Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Angående: Övningskörning med tunga fordon  (läst 3206 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
Angående: Övningskörning med tunga fordon
« skrivet: februari 15, 2013, 17:10:00 »
Som de flesta vet så har jag sökt till bussförarutbildningen och som resultat så kom man inte in på kursen tråkigt nog. En sak som jag upptäckte är att körkortstillståndet är av typen grupp III vilket innebär att jag får övningsköra för följande behörigheter:

Traktor AM A1 A B BE C CE D DE

Frågan är om jag kan övningsköra med lastbil? Jag har ju varit på läkarundersökning och annat som krävs.
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Tor

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 105
  • Kön: Man
« Svar #1 skrivet: februari 15, 2013, 17:42:42 »
Ja det går bra att övningsköra med lastbil om du har ett körkortstillstånd grupp II eller III

http://www.korkortsportalen.se/e-tjanster/Information-om-ansokan-om-korkortstillstand-for-grupp-II-och-III/

Glöm bara inte bort att du även måste ha yrkeskompetensbevis (YKB) om du skall köra yrkesmässigt, gäller såväl lastbil som buss.
Tor Andersson
BMW M5 Touring -2008  
Garaget - Mina bilar.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
« Svar #2 skrivet: september 02, 2013, 08:50:22 »
Inte hört någonting på länge, hur gick det till med lastbil övningskörningen? 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners