Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Här är de pålitligaste bilarna – håller längst  (läst 4599 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Här är de pålitligaste bilarna – håller längst
« skrivet: augusti 16, 2013, 09:50:49 »
  Asiatiska biltillverkare är bäst och dyra bilar är sämst. Åtminstone när det handlar om hur mycket man kan lita på att de håller.
   Honda går att lita på. Bentley desto mindre. Det konstateras när den brittiska bilköpsguiden What Car och försäkringsbolaget Warranty Direct sammanställer vilka biltillverkare som bygger pålitligast fordon.
Listan bygger på försäkringsärenden i Storbritannien som hamnat på Warrant Directs bord. Varje biltillverkare får ett "reliability index", pålitlighetsindex, som bygger på hur ofta bilarna går sönder.
 Honda pålitligast Allra pålitligast är Honda, som håller förstaplatsen på listan för åttonde året i rad. Asiatiska biltillverkare dominerar listan stort, med de sex främsta placeringarna och ytterligare två bland de tio bästa.
Mindre roligt är det för biltillverkare som bygger modeller av det dyrare slaget. Lyxbilstilverkaren Bentley placerar sig allra sist på listan, men har gott sällskap i botten av bland andra Land Rover, Porsche och Alfa Romeo. Detta är dessutom bilarna som är dyrast att laga. De vräkigaste bilarna är alltså inte bara dyra att införskaffa, utan även att äga.
Svenska bilar är tyvärr inte alltför tillförlitliga. Volvo syns till först på 27 plats av de 38 biltillverkarna. Det är sämre är konkursade Saab, som har plats 25 på listan.
  Av Kevin Carlsson
31 juli 2013 kl 15:05 Faktaruta 1. Honda
2. Suzuki
3. Hyundai
4. Subaru
5. Toyota
6. Lexus
7. Chevrolet
8. Mitsubishi
9. Ford
10. Mazda
11. Nissan
12. Fiat
13. Citroën
14. Skoda
15. Peugeot
16. Daewoo
17. Smart
18. Kia
19. Seat
20. Vauxhall (Opel i Sverige)
21. Volkswagen
22. Mini
23. Renault
24. Rover
25. Saab
26. BMW
27. Volvo
28. MG
29. Jaguar
30. Mercedes
31. Audi
32. Jeep
33. Chrysler
34. SsangYong
35. Alfa
36. Porsche
37. Land Rover
38. Bentley

Källa: What Car och Warranty Direct.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #1 skrivet: augusti 20, 2013, 21:43:36 »
Att Porsche är så långt ner var förvånande! De är ju kända för sin kvalitet och det brukar påstås att de tål att brukas till skillnad från t.ex. italienska sportbilar.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 251
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
« Svar #2 skrivet: augusti 20, 2013, 22:30:50 »
Lite svårt att vara objektiv då man skruvar (och tycker om att skruva ???) det mesta själv samt letar upp vettiga priser på delar.
Jag förstår att det är dyrt att lämna in bilen för allt som ska göras, och sedan är det ju så att vissa bilmärken är dyrare att åtgärda än andra, det är ju det man utgår ifrån vid sådana här undersökningar. Förvisso är det lite underligt att de som är kända för kvalitet kommer så långt ner i listan.
Ja, ja, det kostar ju att ligga på topp  8) ;D
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #3 skrivet: augusti 28, 2013, 23:42:30 »
Helt seriöst funderar jag på en Honda (Accord Diesel) när Volvon ska ersättas. Honda för att de verkar trevliga att köra (japansk BMW har någon sagt) och supernöjda ägare i ams begbilstest, och för all del i What Cars rapport ovan.
Inte Lexus, utanför min budget om man vill ha diesel och inte Toyota för de är tråkiga!

Har ett tag haft tankarna på en E90 320d men läste nyligen på ett annat svenskt BMW-forum om att en skuren dieselpump gick på 64000kr att laga på verkstad!!! Delarna är dyra och man får byta allt på insprutningssidan. Bilen ifråga var en -08 som gått 15000 mil. Klart j-kla avskräckande!
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Reklampartners