Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Stulna nycklar  (läst 11176 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stein

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 153
  • Blue Shadow, He who follows
Stulna nycklar
« skrivet: april 09, 2013, 21:03:04 »
Vi har haft inbrott i vårt hus, och den sammanhang tog tjuven med nycklarna till BMW'n också.
Jag har ringt ÅF och frågat vad nya nycklar skulle kosta.......och de var inte blyga, de slår till med stora släggan direkt, 1810 kr
för en nyckel inkl programmering  :(

Vad gör man då?
Jo man går till Ebay.de och letar.
Nycklar är billiga, kortet var litet knepigare att hitta, men jag hittade en butik som har två nya nycklar och kontrolenhet programmerad och klar för 250 kr (ca.)
Man kan bli glad av mindre  ;D

Egenandelen på försäkringen tror jag är det samma som vad nyckel i Sverige skulle kosta.
Köper jag detta paketet, så behöver jag inte ens ta det på försäkringen.
Här är adresen på ebay:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280936614355&fromMakeTrack=true&ssPageName=VIP:watchlink:top:de

Är det någon annan här som har haft liknande erfarenhet med lås o nycklar?
Önskar höra om det i så fall, innan jag handlar.
Newbie.....who?  Me??

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Stulna nycklar
« Svar #1 skrivet: april 09, 2013, 21:57:53 »
Var noga med att avkoda de nycklarna som blev stulna, gör det åtminstone lite svårare för tjuvarna att komma och hämta bilen när de känner för det.

Förbannat trist att man inte skall kunna få ha sina saker i fred.  >:(
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
Stulna nycklar
« Svar #2 skrivet: april 09, 2013, 22:33:38 »
Tråkigt med det. :(
En sak jag undrar är om det räcker att programmerar två nya nycklar utan att den som är stulen inte kommer fortfarande att fungera så att tjuven skulle kunna komma och hämta bilen när han vill, eller?
Det jag menar är om du inte också behöver byta låscylinder.
Hör kanske med BMW om hur det går till med ny programmerade nycklar, om den stulen kan fortfarande fungerar eller inte.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Stein

• BMW Senior Medlem
Stulna nycklar
« Svar #3 skrivet: april 10, 2013, 07:25:41 »
Hej Alain, tack för detta råd. Det du påpekade där var rätt viktigt.
Särskilt därför att jag med reservnyckel kan öppna bilen, och då startar larmet, MEN så fort man sätter nyckeln i tändningslåset o startar bilen, går larmet av.
Inte att undra hur lätt det är att stjäla en bil.
Ingen vill ju bry sig om larmet går på en kort stund. Ja kanske inte ens om det tjuter länge, har sett att folk inte bryr sig om larm startar på parkeringsplatser ändå.

Tjuven hade varit i garaget också, men inte något var rörd, kan inte se han har taget så mycket som en nyckel. Han raidade 10-15 hus på en vecka. Polisen skriver bara papper o dricker kaffe  >:(
Skall ringa när de öppnar butiken. Återkommer med info senare.
Newbie.....who?  Me??

Utloggad Stein

• BMW Senior Medlem
Stulna nycklar
« Svar #4 skrivet: april 10, 2013, 08:53:28 »
Har då ringt Theanders bil, och fått bekräftat att man måste byta låscylindrar o hela rubbet.
Kommer att kosta runt 20K, så förs.bolaget måste godkänna detta först innan man gör något.
De är inte blyga på BMW......
Newbie.....who?  Me??

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Stulna nycklar
« Svar #5 skrivet: april 10, 2013, 08:56:40 »
Pratade nyss med BMW, jag behöver inte byta låscylindrar sa de

Så! Det är så att jag köpte en X5 för 2 veckor sedan och fick bara 1 nyckel.
Eftersom jag inte gillar att det finns nycklar på vift, jag ringde till BMW för att veta om hur det går till med nya nycklar.
Jag måste dit för att beställa nya nycklar, förmodligen behöver dem kolla på chassi numer.
Varje nyckel kosta 1800-2000:- det berör på vad det är för BMW.
När nycklar är klara, de måste avprogrammerar den gamla så att den inte fungerar länge ifall att den andra nyckeln på vift skull användas, (man vet aldrig)
Därefter de måste programmera de 2 nya nycklar för ca 1000-1200:- för båda.
För min del det bli en kostnad på ca 5000:-
Det är mycket pengar men tyvärr måste jag göra det för att kunna sova i fred (även bilen.)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Stein

• BMW Senior Medlem
Stulna nycklar
« Svar #6 skrivet: april 10, 2013, 10:27:33 »
Hej Alain.
Ja, detta fick jag veta i första samtalet, men man kan fortfarande öppna dörrarna med den gamla nyckeln, själva dörrlåscylindren är ju det samma, också tändningslåset.Larmet går så klart, men när man sätter nyckeln i tändningen o startar motorn, så stannar ju larmet. Då är det ju bara att köra iväg....? Eller?
Newbie.....who?  Me??

