Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW E38 begagnatguide  (läst 22698 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9759
  • Karma: +59/-0
  • Kön: Man
BMW E38 begagnatguide
« skrivet: september 07, 2011, 11:06:45 »
BMW E38, vanligaste problemen
Tyvärr är bilderna borta pga att GlowFoto tog bort alla deras uppladade gratis bilder. ska laddas upp på nytt från annat håll.

BMW lanserade e38 som den nya 7-serien 1994. Den ersatte den tidigare e32. Produktionen pågick till 2001 och 1999 fick e38 några mindre uppdateringar, en så kallad facelift. Den nya 7-serien lovordades i pressen och sålde bra i hela värden. Modellen har några år på nacken nu och de vanligaste felen tänkte vi ta upp här. De flesta av problemen som drabbar E38 gäller samtliga versioner, vissa problem gäller enbart specifika modeller.

 
Vibrationer i framvagn och slingrande bil
Både E32 och E38 är tunga bilar, det ger ett hårt slitage på bilens framvagn. Bromsbelägg och skivor slits snabbt, men det gäller alla tunga bilar och är inte specifikt för denna modell. Blir skivorna för slitna slår dom sej lätt och det känner man som vibrationer i ratten och bilen när man bromsar.

Men även med fräscha bromsar är vibrationer ett välkänt problem på e38. Problemet är ofta mest påtagligt vid hastigheter mellan 80 och 100km/h. Det upplevs lite som att bilen har obalanserade däck. Ofta blir detta mera påtagligt med större fälgar och lågprofildäck, oavsett hur välbalanserade hjulen är. Det finns många som löst detta med att balansera däcken monterade på bilen, men få däckverkstäder har den utrustningen och det är egentligen inte den riktiga lösningen på problemet.

Vibrationerna åtföljs ganska ofta av spårkänslighet och en allmän känsla av oprecis styrning. Bilen upplevs som orolig på vägen och slingrar sig en aning. Den egentliga orsaken till detta är slitage i länkarmarnas bussningar och leder. En renovering av framvagnen med byte av leder och bussningar kan göra underverk för vägkänslan och vibrationsproblemen.

Även i bakvagnen finns leder och bussningar som slits och föråldras. Tvärbalksbussningarna (även kallade silentblock) är ett vanligt fel på flertalet BMW-modeller när bakvagnen känns oprecis. Är dom bussningarna riktigt slitna kan man höra klonkande ljud vid acceleration och när man släpper av gasen.

Kylsystemet
Detta problem delar E38 med E32 och även e39.

En E38 har en kylare i plast precis som E32 och kylaren går ofta sönder på samma ställen vilket är vid slanganslutningarna. Det vanligaste är att plaströret sprickor under slangen och detta orsakar en liten läcka runt slangen som är svår att spåra. Båda slanganslutningarna kan drabbas av detta. De vanligaste tecknen är vita fläckar på sidan av kylaren vid anslutningarna.

Det förekommer även att de fastpressade plastgavlarna på kylaren spricker på andra ställen samt att gavlarna trycks loss. Byte till ny kylare är den enda vettiga lösningen här.

Expansionskärlet på modeller innan "face lift" hade en tendens att spricka utan förvarning. Detta orsakar en stor mängd kylmedel att läcka ut på en mycket kort tid och är ganska förvirrande för föraren eftersom det producerar stora mängder ånga. Det här märker föraren snabbt då det ångar så mycket och stänger man av motorn snabbt så uppstår inga allvarligare skador.

Viskokopplingen till kylfläkten är monterad på vattenpumpsaxeln som drivs med en rem från vevaxelns remskiva. Viskokopplingen består av en temperaturberoende viskös koppling som möjliggör att hastigheten på plastfläkten varieras beroende på temperatur. När viskokopplingen är kall och motorn går på tomgång, ska fläkten kunna  stoppas med en hoprullad tidning eller dylikt. När viskokopplingen är varm drivs fläkten med högsta utväxling då kopplingen är låst, och detta ger en hel del luftflöde.

Det vanligaste problemet är att kopplingen blir så sliten så att fläkten inte kan producera tillräckligt luftflöde. Felet kommer att visa sig när bilen står på tomgång, eller vid kö-körning och den överhettas. Den temperaturstegringen brukar till viss del stoppas av den extra fläkten (A/C fläkten) som skall fungera oberoende av om A/C systemet är aktivt, när det behövs. När bilen är i rörelse börjar temperaturen sjunka även om viskokopplingen är dålig.

