Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Ta bort färg från krom?  (läst 5292 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nikk_e46

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 295
  • Kön: Man
  • Taxidriver
Ta bort färg från krom?
« skrivet: februari 19, 2013, 16:37:29 »
Tydligen har nån tidigare helt sonika lackat/sprayat allt krom på bilen i mattsvart..
Dock känner jag att jag vill försöka återställa lite av bilens forna glans.. Men vet inte hur?
Vad ska man använda för medel?
Kan man göra det med listerna på bilen? tänkte om man kanske kan tejpa runt dem så , vad man nu ska använda, inte fräter på lacken på själva bilen!

Mvh Niklas
BMW 318Ti -95 Hellrot

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
Ta bort färg från krom?
« Svar #1 skrivet: februari 19, 2013, 17:41:21 »
Jag är ytterst tveksam till att använda någon form av färgborttagningsmedel för detta. Dels för att det nog är väldigt svårt att tejpa så bra att du inte riskerar att få medlet på fel ställen men även för att listerna är av plast. Jag misstänker att de inte kommer att reagera så bra på färgborttagningsmedel.

Frågan är ju hur välgjort det är, vad händer om du provar att gnugga med en trasa och autosol? Hur mycket skulle det kosta att köpa listerna från skroten? Kanske inte mer än att det väl är värt att slippa slitet för att försöka få bort färgen igen.

Eller så lägger du ut en annons och kollar om någon med kromlister är villig att byta.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Nikk_e46

• BMW Senior Medlem
  • Taxidriver
Ta bort färg från krom?
« Svar #2 skrivet: februari 19, 2013, 17:49:48 »
Jag är ytterst tveksam till att använda någon form av färgborttagningsmedel för detta. Dels för att det nog är väldigt svårt att tejpa så bra att du inte riskerar att få medlet på fel ställen men även för att listerna är av plast. Jag misstänker att de inte kommer att reagera så bra på färgborttagningsmedel.

Frågan är ju hur välgjort det är, vad händer om du provar att gnugga med en trasa och autosol? Hur mycket skulle det kosta att köpa listerna från skroten? Kanske inte mer än att det väl är värt att slippa slitet för att försöka få bort färgen igen.

Eller så lägger du ut en annons och kollar om någon med kromlister är villig att byta.

Hmm ungefär vad jag trodde då... Får bli att kolla runt lite på skrotarna / bildelsbasen...
Koll på hur man tar bort dem förresten? :D Dvs de runt fönsterna, borde väl vara ungefär lika som på övriga bimmers tycker jag... :)
Mvh Niklas
BMW 318Ti -95 Hellrot

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
Ta bort färg från krom?
« Svar #3 skrivet: februari 19, 2013, 18:02:26 »

Hmm ungefär vad jag trodde då... Får bli att kolla runt lite på skrotarna / bildelsbasen...
Koll på hur man tar bort dem förresten? :D Dvs de runt fönsterna, borde väl vara ungefär lika som på övriga bimmers tycker jag... :)

Jag har inte haft loss mina lister så ingen aning om hur de sitter, men någon annan här kanske kan hjälpa Nikk med detta?
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Nikk_e46

• BMW Senior Medlem
  • Taxidriver
Ta bort färg från krom?
« Svar #4 skrivet: februari 19, 2013, 18:32:16 »
Blir till att byta! :)
Hittat en på Powerbörsen som säljer de billigt så!
Blir det till att lusläsa internet då för att hitta hur man tar bort dem på bästa sätt, om ingen här vet förstås?!  ;) :D :)
Mvh Niklas
BMW 318Ti -95 Hellrot

Utloggad Nikk_e46

• BMW Senior Medlem
  • Taxidriver
Sv: Ta bort färg från krom?
« Svar #5 skrivet: februari 21, 2013, 12:22:32 »
Gick ganska bra med högtrycken på jobbet med :D iaf på njurarna som hade lacksläpp redan ;)
Mvh Niklas
BMW 318Ti -95 Hellrot

Reklampartners