Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Olika kvalitet på ljud beroende på ljudkälla?  (läst 8888 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbeehh

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
Olika kvalitet på ljud beroende på ljudkälla?
« skrivet: juli 10, 2013, 17:27:36 »
Hejsan!

Har köpt mig en E90 -05, med Navi med bmw professional stereon tror jag. ( har högtalare på insidan mitt emot sidospeglarna ).

Har märkt att när jag har på radion så kan jag få hyggligt bra/väldigt bra bas och ljud så det vibrerar gött i bilen på hög volym, men så fort jag kopplar in min mobil via aux och kör spotify eller någon musik från mobilen så försämras ljudet och basen väldigt mycket.

Är det någon som själv har några erfarenheter av detta eller vet vad det kan bero på och ifall det går att göra något åt? :) Hjälper det ifall man byter ut stereon kanske? Tycker det verkar konstigt att man ska få sämre ljud ut på aux än annars. men vad vet jag ^^

Tack!

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
« Svar #1 skrivet: juli 10, 2013, 19:50:00 »
Välkommen på bimmerpower.org! Tobbe.
Använder du Bluetooth?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Nikk_e46

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 295
  • Taxidriver
Sv: Olika kvalitet på ljud beroende på ljudkälla?
« Svar #2 skrivet: juli 10, 2013, 19:52:24 »
Har du provat ändra ljud inställningarna i telefon?
Gjorde skaplig skillnad för mig på jobbet (visserligen passat-13, men borde vara liknande?)
Mvh Niklas
BMW 318Ti -95 Hellrot

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
Sv: Olika kvalitet på ljud beroende på ljudkälla?
« Svar #3 skrivet: juli 10, 2013, 20:26:19 »
Gjorde skaplig skillnad för mig på jobbet (visserligen passat-13, men borde vara liknande?)

Ja börja med att kolla ljudinställningarna på telefonen, de flesta smartphones har någon form av EQ funktion.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Xevyyr

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
« Svar #4 skrivet: juli 22, 2013, 10:06:49 »
Vad har du för telefon?

För mig är det såhär: Om jag kopplar in iphone 4s så är det allmänt kasst och skrapigt. Med htc radar(windows phone) så blir basen dålig på hög volym.
Med min galaxy S3 så är det helt perfekt, bättre kvalite på spotify med hög kvalite inställt än mina mp3 filer på skiva.

Utloggad Tobbeehh

• Junior Medlem
  • **
« Svar #5 skrivet: november 24, 2013, 21:32:14 »
Hejsan! Oj har helt glömt av att jag har varit inne här och skrivit.. Jag har fortfarande beskymmer med det här att ljudkvaliten/basen blir extremt nedsatt när man väljer att spela upp via auxuttaget i mittenkonsolen.

Välkommen på bimmerpower.org! Tobbe.
Använder du Bluetooth?
Ja, jag använder belkins bluetooth som kopplas in i auxuttaget och blir trådlöst från mobilen. Men har även testat med vanlig aux-kabel, och även provat flera olika iphones och Samsung galaxy s4. Precis samma sak med de. Blir inte alls samma djup i basen och vibrerandet i bilen.

Har testat att ändra på inställningarna på mobilen och att ändra inställningarna för bass/tremble på idriven i bilen. Inget verkar hjälpa. Däremot läste jag nånstans att man på en bmw 5-serie kunde klippa bort nån kondensator och resistor som sitter under aux-uttaget och koppla ihop kablarna utan dessa. Är det någon som hört eller vet något om detta och ifall det funkar på en bmw 3-serie? Tack för alla svar! :)

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #6 skrivet: november 25, 2013, 07:18:13 »
Hejsan! Oj har helt glömt av att jag har varit inne här och skrivit.. Jag har fortfarande beskymmer med det här att ljudkvaliten/basen blir extremt nedsatt när man väljer att spela upp via auxuttaget i mittenkonsolen.

Ja, jag använder belkins bluetooth som kopplas in i auxuttaget och blir trådlöst från mobilen. Men har även testat med vanlig aux-kabel, och även provat flera olika iphones och Samsung galaxy s4. Precis samma sak med de. Blir inte alls samma djup i basen och vibrerandet i bilen.
Har testat att ändra på inställningarna på mobilen och att ändra inställningarna för bass/tremble på idriven i bilen. Inget verkar hjälpa. Däremot läste jag nånstans att man på en bmw 5-serie kunde klippa bort nån kondensator och resistor som sitter under aux-uttaget och koppla ihop kablarna utan dessa. Är det någon som hört eller vet något om detta och ifall det funkar på en bmw 3-serie? Tack för alla svar! :)

Verkar extremt märkligt om det skulle sitta elektronik på aux ingången som plockar bort frekvenser på inkommande signal. Om det sitter elektronik där lär den mer sannolikt vara för att justera impedansen till en nivå som försteget trivs med och jag hade inte pillat där.

