0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Brukaren av bilen (gasglad svärson 25år) har kört såååå lugnt. Enligt mekaren så är det första gången han sett detta fel, att hela spaken fallerar. Och enligt hans erfarenhet så händer det aldrig. Om man då inte slår in växlarna ála rallybil. Vet dock sedan tidigare att svärsonen är en ´rally-calle´. Men att lyckas ha sönder det som nästan inte gå ha sönder är en bedrift. Oavsett vad som hänt så behöver bilen lagas.Var finns det delar?..
Hej,enklast att leta efter reservdelar är att gå på originalnummer som är på delen som gick sönder, alt. att du byter hela växellådan och då tar du originalnummer från växellådan. Om reparatören är duktig kan han säkert fixa delat åt dej också eller att hjälpa dej med information (detaljerad) dvs. originalnummer alt. ersättningsnummer mm. Om du ger mej nummer på delarna du behöver kan jag kika runt me dom jag har kontakt med.
Det är växelspaken som havererat, det är nån givare som pajat som inte ger lådan rätt signaler. Lådan funkar finfint. Nu är mekaren som grejar med min bil på semester och de andra mekarna vill inte göra något när han är borta.
oki "bara" spaken men på alla e46 med zf 5hp19 sitter d väl samma spakställ eller har jag fel? tycker nästan alla spakställ i e46/e39 ser likadana ut i min gamla e39 satt d en zf 5hp18 låda riktig skön steptronic (tiptronic) låda, mycket användbar vid tex serpentinvägskörning upp och nerförsbacke är det detta som e kasst http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=BN51&mospid=47620&btnr=25_0303&hg=25&fg=20
Ok!! Ehh.. du är säker på att det 25167515261 som är rätt original-nummer då.. vill bara vara helst säker. Tänkte skicka efter den! Den finns kvar.