Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Min evighets projekt - förädling av BMW 518i  (läst 89709 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad E3-Otto

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 83
  • Karma: +7/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #75 skrivet: mars 11, 2013, 17:43:27 »
I mitt rep bok står det att det är ramlagerbultar som ska bytas, inget om vev...
Jag får ta o kolla igen, kan ha gjort nåt fel nånstans eller missat nåt.
Lager spel o alla andra spel har jag i snitt på mitten av det tillåtna så det är bra med tanke på hur lite jag har gått in på detaljer med renoveringen.

Om allt sitter rätt bör du mäta lagerspelet med plastigage.
 
Angående vevstaksbultarna:
 
Utdrag ur momentanvisningar:
 
11 - Engine Type Screw Measure Unit
11 24 Connecting Rods and Bearings
1AZ Connecting rod bolts
Replace, wash and oil conrod bolts

M10/M30 55 Nm
 
/Otto[/font]

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #76 skrivet: mars 11, 2013, 19:02:35 »
Ska ta en koll på det!

BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #77 skrivet: mars 11, 2013, 19:58:05 »
Drog loss alla bultar på vevstakar med 1/4 varv - inget, 1/4 varv till så lossnar det....  :-\
Kan jag ha fått fel lager???
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #78 skrivet: mars 11, 2013, 21:43:35 »
Det brukar stå på lagren om dom är underdimension, -är du säker på att vevaxeln inte är krokig?
Inte det troligaste kanske, den borde nypa på ramlageröverfallen också då.

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #79 skrivet: mars 12, 2013, 10:01:58 »
Lager är standard mått o veven snurar hur fint som helst utan stakar.
Kollade lite igår på det o det känns som vevstakar är för breda/saknar axial glapp.
Har beställd mer plastigage o ska gå genom allt igen, känns bara lite surt att det börjat strulla nu....
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #80 skrivet: mars 12, 2013, 12:38:10 »
Vilken soppa alltså!  :(  Jag hejar på dig!  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad E3-Otto

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 83
  • Karma: +7/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #81 skrivet: mars 12, 2013, 13:58:02 »
Lager är standard mått o veven snurar hur fint som helst utan stakar.
Kollade lite igår på det o det känns som vevstakar är för breda/saknar axial glapp.
Har beställd mer plastigage o ska gå genom allt igen, känns bara lite surt att det börjat strulla nu....

Vad har du för block och stakar? från vilken bil och årsmodell?
 
/Otto
 
 

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #82 skrivet: mars 12, 2013, 18:34:02 »
Block M10B18 1987 E30
Stakar orginal, M10B18 1983 E28
Vev M10B20 1977 E12
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #83 skrivet: mars 12, 2013, 20:10:55 »
Hittat felet som verkar sitta i stakarna då dom "tillhörande" till blocket roterar om jag drar åt för hand med kort blocknyckel.
Det gör det inte med dom som satt i gamla m10:an i E28:an.
Mätte till höger o vänster, in o ut o alla mått är nästan samma, skiljer på ca 0,01mm.
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad E3-Otto

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 83
  • Karma: +7/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #84 skrivet: mars 12, 2013, 22:55:47 »
Hittat felet som verkar sitta i stakarna då dom "tillhörande" till blocket roterar om jag drar åt för hand med kort blocknyckel.
Det gör det inte med dom som satt i gamla m10:an i E28:an.
Mätte till höger o vänster, in o ut o alla mått är nästan samma, skiljer på ca 0,01mm.
Vi hade samma problem när vi drog dit m30 stakar på en M5 vev, Man var då tvungen att använda M5ans lager i M30 staken. Vilket i sin tur gjorde att man behövde fräsa nytt spår för lagerstopp.
/Otto
 

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #85 skrivet: mars 13, 2013, 06:46:09 »
Det kan vara en del bekymmer... Konstigt nog att det är samma grejer men ändå stämmer inte.
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #86 skrivet: mars 13, 2013, 06:58:53 »
läste lite o tycker att d låter väldigt skumt pga att m10 i e30 och i e28 e likadana... har själv inte bytt vev o stakar i min e30 men hade lite problem me toppen men d inte så konstigt pga "fel" årsmodell.
Tycker d låter jävligt konstigt ju me att delarna dvs vev o stakar e från m10b18, likadan motor.


-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #87 skrivet: mars 14, 2013, 12:02:48 »
Tror att stakarna från E28:an kan ha blivit nåt fel med...
När jag testade oljespel fick jag 0,04-0,05 men det gick inte vrida!
Tog pappers remsa o la mellan o den revs av där staken möter överfall.
Samma syndrom på alla fyra...
Tur att jag har backup som verkar funka!
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #88 skrivet: mars 16, 2013, 21:02:20 »
Nu är det ffff... fjant spis färdig!  :o
Kollat alla spel igen o fick nu 0,04 istället för 0,05 på vevstakar o motorn går att vrida runt!
Fortsättning imorgon o troligen ska den in i bilen.
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« Svar #89 skrivet: mars 16, 2013, 23:28:50 »
Härligt, vi håller tummarna för att det går vägen.  :D
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

 

Reklampartners