Utloggad Stein

• BMW Senior Medlem
Trasig fjärr?
« Svar #7 skrivet: april 10, 2013, 11:28:38 »
Newbie.....who?  Me??

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Stulna nycklar
« Svar #8 skrivet: april 10, 2013, 11:36:28 »
Pratade nyss igen med BMW, de säger att man kan komma in i bilen med gamla nycklar i låset men inte kan starta bilen och naturligtvis starta larmet, det gäller att inte lämna nånt värde i bilen.

Utloggad jesseboy73

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 99
Sv: Stulna nycklar
« Svar #9 skrivet: april 10, 2013, 11:41:51 »
Intressant.
Jag fick bara en nyckel med min e39.
Skulle görna ha en till, men hur gör jag då?
Kan jag bara köpa en sådan sats från ebay och programmera själv eller måste jag göra annat / lämna in till BMW?
Om man bortser från att en nyckel är på vift och hypotetiskt skulle kunna användas och att jag bara vill att jag och gumman ska ha en var...

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Stulna nycklar
« Svar #10 skrivet: april 10, 2013, 11:54:25 »
Jesseboy, om du ska ha bara en extra nyckel, du måste (enligt dem), köra till BMW beställa en ny för 1800:-, därefter de kommer att programmera den ny nyckel så att den kan passa till din bil utan att avkoda den du redan ha men du måste specificerar att du inte vill avkoda den du redan ha, naturligtvis programmering kosta också.

Utloggad jesseboy73

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 99
Sv: Stulna nycklar
« Svar #11 skrivet: april 10, 2013, 11:57:26 »
Ok, tack Alain.
Tänkte att det kanske kunde gå få tag på en extra utan att ruinera sig...

Utloggad Stein

• BMW Senior Medlem
Stulna nycklar
« Svar #12 skrivet: april 10, 2013, 12:31:37 »
Alain, nu blev jag sur!

jag skrev ett långt svar, klippade o klistrade värdefull information, sen när jag skickar, så var jag utloggat. loggade in innan jag började skriva. texten försvann.
märker att jag har blivit utloggat flera gånger under förmiddagen, har du någon klocka på inloggningstiden???
Newbie.....who?  Me??

Utloggad Stein

• BMW Senior Medlem
Stulna nycklar
« Svar #13 skrivet: april 10, 2013, 12:45:56 »
Man lär så länge man söker efter kunskap!

Då har vi två alternativ, gäller även dig jesse boy:

1 köpa en begagnat nyckel o programmera den via tändningslåset enligt
http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=191251

Men enligt ett företag i England är inte detta möjligt, och inte så smart om en nyckel är stulen och men är rädd någon skall stjäla bilen ändå. Den kan då fortfarande användas. Om inte så är fallet så kan det gå bra.

Bm-keys som jag hittade på ebay.com.uk, säljer nyckel inkl. elektronik, batteri och programmerad för 50£ (Theanders tar 1810 kr)

Man skickar in ews-modulen som sitter ovanför pedalerna, märkt EWS3 och sitter i en vit plastbox.
Mycket lätt att plocka ur.
I mitt fall programmerar han bort gamla nyckeln, och ger nya koder till de två nya nycklar jag planerar att köpa.
Bilen kan öppnas med den gamla nyckeln, larmet kommer att starta, men bilen kan inte startas.
Den idioten som bröt sig in hos oss, tror jag inte har huvud till att göra något särskilt, men han kan sälja den till fel person så klart, han känner ju reg.nr på bilen.

Man måste ha egen reserv nyckel så kan får skurit de nya nycklarna.
Blir vi flera kanske vi kan få till rabatter :-)
Newbie.....who?  Me??

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Stulna nycklar
« Svar #14 skrivet: april 10, 2013, 13:04:32 »
Alain, nu blev jag sur!

jag skrev ett långt svar, klippade o klistrade värdefull information, sen när jag skickar, så var jag utloggat. loggade in innan jag började skriva. texten försvann.
märker att jag har blivit utloggat flera gånger under förmiddagen, har du någon klocka på inloggningstiden???

Kan förstår att du blir sur.
När du logga in:

Användarnamn: xxxxxxxxx
Lösenord:xxxxxxxxxx
Antal minuter att förbli inloggad: 60
Förbli inloggad för alltid: X

Om du inte X i Förbli inloggad för alltid du blir per automatisk utloggad däremot X du in då stanna du kvar inlogga tills du själv logga ut.
60 försvinner när du X i inloggad för alltid.

Reklampartners