0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ok, men vad säger försäkringsbolaget om det sker en olycka under "måste ha vinterdäck enligt lag-tiden och det trots fint väglag? Jag har hört att vissa bolag kan vara riktiga pain in the arse och faktiskt neka ersättning helt och hänvisa till lagen och paragraf 18 som säger...LagenVad säger nu lagen om vinterdäck? "Personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn, som dras av sådant fordon, skall vid färd på väg vara försedd med vinterdäck eller likvärdig utrustning den 1 december - 31 mars när vinterväglag råder".
För att det ska råda vinterväglag så måste det finnas snö eller is på den vägen du kör på ELLER anslutande vägar. Det betyder att motorvägen är saltad och isfri men anslutningsvägar (avfarter, tillfarter, andra vägar i anslutning) så räknas det som vinterväglag.Dessutom...finns det anledning att misstänka att snö/is/underkylt regn kan lägga sig på vägbanan pga av den temperatur som råder så räknas det också som vinterväglag.
Även här, vanliga vinterdäck är på, rätt bra med odubbad om man ska åka till Tyskland under vinter.
Visst är det så, men försäkringsbolagen tolkar det som, är det lag på det så är det oavsett.
Odubbade tycker jag är helt värdelösa. Hade det på min E90 ifjol och aldrig mer säger jag bara. Hade jag inte varit duktig på att ratta hade jag nog hamnat i dike några gånger. Har skaffat mig Hakkapeliitta med dubbar nu.