Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Dragvikt på dragkrok  (läst 3077 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Dragvikt på dragkrok
« skrivet: augusti 17, 2013, 11:41:51 »
 Släpp vikt på bilen.
Man bli lätt förvirrad med nya regler med dragvikt på dragkrok.
Jag kolla lite gran på vissa regler men inte hitta.
Kan man med B kort (inte min) och en bil med max totalvikt 1300kg på kroken dra ett (tom) släp som har en totalvikt på 2000kg?
Dagen innan jag tog BE tränade jag på en parkering med en sådan vagn, fick besök av polisen som var lite nyfiken på vad jag sysslade med och fick förklarning att jag inte fick göra det just på grund av att totalvikt på släpet var högre än vad B kort tillåter även om den inte var lastad.
Hur är det med det idag?
Kan man dra ett (tom) släp med totalvikt 2000 när bilen tillåter max last 1300 kg på drag med B kort?
Här kan man läsa lite men inget svar på min fråga.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsregler/Slap/Slapvagn--husvagn/Hur-tung-slapvagn-eller-husvagn-far-din-bil-dra-/

Skickade detta till transportstyrelsen, får se om de svarar på frågan.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Dragvikt på dragkrok.
« Svar #1 skrivet: augusti 19, 2013, 10:47:18 »
Nu fick jag lite svar på frågan:
Svar: Med en B-behörighet så får totalvikten på ekipaget ( bilens totalvikt + släpets totalvikt ) vara max 3500 kg, MEN det som också måste uppfyllas är att max släpvagnsvikt ej överskrids.
Ex personbil med totalvikt på 1300 kg kan dra ett släp med en totalvikt på 2200 kg OM släpets tjänstevikt ej överskrider max släpvagnsvikt.

Ex personbil med totalvikt på 1300 kg har en max släpvagnsvikt på 1000 kg och kan således koppla på ett släp som har en totalvikt på 2200 kg
( ok med B-behörigheten ) och sedan se till att man ej överskrider max släpvagnsvikt som i detta fall blir släpets tjänstevikt + last = 1000kg.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Dragvikt på dragkrok.
« Svar #2 skrivet: november 20, 2013, 06:56:07 »
Hur brukar ni göra när ni hyr ett släp?
Räknar ni det ni får dra?

Reklampartners