Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Problem med Xenonljuset  (läst 2523 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HotSauce

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
Problem med Xenonljuset
« skrivet: oktober 22, 2013, 21:19:28 »
Hej!

Ny medlem här idag och jag skulle mer än gärna få lite experthjälp, köpte mig för snart ett år sedan en liten BMW 318ti Compact års.m 2003 och har på sistone haft problem med mitt Xenonljus.
Då jag startar tändningen går ALLTID vänstra "lampan" igång utan krångel, men den högra brukar vara seg att få igång, brukar få vrida på "lysvredet" inne i bilen fram och tillbaka några till mååånga gånger innan det poppar igång.
Satte för inte längesedan in en sprillans ny xenonlampa från mekonomen (660kr nått) men det gjorde ingen skillnad.
Då den högra lampan väl är igång så varken blinkar eller slocknar den iallafall, det är ju bra det, men känns som den inte "orkar" poppa igång den, men när den väl vart igång ett längre tag och man sedan startar upp bilen igen inom kort så bärjar båda lysa (som de ska) utan problem alls  ??? 

Någon som har varit med om nått liknande eller kan tro sig veta vad som är fel?

Tacksam för svar!
Mvh Daniel

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Problem med Xenonljuset
« Svar #1 skrivet: oktober 22, 2013, 22:30:23 »
Hej! Daniel och välkommen på Bimmerpower.org. ;)

Har du kollat att kablar vid lampan sitter som det ska? Vad händer om du rör lite på den, tänker på en glapp.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad henkek

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 174
Sv: Problem med Xenonljuset
« Svar #2 skrivet: oktober 22, 2013, 22:37:40 »
Jag tippar på att felet ligger i ballasten. Sen kan de ju va nån kabel men oftast när de blir så, så är de ballasten som är boven. Är det orginal eller eftermarknads xenon?

Utloggad HotSauce

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
Problem med Xenonljuset
« Svar #3 skrivet: oktober 23, 2013, 13:02:17 »
Tack för era svar =)

Har kolla kablaget flera gånger men kan inte hitta några glapp eller liknande, har mina funderingar på ballasten som sagts. Det är orginal xenon =)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Problem med Xenonljuset
« Svar #4 skrivet: oktober 23, 2013, 13:27:50 »
Berätta gärna hur det går med ballasten, ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad henkek

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 174
Sv: Problem med Xenonljuset
« Svar #5 skrivet: oktober 23, 2013, 13:49:32 »
Du kan ha tur att en eftermarknads ballast passar. Polarn hade en e46 330d o till den passar eftermarknads ballast o vips så sparade han typ 4000:-
Så för typ 4500:- så kan man köpa många eftermarknads ballaster innan de blir dyrt :)

Reklampartners