Ett mer ovanligt problem är att kopplingen låser sig, Detta märker man om man varvar upp snabbt och det blir ett högt "whoosh"-ljud. Byt ut viskokopplingen omedelbart om detta händer, eftersom fläkten kommer att falla sönder och detta kan orsaka olika typer av allvarliga skador, bl. a. hål i motorhuven och/eller kylaren. Att byta viskokopplingen är enkelt.

Slangen som går från kylsystemets sammankoppling mellan topplocken till värmepaketet på V8-modeller (punkt 8 ) brister ofta utan anledning:

Pixelfel
Detta problem förekommer på e38, e32,e34,e36 samt e39 i stor utsträckning men med varierande omfattning. Displayen i huvudinstrumentet samt displayen i klimatanläggningen drabbas ofta av slocknade pixlar. Det gör informationen svår, eller i extrema fall, omöjlig att läsa. Detta fel förekommer på alla årsmodeller och är oberoende av miltal. Problemet är glappa eller brutna kontaktytor i drivkretsarna till displayerna. Det råder lite delade meningar om det här går att reparera själv. Många verkar uppleva att problemet kommer tillbaka efter en tid. Nya displayer går att köpa och det finns även företag som renoverar de gamla.

Reparationsguide:
Länk:
http://www.bimmerboard.com/forums/posts/504260
http://bimmer.roadfly.com/bmw/forums/e38/forum.php?postid=1570167&page=1

Företag som reparerar:
Länk:
http://www.doldapixlar.se/
http://www.obdtuning.se/a.asp?cidx=1464
http://pixelfix.net/eng/
http://www.tachopix.de/
http://www.tachoboss.de/

Läckande ventilkåpa.
Ett litet oljeläckage runt ventilkåpan är oftast inget stort problem. Men på V8-modellerna och på 728 (M52) är detta ett problem. Anledningen är att oljan rinner ner i tändstiftsbrunnarna och det orsakar misständningar för tändspolarna som sitter direkt på stiften på dessa motorer.

ABS/DSC-fel.
E38 tillverkade efter 1997 kan drabbas av att en orange varningslampa för ABS, ASC och Brake Varning tänds (varning) i stället för rött (fel). Detta beror på en svaghet i BOSCH-styrenheten monterad på ABS-pumpen. Felet visar sig oftast när bilen är varmkörd, allt kan vara OK ett tag, sen kan alla tre lampor lysa orange och din ABS och ASC kommer att sluta fungera. Felet går bara bort när bilen har kallnat.

PCV-ventil  
PCV-ventilen (Positive Crankcase Ventilation Valve), på Svenska; backventilen för vevhusventilationen, är en svag punkt på E38or med V8. PCV-ventilen består av ett membran som sitter på plenumkammarens baksida. Membranet föråldras med tiden och börjar läcka. Det orsakar att motorn drar tjuvluft som gör att tomgången kan bli ojämn samt att avgasvärdena kan bli förhöjda. Det går att reparera ganska enkelt själv men kan kräva lite tålamod då det är ganska trångt.

Växellådan
De allra flesta e38orna utrustades med automatlåda, men några få modeller med manuell låda såldes. De manuella lådorna är av mycket bra kvalitet och orsakar sällan några problem. Automatlådorna har däremot en del problem. ZF-lådan som sitter i 740 94-97 och i 750 94-02 heter ZF5HP30 och är ökänd för det så kallade plastkuleproblemet. Det uppdagas genom att växellådan växlar lite oroligt och växlarna kan vara lite svåra att få i. Den här växellådan är även känd för att inte tåla kraftiga gaspådrag med backväxeln i. (Måste utvecklas)

Rost
E38 är en bil befriad från allvarliga rostproblem i vitala delar, men ett mycket vanligt mindre rostproblem är bakluckan. Den är en misslyckad konstruktion då kondens samlas på luckans insida och kan inte evakueras. Det leder till rostangrepp som är lätta att upptäcka och dom är inte allvarligare än att det ser illa ut. Dörrarna kan även drabbas av rost runt gummilisterna i dörrens nederkant. När man letar efter rost ska man alltid kolla runt alla lister på bilen, gummilister som plastlister, då det är ställen där skit och fukt gärna samlas och rost frodas.

Runt tanklocket kan även rost finnas, det är också av det kosmetiska slaget och är lätt att upptäcka i tid. Rostiga skärmkanter och dylikt finns givetvis, men det tyder mera på misskötsel än att det är en svag punkt på bilmodellen.

