Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: 70-åring som orsakade krock får behålla körkortet  (läst 3466 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
70-åring som orsakade krock får behålla körkortet
« skrivet: oktober 09, 2013, 16:25:40 »
Var det rätt eller fel av rättsväsendet att ge tillbaka körkortet trots att föraren orsakat krock?

Länk: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5669837
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Per L

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 60
  • Kön: Man
« Svar #1 skrivet: oktober 09, 2013, 19:54:44 »
För en normalfrisk person är väl 70 år ingen ålder att tala om!?

Min morsa är 84 och hon kör fortfarande bil bra tycker jag.
För många äldre snurrar det litet långsammare i hjärnkontoret än när dom var yngre men det brukar dom kompensera genom att köra försiktigare och inte ta så mycket risker. Totalresultatet brukar bli att åldringarna är inblandade i färre olyckor än yngre.

Min husläkare har lovat att jag skall bli minst 100 och jag räknar med att jag då skall köra hem själv från den födelsedagsfesten!

Per L

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
  • Kön: Man
    • malvefors.se
« Svar #2 skrivet: oktober 10, 2013, 07:10:01 »
Så som du resonerar så skulle ingen oavsett ålder få behålla körkortet vid en krock, en olycka kan hända alla även gamla.

Hur hade du själv reagerat om du fått ditt körkort indraget och du själv tyckte att det antingen var omotiverat eller om det finns särskilda skäl till att du skulle få behålla det, arbetet exempelvis.

Jo du hade givetvis överklagat beslutet och det var precis vad denne personen gjorde och uppenbarligen gick det vägen.

Märk väl nu att detta resonemang inte berör olyckor som orsakats av att föraren framfört fordonet påverkad eller på annat sätt brustit grovt i sitt sätt att framföra fordonet. Då är det en helt annan sak och skall beprövas med dessa faktorer i åtanke.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Reklampartners