Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Svenskar mest aggressiva i trafiken  (läst 4023 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
Svenskar mest aggressiva i trafiken
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2013, 19:42:16 »
Med tanke på hur mycket det tutas och skriks i trafiken i sydeuropeiska länder så har jag mycket svårt att tro på denna undersökning.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #2 skrivet: juni 12, 2013, 22:11:45 »
Kanske bra att göra som i Ryssland, många kör med kamera för att filma händelse i fall att det skulle krocka och dokumentera som bevis.
.......................................................

Därför filmas ryska trafikolyckor

Alla har vi sett vansinniga filmer på internet från det stora landet i öst. Men varför finns det så mycket filmer på ryska trafiksituationer?

Ryssar, ryssar, från sig vilt slående ryssar, ryssar som hoppar, ryssar som kör i diket.
 Den ryska trafiksituationen kan vara hård, vilket har lett till att både domstolar och försäkringsbolag har blivit restriktiva med domar respektive ersättningar. Situationer där ord står mot ord slutar för ofta i att den drabbade står utan ersättning, och den skyldige utan rättslig påföljd.
 Smitningar är tyvärr också väldigt vanliga, och om den som är skyldig till olyckan inte grips och döms så betalar heller inte försäkringsbolaget ut några pengar.
 Tidigare hände det också att olyckor fejkades genom att framförvarande bil helt plötsligt backade in i bakomvarande stackare. Helt plötsligt så dök det upp en massa välgödda ”vittnen” till olyckan och stackaren tvingades att betala för skada på plats med kontanta medel.
 Men med en videofilm är det lätt att se vad som egentligen hände och det blir lättare för instanserna att fatta beslut om rätt och fel. Därmed så har det blivit väldigt vanligt att ryska trafikanter filmar sin framfart. För om det skulle uppstå en situation, finns det dokumenterat.
 Rysslands tolerantare ramverk för vad som är ok att visa på internet har också lett till en hel del våldsamma videor har letat sig upp i molnet. Och allt som är udda och extremt tenderar att få mycket uppmärksamhet av uttråkade elektronikmissbrukare.
 Youtube och andra kanaler har försökt stävja blodtörstandet på ryska trafikvideor vilket har lett till att de döps om med ironiska kommentarer och osympatiska taggar.
 Obehagliga olyckor finns det gott om, men Ryssland är så klart också fullt utav människor med gott hjärta.
Källa: http://www.vk.se/802747/darfor-filmas-ryska-trafikolyckor
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #3 skrivet: juni 12, 2013, 23:35:06 »
Lagar och regler är ju olika runt om i världen, Ryssland är ett kapitel för sig, som Alain länkar till. ;D Sverige lär vara bland dom lugnaste länderna i Europa tror jag. Men det är klart att vi har "road rage" också.

Jag tror du Alain har mer erfarenhet än mig av att bila i Europa. Vilket land tycker du är värst?

Jag har kört i, vad jag kommer ihåg nu (säkert fler) :Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Polen, Italien, Spanien, Österrike, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, Schweiz, Portugal, och Belgien. Italien upplevde jag som hetsigast överlag. Men Barcelona i Spanien var nog det hetsigaste jag upplevt, rent "lokalt". -Helt vansinnigt!  :o
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2013, 00:45:58 »
Håller med dig Jens.
Anser Sverige som väldig lugn i trafiken och som tur är, vi lever inte i Ryssland.
En sak som jag skulle vilja här också i Sverige är ett förbud till mobil snack under körning om man inte har trådlös, förstår inte politiker som tillåter det när det är förbud i EU länder.
Bästa förare i EU är för mig Tyskland där de har en mycket stor kontroll på hur de kör.
Som du säger och håller med, Spanien är dårar i trafiken, kan vara färligt för Svensson att köra där ner.

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
« Svar #5 skrivet: juni 13, 2013, 20:02:40 »
Jag vet inte om det där stämmer, kör själv inte så mycket bil pga andra omständigheter.

Däremot så har jag kört i t.ex Egypten, det var inte roligt alls för där kör de verkligen som dårar. Kanske dumt att jämföra med Sverige men det är min erfarenhet.

Jag tycker att det är rätt lugnt i trafiken här i Sverige. Lite hetsigt kan det vara men samtidigt så är det rätt irriterande att folk inte håller avståndet.
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Reklampartners