Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW E38 V12  (läst 10783 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW E38 V12
« skrivet: maj 29, 2009, 13:36:19 »
Hej alla!
Mycket prat och berömmelsen för E38 750 V12.
Det största problem med en sådan är att när man kör en 750 E38 är att det finns inget annan bil efteråt.
Det finns olika 750 modeller med olika utrusning.
Utrusning listan är mycket stor därmed högre pris som ny bil.
Min 96 kostade då: 1.070.000:- och köpte den för 100.000:- för 3 år sedan.
Jag kan bekräfta att det är en riktig lyxbil som är mycket imponerande, en kör glädje, en säker bil som man kan lita på.
När man kör en 750, man lätt tror att hastighetsskyltar är enbart till dom som inte har körkort, det jag menar är att det är mycket lätt att överstrida regler med hastigheter
När det gäller kostnader, det är exakt samma som en v70 t5 men mycket stor skillnad på rätt mycket. Jag vill inte smutskasta Volvo, det är också en bra bil för dom som tycker om Volvo, det finns säkert bra saker också på Volvos med det känner jag inte till därmed inte kan uttrycka mig om den men min son hade en v70 t5 och kunde göra en jämförelse.

De enda kostnader som jag har haft på min är att fylla på olja då och då och en service 1
Försäkring, det berör på var ni bor och antal körda mil per år då det kan varierar.
Den V12a som finns i E38 är en uppgraderad motor från E32 med bättre ekonomin, mindre bensinförbrukning, mycket bättre prestanda och kvalitet än E32 därmed mycket mindre problemen.

Det finns olika priser på dessa bilar, varför? jo, som jag sa innan, det finns olika modeller E38 och olika utrusningen men man kan hitta en mycket bra och väl utrustade och perfekt kondition 750 för ca 80-90.000:- och då har man någonting mellan händerna att leka med.

Vad ska man titta på när man vill köpa en sådan?
Att det inte finns något oljeläckage under bilen, rost runt om bilen, att allting fungerar som det ska, att motor inte vibrerar när den är på så att man även kan sätta på en cigarett mitt på motor att den ska inte ens vibrerar, att motor går tyst, så tyst att man kan undrar om det år på, att AC fungerar och lite mer.
Det största problemet på E38 är fel på pixlar men det finns företag som kan fixa det, tyvärr kostar det lite pengar.
Jag körde till Frankrike semester 560mil och hade inga rå ägg under gaspedalen, i Tyskland var jag sällan under 240-250, körde runt i Frankrike, och hade ett snitt när jag kom tillbaka hem på 1,2l per mil
Det är flera som pratar om den 740, det är också en mycket bra bil men för mig, den går inte att jämföra med 750, det är som dag och natt.

Som vinterbil kan jag även säga att den är underbar bil som håller sig på vägarna utan problem.

Här kan du läsa mer om E38:
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=364.msg1324
Här hitta du BMW E38 vanligaste problemen.
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=4680.0

MVH:
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad OverBoosted

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma: +1/-1
  • Kön: Man
SV: E38 V12
« Svar #1 skrivet: december 11, 2009, 08:35:23 »
Jag vill smutskasta volvo. Det är inte ens bil igemförelse med 750  ;) Nej men Trevligt info inlägg om 750 detta! Kommer nog hjälpa många "nyfikna"

När får vi se liknande inlägg om 530 e39 om det inte redan finns? ;)
Har ägt 13 Bumsar under mitt liv, var 7stycken utav dem var E36or.

Utloggad 320iSE90

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma: +0/-0
SV: E38 V12
« Svar #2 skrivet: december 11, 2009, 09:08:00 »
Kul att du skriver om dina upplevelser av V12:an, en rätt mäktig pjäs minst sagt.


Utloggad Tom

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • 1.7 l/milen på sommaren, 0.5 på vintern :)
SV: E38 V12
« Svar #3 skrivet: december 21, 2009, 15:34:44 »
Har läst denna texten redan innan och efter jag skaffade min E38 750, och 1.2 l/milen är svårt, jag säger inte att det är omöjligt, men med 245 breda däck runtom så var det svårt att hålla sig på 1.5 i sommar (beakta då att det är 235 original), mycket stadskörning dock, så om man inte spenderar mycket tid på landsvägarna så får man räkna med minst 1.5-1.6. Jag snittade 1.7 i sommar, dock är ju inte detta ren eco-driving, för hur kul är det? :P
Blinkers? Vart jag skall ligger endast i mitt intresse ;)
Sommar: Bmw E38 750iA -95 - Vinter: Vw Passat TDI -94
http://www.garaget.org/tom

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: E38 V12
« Svar #4 skrivet: december 21, 2009, 20:04:31 »
Kanske svårt att tror med 1,2l milen men så var det, bilen var ny servad 560 mil 95% var på motorvägen, som jag skrev, nollade innan resan och kollade när vi var tillbaka. en bra servad E38 V12 ligger under litern på motorvägen på normal hastigheten.
Bland körnning ligger jag på 1,3-1,4l milen ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Tom

