill göra en reset av intervallet till ytterligare 2 år så fortsätt att hålla inne reset knappen tills ordet RESET visas i den nedre delen av fönstret.

5.   Släpp reset knappen kort och tryck in den igen och håll kvar i 5-10 sekunder tills ett nytt datum visas i den nedre delen av fönstret.

6.   Slå nu av tändningen. Det nya datumet kommer att visas i service menyn nästa gång man slår på tändningen.

7.   Samma metod kan användas för olja, Microfilter, Bromskloss varning.

Samma steg som ovan 1 och 2 men när man kommer till steg 3 där broms vätske ikonen visas. Släpp reset knappen och tryck in igen så stegar man vidare till nästa service ikon. Fortsätt sedan enligt steg 4 och framåt.

Om man råkat hålla inne reset knappen för länge så att RESET ikon visas. Släpp då reset knappen och ingen reset kommer att utföras för gällande service ikon. Alternativ slå av tändningen.

Utloggad largus

• Junior Medlem
  • **
  • 530D-04
Byte bromsbackar
« Svar #10 skrivet: november 13, 2013, 19:02:29 »
Tack vazze_t för manualen, men jag lyckades ändå inte släcka larmet. När jag stegat fram till symbolen för beläggen hände inget när jag höll inne resetknappen. Jag lämnar bilen till en verkstad imorgon. >:(
Ellge

Reklampartners