Bränsletanken
Tanken i sig rostar inte nämnvärt, men infästningarna av tanken mot karossen kan rosta om skit och fukt fått sitta kvar länge. Avluftningen av tanken kan krångla också, det beror ofta på en trasig avluftningsventil. Det kan upptäckas om man får ett pysljud när man öppnar tanklocket, eller att man hör ett plong-ljud från tanken vid färd. Det är inte bra att köra vidare om man upplever detta då tanken i värsta fall kan spricka. Men en snabb tillfällig lösning är att lossa tanklocket så att det inte är helt tätt, men problemet skall helst åtgärdas riktigt så fort som möjligt.

Dörrarna
Bakdörren på tidigare modeller går inte att låsa. Vanligt fel är en aktuator som går att byta/reparera.
Ett annat vanligt fel som kan drabba samtliga dörrar på e38 samt e39 är att när det blir kallt, runt 0-gradigt så går dörren inte att stänga. Går bra att öppna, men när den dras igen så fastnar den inte. Det beror på ett undermåligt fett som användes i länkmekanismen i dörrarna. Det räcker med att hålla igen dörren för hand tills kupévärmen kommer igång så går dom att stänga efter ett tag. Lösningen är att lossa dörrsidorna och rengöra länkmekanismen och ersätta med ett fet som har bättre egenskaper i kyla.

PDC-fel.
PDC (Parking Distance Control), på Svenska, parkeringssensorer. Dessa kan orsaka irritation även om felen är triviala.
EDC och nivåreglering
EDC (Electronic Damping Control) var ett utrustningsalternativ och var inte originalutrustning på e38. På L-versionerna var nivåreglering bak standard dock och det här gäller även nivåregleringen. Problemet är oljeläckage som visar sej runt dämparna och i att oljenivån sjunker. Nya dämpare är dyra men det finns företag som renoverar dämparna till ett lägre pris.

Lyktglas
Strålkastarglasen kan bli blästrade och vitnade med åren och det löses enklast genom att byta ut dom till nya. Men en del har även lyckats förbättra dom med nedslipning/polering. Baklysena främst på modeller innan facelift, drabbas också av att de bleknar och ibland spricker.

Luftkonditionering.
A/C systemet tenderar att långsamt läcka gas, påfyllning av gas brukar lösa problemet. Ett täthetstest bör göras innan påfyllning.

MKII Sat-Nav/OBC-låsning.
Ett irriterande fel på MKII GPS-system är att det kan låsa hela OBC (On Board Control) och radio. Detta tycks höra ihop med mängden information på I-Bus. Ibland kommer den igång av sig själv efter ett tag och allt är OK igen. Andra gånger är enda sättet att lösa problemet att koppla bort batteriet i 30 sekunder. MK III verkar inte ha detta problem. Ett sätt att kringgå problemet är att stänga av RDS-systemet på radion då det minskar I-bustrafiken.

Trasig panel på stolen.
Ett irriterande fel är att panelen med knappsatsen till stolinställningen går sönder. Det kan påverka funktionen på knapparna också, så att stolen inte går att justera.

Manipulerad mätarställning
Det här är ett problem som inte är specifikt för e38, eller för BMW för den delen, men det förekommer ganska ofta. Det kan vara mycket svårt att avgöra på skicket på bilen om miltalen är rimliga eller ej. Det man kan göra är att kolla upp servicehistoriken i serviceboken och sedan kontakta de verkstäder som utfört jobben för att bekräfta att jobbet är gjort där. Förfalskade serviceböcker förekommer också, därav kontrollen med verkstäderna. Man kan begära utdrag från BMW om vilka garantireparationer som som är gjorda också.

Oavsett bilen är svensksåld eller ej förekommer detta fusk, men det är lite lättare att kolla upp en svensksåld bil. Hos BMW kan miltalen fås kontrollerade i mätinstrumentet mot ljusmodulen, som också lagrar miltalen. Men det är ingen garanti för att miltalen stämmer. Det går att manipulera ljusmodulen också. 

Motorrelaterade svagheter

M52B28
728 var den enda sexcylindriga e38an förutom dieslarna, 725tds (M51D25) och 730d (M57D30), dessa såldes dock inte i Sverige. M52B28 kom som instegsmodell i September 1995 som efterträdare till 730 (M60B30). M52B28 var en rak aluminium-6a med 24v och 193Hk/280Nm, utan några direkta svagheter. Det kan dock förekomma ett tickande ljud från ventilerna. Det beror på att de hydrauliska lyftarna beckat igen. 1999 infördes dubbelvanos (M52TUB28) och det gjorde att bränsleförbrukningen sjönk något och vridmomentet ökade lite.