Vad är det för kvalitet på musiken du spelar upp via aux ingången, Spotify och dylika tjänster komprimerar ju musiken och även MP3 med lägre kvalitetsnivåer är att mörda dynamiken. Så har du provat med en riktigt bra fil, helst Flac eller Apple Lossless eller MP3 med minst 256 kbit/s

Utloggad Tobbeehh

• Junior Medlem
  • **
« Svar #7 skrivet: november 25, 2013, 21:52:35 »
Verkar extremt märkligt om det skulle sitta elektronik på aux ingången som plockar bort frekvenser på inkommande signal. Om det sitter elektronik där lär den mer sannolikt vara för att justera impedansen till en nivå som försteget trivs med och jag hade inte pillat där.

Vad är det för kvalitet på musiken du spelar upp via aux ingången, Spotify och dylika tjänster komprimerar ju musiken och även MP3 med lägre kvalitetsnivåer är att mörda dynamiken. Så har du provat med en riktigt bra fil, helst Flac eller Apple Lossless eller MP3 med minst 256 kbit/s

Hej! Nej har bara provat med spotifykvalite, men funkar ju att spela upp spotifymusik i vilken annan bil som helst, och med ett ljudsystem kunna få bra bas fast det kanske är sämre kvalite på låten..

Här är en länk till tråden jag läste detta i, verkar som att det funkar för de andra i tråden också ju.. Läs du detta o se om du begriper dig bättre på det än mig :) [size=78%]http://forums.5series.net/e60-discussion-2/aux-bass-sound-quality-problem-solved-23293/[/size]

Tack!

Utloggad Tobbeehh

• Junior Medlem
  • **
« Svar #8 skrivet: november 25, 2013, 21:54:14 »
Han skriver mer på sida 2 om hur man gör..

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #9 skrivet: november 26, 2013, 07:31:49 »
En av killarna är inne på samma spår som jag.

Use this DIY with caution.

The caps and resistors are there for a reason. They reduce the power levels down so that you don't affect the main amp of the car, at the cost of reduced quality...agreed.
You can buy similar caps and resistors moulded into an RCA plug in any good sound shop to plug between your CD player and a sensitive amp.

However this is mainly needed if you use high powered outputs from most walkmans Headphones out.
If you strictly use the Line Out feed from your device you 'should' be OK.

Om han är rätt på det så behövs elektroniken enbart för att skydda försteget om någon skulle använda hörlurspluggen och skruva upp volymen till max på sin telefon/mp3 eller vad man nu väljer att plugga in. Tyvärr verkar det ju som att dessa kretsarna påverkar ljudkvaliteten med. Så mest troligen sitter det ju samma kretsar på din bil eftersom det inte bara är 5 serie ägarna som kan tänkas att plugga in en MP3 och skruva upp volymen till max.

Så testa att plocka bort kretsen men om du sedan använder hörlursuttaget på din telefon tänk på att inte ha för hög volym på telefonen, jag hade lagt mig kring halv volym ungefär. För max ljudkvalitet är ju en linjeutgång att föredra men om jag minns rätt finns inte denna på din telefon plus att du ju vill köra trådlöst och då spelar även D/A omvandlaren i Belkin grunkan in. Förmodligen sitter det inte världens bästa D/A converter i denna men eftersom BMWs kretsar uppenbarligen verkar påverka ljudet väldigt mycket så känns det ju som all idé att testa.

På torsdag skall jag tillbringa några timmar i en 320d från 2011 så jag skall se om jag kan göra några tester med min iPhone då, om jag har en lämplig kabel vill säga.

Utloggad Tobbeehh

• Junior Medlem
  • **
« Svar #10 skrivet: november 27, 2013, 19:14:18 »
Ja det verka ju så! Jag är sjuk för tillfället men ska faktiskt prova att koppla förbi de nu de närmsta dagarna.. Det verkar ju som att han vet vad han pratar om, och folk verkar tycka att det hjälper också.. Så får ge det ett försök! :)

Ja det kan du ju testa då, prova att jämföra med ungefär samma mängd volym på radion.. är en jävla skillnad! :)

Reklampartners