Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Airbag lampa och mer vid SBP  (läst 1675 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Airbag lampa och mer vid SBP
« skrivet: juni 22, 2013, 08:56:34 »
Nya kontrollpunkter vid besiktning
De kontrollpunkter som ingår i en kontrollbesiktning finns föreskrivet i Transportstyrelsens föreskrifter TSFS (2010:84) och allmänna råd om kontrollbesiktning. Teknisk utveckling och skärpta krav när det gäller trafiksäkerhet och miljö, leder till att föreskrifter och allmänna råd ibland behöver kompletteras med nya kontrollpunkter.

Den 31 december 2011 trädde en ändring i kraft genom Transportstyrelsens föreskrifter TSFS (2011:101), som bland annat innebär att ett fordon där SRS-indikeringen (krockkudden) varnar för fel i systemet, eller är ur funktion, ska underkännas vid kontrollbesiktning.
Det beror på ett EG-direktiv som trädde ikraft, som handlar om kontrollbesiktning på bilar och släpvagnar inom Europa (direktiv 2010/48/EU).

Transportstyrelsen har tidigare inte bedömt det som nödvändigt att underkänna bilar, som har en varningslampa för SRS som varnar för fel i systemet. Men om bilens inbyggda säkerhet ska fungera enligt biltillverkarens konstruktion, behöver även de så kallade krockkuddarna fungera. Många bilar har till exempel särskilda bilbälten, beroende på om de sitter monterade på en plats med krockkudde eller en plats utan krockkudde.

Källa: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Nya-kontrollpunkter-vid-besiktning/
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
  • Kön: Man
Airbag lampa och mer vid SBP
« Svar #1 skrivet: juni 30, 2013, 12:06:31 »
Jaha, då får man väl se om man slinker igenom med mockaratten i banracern....  >:(
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Reklampartners