M60B30 och M60B40
730i och 740i var utrustade med denna V8 och 32v mellan 1994 och 1996.
730i hade 218Hk/290Nm och 740i hade 282Hk/400Nm. 730i var instegsmodellen tills att M52B28 lanserades. Några svaga punkter finns på M60-motorn. Skruvarna som håller fast oljepumpen är dragna med fel moment från fabrik och kan lossna med tiden. Detta är mycket viktigt att kontrollera. Lossnar dessa skruvar är risken för ett totalt motorras mycket stor. Ett annat vanligt fel är insugsmembranet, se PCV-ventil ovan. Läckande ventilkåpspackningar är också ett vanligt förekommande fel, se mera information ovan.

M62B35 och M62B44
735i hade M62B35-motorn på 232Hk/320Nm  men den modellen såldes aldrig i Sverige. Många exemplar har dock importerats så på begagnatmarknaden finns en del exemplar även i Sverige. 1999 kom en uppdaterad variant med vanos (M62TUB35) och 235HK/345Nm.

740i hade V8an på 4,4liter och 282Hk/420Nm (M62B44), 1999 kom den motorn med vanos och kallades M62TUB44) effekt och vridmoment var 282Hk/440Nm.
M62 hade samma problem som M60, med oljepumpsbultar, insugsmembran och läckande ventilkåpspackning.

M73B54
M73 är efterföljaren till BMWs legendariska V12a, M70. Som beteckningen antyder är motorn på 5,4 liter, och specifikationerna är 326Hk/490Nm. Dom relativt många problem som M70 led av verkar vara helt lösta på M73. Det finns  inte många komponenter gemensamma mellan M70 och M73.

Trots ett sofistikerat insprutningssystem så finns ändå en del detaljer som gör M73 en aning omodern. Dels att den bara har 2 ventiler per cylinder och dels att den fortfarande har en tändspole med fördelarlock per cylinderrad. En uppdatering kom 1997 som heter M73TUB54, i detta fall har uppdateringen inte med Vanos att göra utan var en modernisering av insprutningssystemet. 1999 vann BMW M73TUB54 det prestigefyllda priset "International Engine of the Year" i klassen över 4 liter.

Problemen som finns på M73 är insugsmembranen/vevhusventilationen som sitter i baksidan på plenumkammarna på varje cylinderrad. Det är i princip samma problem som på M62B35 och M62B44 och symptomen är de samma, fast på M73 är det 2 membran. Ett annat problem som delas med V8an är att skruvarna till oljepumpen kan lossna.

M51D25, M57D30 och M67D40
Dessa modeller såldes inte i Sverige, men finns som importerade. 740d, d.v.s. M67D40 är den vanligaste av dessa i Sverige. 740d hade 245Hk/560Nm och såldes 1999-2001.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9759
  • Karma: +59/-0
  • Kön: Man
BMW E38, vanligaste problemen
« Svar #1 skrivet: september 25, 2012, 11:08:48 »
Hur många är det som har en E38 och känner till en del av dessa problem?
Vad har ni haft för problem?
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad wehrmacht

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
BMW E38, vanligaste problemen
« Svar #2 skrivet: september 25, 2012, 19:21:47 »
Jag tror att jag nu vet varför min tank spricker hela tiden....
Fan va klantig att inte kolla upp tankluftningen, får nog göra det när jag hinner.
BMW 740 V8 (94/95) Max utrustning som fanns under denna tid. -
Mekaniker på Sjölin & Hagström Motor, främst BMW och BMW M. -

Utloggad fb

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
  • Karma: +0/-0
BMW E38, vanligaste problemen
« Svar #3 skrivet: maj 12, 2013, 11:22:46 »
Apropå din avslutande kommentar i signatur: Du skriver bättre svenska än många "riktiga" svenskar.

Av de problem du nämner så har jag upplevt följande:
Pixelfel, död PDC, läckande AC, lossnande oljepumpsbultar, dörrlås: både temperaturberoende och permanent fastlåsning
Dessutom korrosions-skadad hydrauloljekylare.
Även glapp i diverse kul-leder till styrstag och hjulupphängningar.

Mvh
FB


Utloggad fb

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
  • Karma: +0/-0
BMW E38, vanligaste problemen
« Svar #4 skrivet: maj 12, 2013, 11:47:44 »
Glömde förståss... tickande ventiler, troligen hydraul-lyftarna

FB

 

Reklampartners