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • 1.7 l/milen på sommaren, 0.5 på vintern :)
SV: E38 V12
« Svar #5 skrivet: december 22, 2009, 11:14:50 »
Motorväg resulterar i 0.9-1.0 även för mig ;)
Blinkers? Vart jag skall ligger endast i mitt intresse ;)
Sommar: Bmw E38 750iA -95 - Vinter: Vw Passat TDI -94
http://www.garaget.org/tom

Utloggad franke

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1109
  • Karma: +0/-0
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
SV: E38 V12
« Svar #6 skrivet: december 23, 2009, 23:49:36 »
Ang soppaförbrukningen, verkar det som den gick ner märkbart när dom smala 16" vinderdäcken åkte på. Uppskattningsvis 1 dl/mil, men det är inget jag räknat noga på.
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Tom

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • 1.7 l/milen på sommaren, 0.5 på vintern :)
SV: E38 V12
« Svar #7 skrivet: december 24, 2009, 01:09:30 »
Samma sak när jag gick ifrån Vinterdäck(235) till sommardäck (245/275) i våras, ca 1 dl/mil.
Blinkers? Vart jag skall ligger endast i mitt intresse ;)
Sommar: Bmw E38 750iA -95 - Vinter: Vw Passat TDI -94
http://www.garaget.org/tom

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: E38 V12
« Svar #8 skrivet: februari 13, 2010, 21:27:36 »
En V12 måste man helt enkelt äga någon gång... ;D

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: E38 V12
« Svar #9 skrivet: februari 13, 2010, 22:08:46 »
Helt rätt! Största problem är att man inte ser hastighetskyltar utom när man kör M5!  ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
SV: E38 V12
« Svar #10 skrivet: februari 13, 2010, 23:16:17 »
Man bör ha i beaktande att bränsleförbrukningen som färddatorn visar är beräknad på spridarnas öppningstider, varvtal på motorn och fordonets hastighet. Den är inte särskilt exakt och givetvis kalibrerad lite "snällt". Dvs den verkliga förbrukningen är troligt lite högre.

Sen en annan sak när det gäller att skifta till vinterdäck, givetvis ger smalare däck lägre förbrukning men ofta skiljer rullomkretsen några mm också, det ger en annan hastighet till datorn som beräknar förbrukningen så  det blir missvisande siffror. 0,89l/milen har jag kört enligt färddatorn som lägst vid en resa på 40 mil t&r med snittfart på 90km/h.

När jag åker t&r till jobbet som är 2mil enkel resa ligger jag på 1,2l/mil och en snittfart på 50km/h. Körning i hög hastighet verkar inte ta så mycket på förbrukningen, men det som får förbrukningen att skena är stadskörning, helt naturligt på en tung bil med automatlåda, när turbinen "slirar" blir det mycket förluster i form av värmebildning som kyls bort. I högre fart låser turbinen och förlusterna minskar. Det är lite fränt att ligga på 1100rpm i 70km/h med en bensinmotor!

En sak som jag upplever sämre med 750 e38 mot 750 e32 är vinteregenskaperna. Visst ligger e38an stabilt på på vägen i halka men framkomligheten är helt oduglig jämfört med e32. Lamelldiffen i e32 vart "ersatt" med antispinn, -idiotiskt! Ett hjul som driver bak duger inte i Norrland. E32 tar sej fram grymt mycket bättre.

Bränsleförbrukningen är helt klart till e38ans fördel, en hel del uppdateringar på m73 mot m70, högre kompression, modernare styrning bland annat.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Tarantino

  • Senior
  • Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma: +0/-0
  • A Royale with cheese
SV: E38 V12
« Svar #11 skrivet: februari 24, 2010, 22:54:16 »
...en hel del uppdateringar på m73 mot m70, högre kompression, modernare styrning bland annat.

Ja det är skönt att slippa en 750 som bara går på 6 cylindrar :)
728i -97

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: E38 V12
« Svar #12 skrivet: april 21, 2010, 09:54:47 »
Helt klart! Inte kul när motor gå på bara 6 cylinder, innan hade jag en 750 E32 92a, det var bara problem, den gick ofta på bara 6 cylinder, lämnade in den flera gånger på undersökning, de hittade alltid någonting nytt på verkstaden.
Jag tror att det är många som har haft det problemet med 92a, varför just den årsmodell? Det kan jag inte svara på.
Den 750 har vart i min ägo i 1½ år och kostade mig ca 65.000:- för undersökningar och delar, problemet är att när man börjar med allt, man tror att det kommer att gå bättre men i detta fall blev inte det bättre, till slut var det stop för det.
Därefter, bilen hittade sin rätta plats, bilskrot! Jag förlorade rätt mycket pengar men det var som en befrielse.
Nästa bil blev en 750 E38. Att jag vågade ge mig på en 750 igen? Så är det när man är tokigt i V12a men som tur, E38 blev som en dröm.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW E38 V12
« Svar #13 skrivet: mars 06, 2015, 10:41:40 »
Det var ett bra tag, har vi någon mer som kan berätta om sin egen V12 E38? Alltid bra med nya upplysningar. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Das Leg

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma: +0/-0
BMW E38 V12
« Svar #14 skrivet: mars 07, 2015, 14:42:13 »
Kommer ny tråd om detta nu.

 

Reklampartners