Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Skillnad på M3 Evo och vanliga M3  (läst 4145 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1168
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
Skillnad på M3 Evo och vanliga M3
« skrivet: september 12, 2013, 00:44:57 »
Som rubriken lyder, vad är det för skillnad egentligen? Är det motorn, inredning, växellåda osv? :)

Jag hade inte hört talas om M3 Evo innan.
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Skillnad på M3 Evo och vanliga M3
« Svar #1 skrivet: september 12, 2013, 06:59:08 »
Vilken M3? E30 är den enda jag vet om som finns som Evolution modell, hade bland annat justerbar vinge på bakluckan.

Från Wikipedia
År 1986 presenterade BMW Motorsport GMbH den första BMW M3, som baserades på 3-seriens andra generation (E30). Trots att karossen liknade en vanlig 3-serie, var det mesta utbytt. M3 var bredare och lättare - en bil konstruerad för banracing. Som drivkälla valdes en 4-cylindrig motor som var baserad på blocket M10 från den tidigare standardmotorn i 1:a generationens 320/320i. Med större borrning (som gav 2,3 liters cylindervolym) och ett nytt topplock som hade 4 ventiler per cylinder lyckades man klämma ut 195-215 hästkrafter ur den. D.v.s. betydligt mer än de sexcylindriga motorer som erbjöds i 320i, 323i och 325i.
För att matcha effekten hade M3 lånat hjulupphängningar och bromsar från 5-serien. En första serie om 5 000 exemplar byggdes för att klassa in bilmodellen för racing, men försäljningen gick så bra att man fortsatte tillverka E30 M3 ända fram till 1992.
Cabrioletversionen av M3 E30 lanserades i maj 1988. Alla M3 Cabrio var till en viss del handbyggda.
Flera vidareutvecklade varianter framställdes också som tex Europameister,Evolution 2,cecotto,ravaglia och den sista sportevolution fick en 2,5 liters motor volym och 238 hästkrafter. Priset för en fabriksny M3 1988 var ca 295 000 kronor. Ett fint exemplar kostar ungefär lika mycket nu som begagnad bil 20 år senare.

För E36 fanns det ju en GT version.

Från Wikipedia.
E36 M3

Baserad på den nya generationen av 3-serien (E36) kom en ny M3:a 1992. Till skillnad mot den första generationen hade den en sexcylindrig motor med 3 liters volym och 286 hk. Till att börja med fanns den som 2-dörrars coupé. Senare erbjöds även en version med 4 dörrar, som täckte upp en del av tomrummet efter den tillfälligt nedlagda M5.
2001 kom BMW E46 M3, vilken var den snabbaste bilen i sin klass utan turbodrift, med 343 hk/365 Nm.
I september och oktober 2007 presenterades E90/92/93, som kommer i produktion 2008. Den nya serien har bland annat en V8, som väger 15 kg mindre än den nuvarande sexcylindriga motorn.


BMW M3 GT var en uppdaterad BMW M3 som byggdes för GT-serien med lite nya uppdateringar.
E36 M3 GT är en begränsad upplaga av den europeiska marknadens 3,0 M3 Coupe. Det producerades endast 356 exemplar. 50 st blev högerstyrda och levererades till England från februari till juni 1995 (utöver sex i förproduktionsstadietfordon som tillverkades i december 1994).
Bilen tillverkades endast i British Racing Green. Färgkod 312. Hade aluminiumdörrar, ställbar frontspoiler med sido splitters och motorsport dubbelvinge bak. Vikt utan förare 1 440 kg standardutrustad. Ca 30 kg lättare än en vanlig m3.
Motorn var en M3 Rak 6:a på 3.0l /24V.som fått annat insug typ 3,2-liters motorns insug, andra kamaxlar med 264 graders vinkel. 10,8 i kompression. Motorsport oljepump och oljetråg med två pickups,samt ändrad mjukvara på motorstyrning vanosen dme, vilket gav en effekt på 295 hästkrafter vid 7100 varv 323 nm 3900 varv.Ingen fartspärr,toppfart 275 kmh.
Chassit hade hårdare fjädrar fram, ett extra stag under bilen tvärgående mellan motor och växellåda samt ett ställbart stag mellan fjäderbens tornen med M-logotyp på.
Utväxlingen ändrades till 3,23 istället för 3,15. Femväxlad zf-låda med 1:1 på femman. De smidda lättare motorsportfälgarna hade motorsportlogotyp ingjuten på sidan av fälgen och var 7,5 tum x 17 fram och 8,5 x 17 tum bak med michelin däck 215/45 fram 245/40 bak.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad HD91

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 269
  • Karma: +32/-0
  • Kön: Man
    • www.m5portal.com
Skillnad på M3 Evo och vanliga M3
« Svar #2 skrivet: september 12, 2013, 08:51:03 »
Ja, termen är ju förnknippad med E30. Högerstyrda E36 M3 som såldes till Storbritannien och hade 3,2-litersmotorn kallas dock också Evo. Jag hade en sån och registreringsbeviset och dokumenten på bilen var märkt M3 Evolution. Men det är ingen skillnad mot en vanlig tysk annat än ratten på andra sidan och lite mer grundutrustning.
M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Skillnad på M3 Evo och vanliga M3
« Svar #3 skrivet: september 12, 2013, 18:27:08 »
Det finns lite specialvarianter runt om i världen, jänkarna måste köpa en E46 330i ZHP för att få 230 Hk. Minns inte vad standard E46 330i har där nu men mindre i alla fall. Samma sak med Z3 M som bara har 240 Hk jämfört med den europeiska versionens 321.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1168
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
Skillnad på M3 Evo och vanliga M3
« Svar #4 skrivet: september 13, 2013, 01:37:14 »
Glömde tillägga att det är M3 E36 som frågan gäller :)
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Skillnad på M3 Evo och vanliga M3
« Svar #5 skrivet: september 13, 2013, 07:03:28 »
Glömde tillägga att det är M3 E36 som frågan gäller :)

Då fick du svar av HD91 ett par inlägg upp.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Budda80

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma: +1/-0
  • Kön: Man
Skillnad på M3 Evo och vanliga M3
« Svar #6 skrivet: mars 19, 2016, 13:33:33 »
E36 M3 Evo var väl en version som bara släpptes i USA. Tror den var lite lättat och hade den högre gt vingen. Kan ha fel.

 

Reklampartners