Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Har ni lagt på vinterdäcken ännu?  (läst 7689 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 490
Har ni lagt på vinterdäcken ännu?
« skrivet: november 20, 2009, 11:34:14 »
Jag skall lägga på dubbdäcken på Golfen nu i helgen eftersom vi använder Golfen året runt.

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
  • Kön: Man
SV: Har ni lagt på vinterdäcken ännu?
« Svar #1 skrivet: november 20, 2009, 11:56:02 »
Jajamän, både på E38:an och E28:an sedan länge. Självklart kör jag med dubbdäck.

M5:an körs naturligtvis inte på vintern så den får nöja sig med sommardäck.  :)
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 669
  • <>
« Svar #2 skrivet: november 20, 2009, 13:39:47 »
Blir nog inga vinterdäck för min del. Ställer bilen istället de dagar det är halt. (Använder inte bilen dagligen)

Tycker det känns lite knasigt att det är dyrare att köpa vinterdäck till Z4an än att köpa en hel bil komplett med däck och allt...
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad Daniel

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 652
« Svar #3 skrivet: november 20, 2009, 13:52:38 »
Jag har inte gjort det än, men kommer att göra det under veckan som kommer.
En fråga bara, vi säger om det nu skulle snöa och man tag bilen med sommardäcken på, sen så råkar man köra av vägen eller krocka med en annan bil, vad säger försäkringsbolaget?
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Bayern.

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 669
  • <>
« Svar #4 skrivet: november 20, 2009, 14:13:25 »
Försäkringsbolaget säger "ajabaja" och minskar ersättningen. I mitt fall med runt 25% har jag för mig.

Så om det är minusgrader och fuktigt måste jag låta bli bilen. Likaså om det är snö (men då skulle jag inte drömma om att använda bilen)

Är det däremot torrt så finns inga problem att använda sommardäck trots vinterdäckslagen.
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #5 skrivet: november 20, 2009, 14:33:15 »
Som Andreas säger...risken finns för kraftig nedsättning av ersättningen. Har man otur och det händer efter den 1 december så kan man också fällas för brott mot vinterdäckslagen (under förutsättning att polisen blir inblandad).

Utloggad Daniel

• BMW Senior Medlem
« Svar #6 skrivet: november 20, 2009, 16:36:03 »
Ok, men vad säger försäkringsbolaget om det sker en olycka under "måste ha vinterdäck enligt lag-tiden och det trots fint väglag? Jag har hört att vissa bolag kan vara riktiga pain in the arse och faktiskt neka ersättning helt och hänvisa till lagen och paragraf 18 som säger...Lagen
Vad säger nu lagen om vinterdäck?
 "Personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn, som dras av sådant fordon, skall vid färd på väg vara försedd med vinterdäck eller likvärdig utrustning den 1 december - 31 mars när vinterväglag råder".

Utloggad micke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 495
  • e38 728iA 1998
« Svar #7 skrivet: november 20, 2009, 16:50:05 »
Jag har ännu sommarskorna på

Var på besiktningen idag och frågade vad lagen säger. Frågade vad polisen anser vara "vinterväglag"
Tydligen -5 räcker för att det ska vara KRAV på vinterdäck

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #8 skrivet: november 20, 2009, 17:29:38 »
Ok, men vad säger försäkringsbolaget om det sker en olycka under "måste ha vinterdäck enligt lag-tiden och det trots fint väglag? Jag har hört att vissa bolag kan vara riktiga pain in the arse och faktiskt neka ersättning helt och hänvisa till lagen och paragraf 18 som säger...Lagen
Vad säger nu lagen om vinterdäck?
 "Personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn, som dras av sådant fordon, skall vid färd på väg vara försedd med vinterdäck eller likvärdig utrustning den 1 december - 31 mars när vinterväglag råder".

För att det ska råda vinterväglag så måste det finnas snö eller is på den vägen du kör på ELLER anslutande vägar. Det betyder att om motorvägen är saltad och isfri men anslutningsvägar (avfarter, tillfarter, andra vägar i anslutning) inte är isfria så räknas det som vinterväglag.

Dessutom...finns det anledning att misstänka att snö/is/underkylt regn kan lägga sig på vägbanan pga av den temperatur som råder så räknas det också som vinterväglag.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #9 skrivet: november 20, 2009, 17:30:50 »
Även här, vanliga vinterdäck är på, rätt bra med odubbad om man ska åka till Tyskland under vinter.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Daniel

• BMW Senior Medlem
« Svar #10 skrivet: november 20, 2009, 17:31:24 »
För att det ska råda vinterväglag så måste det finnas snö eller is på den vägen du kör på ELLER anslutande vägar. Det betyder att motorvägen är saltad och isfri men anslutningsvägar (avfarter, tillfarter, andra vägar i anslutning) så räknas det som vinterväglag.

Dessutom...finns det anledning att misstänka att snö/is/underkylt regn kan lägga sig på vägbanan pga av den temperatur som råder så räknas det också som vinterväglag.

Visst är det så, men försäkringsbolagen tolkar det som, är det lag på det så är det oavsett.

Utloggad Daniel

• BMW Senior Medlem
« Svar #11 skrivet: november 20, 2009, 17:34:39 »
Även här, vanliga vinterdäck är på, rätt bra med odubbad om man ska åka till Tyskland under vinter.

Odubbade tycker jag är helt värdelösa. Hade det på min E90 ifjol och aldrig mer säger jag bara. Hade jag inte varit duktig på att ratta hade jag nog hamnat i dike några gånger.  ;D
Har skaffat mig Hakkapeliitta med dubbar nu.

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #12 skrivet: november 20, 2009, 17:49:54 »
Visst är det så, men försäkringsbolagen tolkar det som, är det lag på det så är det oavsett.

Jo, jag vet att vissa försäkringsbolag är väldigt griniga. Det blir ju helt absurt här nere i söder när vi kan ha +7 grader i januari och vägar som är snustorra.

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #13 skrivet: november 20, 2009, 17:54:51 »
Har alltid kört dubbat. Har man någon gång råkat ut för den svarta skånska halkan (underkylt regn som man inte ser) så kör man dubbat.

Utloggad micke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 495
  • e38 728iA 1998
« Svar #14 skrivet: november 20, 2009, 17:57:33 »
Odubbade tycker jag är helt värdelösa. Hade det på min E90 ifjol och aldrig mer säger jag bara. Hade jag inte varit duktig på att ratta hade jag nog hamnat i dike några gånger.  ;D
Har skaffat mig Hakkapeliitta med dubbar nu.

Beror på var man bor tror jag
Jag började använda vinterdäck första gången 2005
Har alltid kört på sommardäck på vintern!
Det första jag märkte var: "Fyfan vad bra vinterdäcken greppar" :) Trodde inte det skulle göra sådan skillnad.
Har ifs inte kört på dubbade däck men här i skåne anser jag det ej vara nödvändigt, man förstör vägarna mer än vad det gör nytta. Också tänk på det mikroskopiska metalpartiklarna från dubben som lossanr och skadar våra bilar :)

Reklampartners