0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Med Biltemas app kan man söka på regnr och få fram det mesta av det där
Eller kolla på Mekonomen, jag tror att de har färdiga bromsrör med rätt längd.
Jo det vet jag, fast det var inte alls vad jag efterfrågade. Jag har inget bromsrör som behöver bytas, utan jag vill ha lite bromsrör och nipplar hemma ifall jag skulle komma i behov av att skarva något.
Hej,nu är det jag igen som ska skriva tittade bara lite snabbt på feltema (biltema) för om du ska skarva på plats rekommenderar jag ett kraftigare verktyg för koning på plats.Typ detta:http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Koningsverktyg-191261/ När du skär av röret, så använd en E nippel på det befintliga röret och A nippel på d nya röret i båda ändarna. Sparar du pengar och tid.Om man köper 5-10m bromsrör i koppar 10 st E nipplar och 10 st A nipplar och så ett riktigt koningsverktyg så klarar du dej bra länge.Bromsslangar har schmiedmann för billiga pengar, och va d gäller luftningsnipplar så ant köper du sats me massa olika http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromshydraulik/Bromsok/Bromsluftningsnipplar-110-st-66411/eller så köper du d på schmiedmann lr direkt på bmw för dessa kan skilja från bromsok till bromsok pga. bromsokstillverkare.Hoppas detta täcker dina frågor
Tack för digt svar När du skrev 10st E och 10 A, så menar du lite olika invändiga dimensioner?eller har bmw någon fast yttre dimension på sina bromsrör?
Bromsrörsdimension är standard på 90% av bilarna 3/16" (ca 4mm) och nipplarna är A nipplar på flesta europeiska bilar och TX på japanska. A nippen och TX nippel har utvändig gänga M10x1mm och är nästan identiska. TX nippen har bara en längre gänga så att du kan använda både A och TX nippel. E nippel har en invändig M10x1mm gänga. E nippel använder du som hona på det befintliga järnröret som e monterad på bilen och A nippel använder du som hane på kopparröret mot E nippeln och mot bromsslangen.Det finns bromsrörsskarvar som e hona hona M10x1mm men jag tycker att det är onödigt att krångla till det me dom.----org. rör------->E nippel A nippel<-------kopparrör------->A nippel <-----bromsslang------Hoppas du förstår vad jag menar Lite info om bromsnipplar http://webkat.mekonomen.se/images/mastercopy/info/BromsnipplarSv.pdf
Hade som du med skakningar i ratten när jag bromsade, jag hade tappat viktbalanser på hjul. Jag körde till däckfirman som fixade det så var det klart. Kanske har du samma problem.
Bra att du fick koll på det med rör och nipplar Bromsslangarna påpekade jag att du skulle kika på vid köpet pga. torrsprickor men att se om vulkningen invändigt har släppt är inte så lätt att kontrollera Och detta är inte ovanligt heller att bromsslangarna på BMW går, att det skulle vara huvudbromscylinder är väldigt låååångtsökt. Byt bromsslangar och skivor och belägg, svarvning är ingenting att rekommendera på E36 Av egen erfarenhet brukar det slå sig ganska fort efter svarvningen.
Kollade bromsslangarna vid köpet och dom ser bra ut utvändigt.Planen ser ut såhär1. Byta bromsslangar och bromsvätska.2. Nya bromsskivor och belägg (bra pris här) http://www.ebay.de/itm/BMW-3er-E36-COMPACT-2-BREMSSCHEIBEN-ZIMMERMANN-BELAGE-VORNE-/140675881463?pt=DE_Autoteile&fits=Platform%3AE36&hash=item20c0ef99f7Skulle sen inte kolvarna backa tillräckligt mycket så det ligger emot lite, så packar jag om oken (har packningssatser liggande sen min förra compact)Måste verkligen säga att jag gillar bimmerpower, till skillnad från vissa andra Bmw-forum så får man både svar på sina frågor, och trevliga svar.
Gillar bimmerpower också finns mycket folk här som kan bmw och delar med sig av information råd och tips. Lycka till me Compacten gillar folk som sköter sina bilar och samlar info innan dom ger sig på nåt istället för att förstöra bilen