Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Köp råd 320d -06/07 touring  (läst 8192 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ruonaoja

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 7
Köp råd 320d -06/07 touring
« skrivet: oktober 10, 2013, 22:06:33 »
Hej alla är ny här på forumet och tänkte kolla om ni har några köp råd när det gäller 320d -06/07.
Bilarna jag kollat på har gått mellan 15-20.000 mil. Både manuella och automat lådor.
Har aldrig haft en BMW men nån gång ska väl bli den första.
Hur är det med service intervaller osv? Nå speciella missljud man ska lyssna efter?
Alla tips tas emot med öppna armar.

Tack på förhand mvh Ruonaoja

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
« Svar #1 skrivet: oktober 11, 2013, 09:45:15 »
Hej och välkommen på Bimmerpower.org
Lite läsning:

BMW 3-serien är en av Europas mest sålda mellanklassbilar och den senaste generationen, som kom 2005, är förbättrad på flera punkter.

3-serien har blivit en framgångssaga för BMW sedan den första modellen introducerades 1976. Generationsskiften har skett 1983, 1991, 1998 och 2005. 3-serien finns som sedan, kombi – på BMW-språk kallad Touring – coupé och cabriolet.
En facelift för sedan- och kombiversionen lanserades hösten 2008, med bland annat nya lampor och ny grill.

Som vanligt hos BMW finns det en lång rad av olika motoralternativ att välja mellan, med fyra, sex eller åtta cylindrar. Basmotorn i 318i har 129 hk, men 320i på 150 hk är vanligare.
Starkare motorer finns givetvis, exempelvis med 320si som har 173 hk, 325i med 218 hk, 330i med 258 hk och 335i med 306 hk.
Toppmodellen M 3 har en fyraliters V8:a på 420 hk.

Dieselmotorer har blivit allt vanligare och hos BMW finns det nu flera alternativ.
Basmodellen heter 318d och har 122 hk. Behövs mer effekt finns 320d med 163 hk, 325d med 197 hk, 330d med 231 hk och 335d med 286 hk.
BMW har som alltid körglada bilar och 3-serien är förstås inget undantag.
Bilen är stabil i höga farter samtidigt som den är rapp och underhållande att köra på kurviga småvägar.

Antisladdsystem är standard, vilket ger mycket mer trygghet vintertid. Annars skulle 3-serien med sin bakhjulsdrift vara klart sladdbenägen i halka. Något spårkänsligt och vingligt kan det ändå bli, enligt vissa BMW-ägare som i sammanhanget då anmärker på de punkteringsfria däcken, speciellt i kombination med sportchassi.

Framsäteskomforten är bra och föraren sitter skönt omgiven av en exemplarisk och tydlig instrumentpanel, något som blivit ett signum för 3-serien.
Däremot är sikten inte den allra bästa, backspeglarna är små och stolparna breda. 3-serien är fortfarande en relativt trång bil, med begränsat utrymme för baksätespassagerare och bagage.
Kombimodellen Touring är inte heller någon storlastare, men ger trots allt mer flexibilitet.

3-serien från 2005 fick högsta betyg, fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest.
Det är en stjärna bättre än föregångaren. 3-serien i senaste generationen klarar besiktningen bättre än medelbilen.
Tidigare har glappa spindelleder fått många anmärkningar, men BMW tycks ha fått bukt med problemen på nyare 3-seriemodellerna.

Elfel av olika slag brukar förekomma på många bilar, och även BMW 3-serien har drabbats.
Det kan handla om varningslampor som lyser felaktigt eller krånglande klimatanläggningar samt strulande fönsterhissar.
Tändspolar har också bytts på vissa bilar.

Oljeläckage från ventilkåpan har också förekommit på enstaka exemplar, men felet är inte utbrett.
Om motorn går ryckigt kan det behövas ny mjukvara till motorns datasystem.
Dörrhandtag som fastnat och oljud från inredningsdetaljer är andra klagomål som till och från kommer från 3-serieägarna.

Falskantförseglingen av skarvar, främst i bakluckan hade brister på den förra generationen.
En ny process vid tätningen på nyare bilar bör innebära att limmet sitter bättre.
Dörrar, huv, baklucka är vaxbehandlade inuti.
Däremot finns det några detaljer att se upp med.
Innerskärmarna bak och skärmkantens vikning är inte optimal.
Här kan smuts och salt stanna kvar, med rostangrepp på sikt – håll rent!

3-serien är populär även som begagnad vilket ger förhållandevis högt andrahandsvärde och höga begpriser. Touring är mer eftertraktad än fyradörrarsversionen.
Trots facelift 2008 är det svårt att se skillnad mellan äldre och nyare bilar - och det är inte till nackdel för andrahandsvärdet.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Dieselkungen

• Projektmedlem
  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 931
  • https://www.facebook.com/Vtech-Tuning-G%C3%B6tebor
    • Vtech Tuning
« Svar #2 skrivet: oktober 11, 2013, 19:14:40 »
ang aut lådor så ska du lyssna efter ev oljud när  den växlar kolla gärna om det är nått läckage

ang turbo så bär du lyssna efter om det är onormalt högt vinande ljud tjuter den typ på tomgång då kan det va ett begynnande turbo haveri

lyssna gärna om spridarna låter normalt alltså inget högt tickande ljud som du anser va onormalt

sen kolla så service är gjord och hett tips byt olja och filter i lådan det gynnar dig i längden
Bmw 430D Dieselmonstret 2.0
Vtech Tuning Göteborg
0732-681144

