Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Täta cabbar?  (läst 4432 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ghostrider

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 490
  • Karma: +0/-0
Täta cabbar?
« skrivet: november 20, 2009, 14:36:10 »
Jag har aldrig ägt någon cabriolet men funderar lite på hur täta dom är på vintern? Om vi tänker oss att det går ner mot -10 grader?

Upplever ni att era cabbar är lika vridstyva i chassit som en vanlig sedan?

Utloggad micke

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • e38 728iA 1998
SV: Täta cabbar?
« Svar #1 skrivet: november 20, 2009, 18:05:43 »
Vet heller ej något om cabbe men en intressant detalj är att SAAB var världsledande på "varma" cabbar. Vet ej om dom fortfarande är det idag

Utloggad andreas_lofgren

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 669
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • <>
SV: Täta cabbar?
« Svar #2 skrivet: november 20, 2009, 20:44:20 »
Det är inga som problem än så länge att åka cab i alla fall trots +-0. Cabben är tät såtillvida att det inte läcker in kalluft någonstans. Inga problem att få upp värmen heller.

Angående vridstyvhet så beror det väldigt mycket på bilen. Saab 9-3 är ungefär lika vridstyv som en lakritsrem medans det finns andra bilar som är klart bättre. Min egen Z4 märks främst på att det vibrerar lite mer i bilen vid ojämnheter än en sedan. Inredningen rör sig lite mer också, det gnisslar lite emellanåt och surrar. En cab är aldrig helt tyst.

I övrigt så upplever jag inga större nackdelar.
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad micke

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • e38 728iA 1998
SV: Täta cabbar?
« Svar #3 skrivet: november 20, 2009, 21:00:13 »
Kan för övrigt tillägga att jag är 35 år gammal och aldrig åkt i en cabriolet.
Kan det vara nått slags rekord?

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Täta cabbar?
« Svar #4 skrivet: november 20, 2009, 21:16:27 »
35 år? kanske dags att pröva eller?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad andreas_lofgren

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 669
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • <>
SV: Täta cabbar?
« Svar #5 skrivet: november 20, 2009, 21:24:47 »
No guts no glory. Antingen köper man cab nu eller så väntar man tills man är 56* och barnen är utflygna. Under tiden dessa finns i hemmet funkar det sällan med cab. (Om man inte har råd med en tredjebil)


*Porsches snittköpare för nybilar är 56 år gammal. Det är en helt annan diskussion men ordet ålderskris dyker ju gärna upp...
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Täta cabbar?
« Svar #6 skrivet: november 20, 2009, 22:48:39 »
Z8 var den jag ville men tyvärr, att dra husvagn eller båt med en Z8 är inte så smart.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad andreas_lofgren

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 669
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • <>
SV: Täta cabbar?
« Svar #7 skrivet: november 20, 2009, 23:36:31 »
Man kan inte köpa en cab för att den ska vara praktisk på något sätt. En cab är ett nöjesfordon och har som enda syfte att ordna ett leende på dina läppar. Dragkrokar, takräck, bagageutrymmen får man klara sig utan.
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Täta cabbar?
« Svar #8 skrivet: november 20, 2009, 23:58:07 »
Precis och eftersom jag inte kunde då har 2 bilar köpte jag en 750 istället.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad franke

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1109
  • Karma: +0/-0
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
SV: Täta cabbar?
« Svar #9 skrivet: november 21, 2009, 01:56:40 »
Z8 och husvagn borde väl fungera ;D
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Täta cabbar?
« Svar #10 skrivet: november 21, 2009, 11:04:24 »
Z8 och husvagn borde väl fungera ;D
*
Javist! på ferrari också men hur ser det ut? :D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: Täta cabbar?
« Svar #11 skrivet: december 19, 2009, 23:18:06 »
Det finns ju hardtop att köpa om man vill använda sin cab på vintern.

Jag tyckte min Z3 Roadster var lite slingrig i chassit, hade varit intressant att kört en Coupé och jämfört. Ändå är väl Z3an konstruerad som en cab från början, att en bil som var tänkt som täckt vid konstruktionen blir av med taket och trots förstärkningar både här och där kan vara lite vek kan man väl köpa men en bil som är konstruerad utan tak skall inte lida av detta tycker man.

Just det, hände ett par gånger när man hade bilen upphissad med domkraften att dörrarna knappt gick att öppna, det bevisar väl om något att den inte var stå styv som man kunde önska.

Men kul bil ändå, även om en cab inte riktigt var min grej.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

 

Reklampartners