Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Insektsborttagning.  (läst 9061 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Insektsborttagning.
« skrivet: juni 11, 2013, 22:05:46 »
Är det någon som har tips på insektsborttagningsmedel som verkligen fungerar? Jag är så trött på att gno på dessa små epoximonster som begår självmord i fronten på min bil.

Har testat ett antal olika medel men tycker inte något fungerar speciellt bra.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad jesseboy73

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 99
Sv: Insektsborttagning.
« Svar #1 skrivet: juni 11, 2013, 22:22:09 »
När jag jobbade som säljare åt ett företag sålde jag b l a en apelsinolja som var alldeles magisk. Funkade hundratals gånger bättre än alla avfettningsmedel jag provat, även bra mot insektslik, som klädselrengöring och suverän till fälgarna samtidigt som den var mkt skonsam mot t ex lack och dessutom 100% biologiskt nedbrytbar! Det stör mig nåt infernaliskt att man inte kan få tag på denna produkt som privatperson. Liknande citrusprodukter finns, men jag har inte hittat någon lika bra. Om någon av er har företag kanske vi kan ordna ett gruppköp?

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
Insektsborttagning.
« Svar #2 skrivet: juni 11, 2013, 22:42:55 »
Som du säger, tråkigt att man inte kan köpa det som privat. >:(
Alltid jobbigt att ta bort.
Kanske bra att testa med SONAX Insect Remover, jag har testat på min och det fungera bra.
http://www.sonax.se/Pretraga-Proizvoda/(node)/1148/533400-SONAX-Insect-Remover
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Daniel_ 80

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 231
Insektsborttagning.
« Svar #3 skrivet: juni 11, 2013, 23:14:48 »
Som du säger, tråkigt att man inte kan köpa det som privat. >:(
Alltid jobbigt att ta bort.
Kanske bra att testa med SONAX Insect Remover, jag har testat på min och det fungera bra.
http://www.sonax.se/Pretraga-Proizvoda/(node)/1148/533400-SONAX-Insect-Remover

Jag är nöjd med den också.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
Sv: Insektsborttagning.
« Svar #4 skrivet: juni 12, 2013, 07:13:34 »
När jag jobbade som säljare åt ett företag sålde jag b l a en apelsinolja som var alldeles magisk. Funkade hundratals gånger bättre än alla avfettningsmedel jag provat, även bra mot insektslik, som klädselrengöring och suverän till fälgarna samtidigt som den var mkt skonsam mot t ex lack och dessutom 100% biologiskt nedbrytbar! Det stör mig nåt infernaliskt att man inte kan få tag på denna produkt som privatperson. Liknande citrusprodukter finns, men jag har inte hittat någon lika bra. Om någon av er har företag kanske vi kan ordna ett gruppköp?

Det där med citrusprodukter känner jag igen. För många år sedan när jag bodde på annan ort köpte jag alltid ett citrusbaserat avfettningsmedel i den lokala Shell butiken som var helt makalöst bra och bilen luktade bara citron efteråt. Men jag har aldrig sett denna produkt någon annanstans.

Skall se om jag kan hitta något insektborttagningsmedel som är citrusbaserat.

Utloggad Daniel_ 80

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 231
Insektsborttagning.
« Svar #5 skrivet: juni 12, 2013, 10:20:12 »
Jag läser väldigt ofta om Hd-grön på rekondforum, och enligt alla sidor jag har läst så är detta både skonsamt och riktigt bra. och man kan späda det efter behov. Jag har själv inte testat, men kan vara intressant att kika på.

http://shop.bollnasbilvard.se/strovels-alfanol-hd-gron-5l-p-233-c-712.aspx

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
Insektsborttagning.
« Svar #6 skrivet: juni 12, 2013, 19:44:05 »
Det verkar mer vara ett avfettningsmedel och de brukar ju inte vara så effektiva mot insekter, men detta kanske skiljer sig åt jämfört med andra avfettningsmedel.

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
Insektsborttagning.
« Svar #7 skrivet: juni 12, 2013, 20:19:01 »
Alfanol är ett alkaliskt avfettningsmedel/tvättmedel beror på hur man späder det. Det är alltså inte petroliumbaserat. Fungerar fantastiskt bra på olja och sot enligt min erfarenhet. Insekter har jag aldrig provat det på, men det borde fungera bättre än vanlig avfettning. Outspätt så löser det upp billack, vissa plaster och även huden (har jag lärt mig den hårda vägen).  :-[

På jobbet har vi använt alfanol istället för petroliumbaserade avfettningsmedel när motorer/utrustning har brunnit eller exploderat. Oftast imponerande resultat, det enda negativa är att det ibland behöver verka någon minut innan det tar.

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
Insektsborttagning.
« Svar #8 skrivet: juli 19, 2014, 12:33:01 »
Har provat Turtles insektsborttagningsmedel som jag köpte på macken där jag tvättar bilen, mer eller mindre värdelöst.  :( Vatten med Yes diskmedel fungerar minst lika bra om inte bättre.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
Insektsborttagning.
« Svar #9 skrivet: juli 19, 2014, 21:31:16 »
Precis som skriver Fredrik! Yes diskmedel med vatten funka hur bra som helst. ;) 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
Insektsborttagning.
« Svar #10 skrivet: juli 20, 2014, 12:10:15 »
Allt prat om citrusprodukter fick mig att klura lite, vad skulle hända om man blandade diskmedel, vatten och citronsaft?
Kanske skär sig eller finns det risk att det skadar lacken? Givetvis hade jag inte tänkt ha på det på en solvarm bil utomhus men ändå?

Reklampartners