Utloggad Ruonaoja

• Junior Medlem
  • **
« Svar #3 skrivet: oktober 11, 2013, 19:58:54 »
stort tack för svaren.  bilen jag är mest intresserad av är importerad från spanien. någon som har erfarenhet av det?
hur som så kan jag i alla fall åka och provköra den imorgon =)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #4 skrivet: oktober 11, 2013, 20:52:27 »
Personligen skulle jag aldrig åka till Spanien för att prova en bil oavsett märke, vet att där när, de kör som galningar och säljer efter att dom är slutkörda, inte gör eller serviser som här i Sverige.
Om du verkligen vill den, först bör du ta reda på allt så du inte bli besviken när du är där ner.
Ta också reda på vad som gäller för import där ifrån.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Ruonaoja

• Junior Medlem
  • **
« Svar #5 skrivet: oktober 11, 2013, 22:31:12 »
Personligen skulle jag aldrig åka till Spanien för att prova en bil oavsett märke, vet att där när, de kör som galningar och säljer efter att dom är slutkörda, inte gör eller serviser som här i Sverige.
Om du verkligen vill den, först bör du ta reda på allt så du inte bli besviken när du är där ner.
Ta också reda på vad som gäller för import där ifrån.

bilen finns i sverige var o kollade på den idag,
trodde det skulle vara en tysk import men kollade igenom service häftet och det är bmw stämplar fram till 12000 mil från spanien. sen är det en stämpel från en svensk firma (vet inte om den är bmw auktoriserad) vid 15000. den importerades av någon svensk firma och har haft en privat ägare här i sverige sen dess. och enligt carfax så ska den vara helt grön. återstår att se hur den är att köra imorgon =)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #6 skrivet: oktober 11, 2013, 22:54:00 »
Ha-ha! Läste lite fel, trodde att du skulle titta på den i Spanien.
Då är det lättare för dig att titta och se hur den ser ut.
Berätta gärna hur det gick efter besöket.
Lycka till! ;)

Utloggad Nikk_e46

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 295
  • Taxidriver
Sv: Köp råd 320d -06/07 touring
« Svar #7 skrivet: oktober 12, 2013, 17:36:13 »
Kolla att det finns värme i stolarna osv,  inte alla som vill ha sånt i Spanien kanske ;)
Mvh Niklas
BMW 318Ti -95 Hellrot

Utloggad Ruonaoja

• Junior Medlem
  • **
« Svar #8 skrivet: oktober 13, 2013, 21:07:28 »
jodå värme finns det i stolarna,  =) annars hade jag valt bort den, bilr kallt under vinter halvåret annars med skinnsäten :D. ändå lite chockerande att dom har stolvärme i spanien..
provkörde den igår och den går ju som en klocka inga missljud nånstans. och sett till resten av bilen så känns det inte som att någon har vridit tillbaka antalet mil heller. faktiskt väldigt fräsch inuti, under och i hjulhusen.
 det enda som oroar mig är fram vagnen. kände en liten lätt vibration när jag körde, inget under accleration men sen när man väl kommit upp i 110 och höll sig där så började det vibrera väldigt lätt dock, ingenting i ratten men man kände i fötterna . kändes som att vibrationen var som uppåt och neråt och inte åt sidorna som det brukar bli med en glapp styrled tex.
kan vara att någon fälg fått sig en törn eller dålig balans. såg dock att det fanns balanserings vikter på alla hjulen men tänkte inte på vad det var för däck, (billigare däck brukar vara svåra att balansera).

dock så är ju senaste auktoriserade servicen gjord vid 15000 mil och bilen har nu gått 16800. och jag vill pruta ner priset för en service, någon som vet om det är någon slags stor service vid det här miltalet eller bara olja/filter och luftfilter byte? lär nog dock insistera på att byta olja o filter i lådan också.

har aldrig haft en diesel bil förut, men på dessa sitter det ju partikel filter. är det något som man behöver byta regelbundet vid ett visst antal mil eller bara när det går sönder eller är igen satt? hur funkar ett partikel filter?

har tidigare endast skruvat och ägt bilar med 4 kolvringar i fronten och har kollat alla fekoder själv med vag-com. finns det något liknande program till bmw?

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #9 skrivet: oktober 13, 2013, 23:56:01 »
Ofta vibrationer mellan 90-110 är grunden på dåliga balans från däcken, kolla om dom är jämt slitna.
Nu bilen har gått 16800 mil och det är klart att det skulle vara bra att titta över styrdelar.
Det kan hända ibland att gamla balans tappas ner, jag har sett att vissa däckfirmor inte ta bort gamla vikter som bara ramla av, tyvärr, därefter får man känna på vibrationer. :(
Det är inte efter antal år man behöver byta partikelfilter men efter antal mil, kolla på andra detaljerade service hur ofta är det bytt eller kanske Diesel kungen kan svara på det.
Här kan du läsa lite om partikelfilter: http://dieselnet.com/tech/dpf.php
Vad det gäller stolvärme, finns kalla vinter i Spanien (för Spanioler) och klart att dem vill ha snabb värme på sina bakdel. ;) 

Utloggad Ruonaoja

• Junior Medlem
  • **
« Svar #10 skrivet: oktober 14, 2013, 17:07:22 »
precis men den gick ju igenom besiktningen i våras med blanka papper. och den importerades i våras. läste på lite om bmw,s partikelfilter igår efter att jag skrivit inlägget och dom behöver bytas mellan just 16,000-22.000 mil.
såg även att det var en liten varnings triangel mellan tripp mätarn? och mil mätarn, är det någon slags felkod? visserligen var det dåligt med diesel i den och säljaren skyllde på att de va dåligt med diesel. men efter att jag läste på om partikelfilter igår så börja jag ana oråd om att det kan vara felkod för att partikelfiltret behöver bytas?..
just nu känns det som att man behöver byta partikel filter på alla bmw dieslar som ligger i 100.000kr klassen då alla har gått mellan 16.000 och 22.000 mil..

Reklampartners