Warning: ob_start(): class 'Closure' does not have a method '__invoke' in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499

Notice: ob_start(): failed to create buffer in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499
Framhjulsdriven M-modell på gång?

Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Framhjulsdriven M-modell på gång?  (läst 4221 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
« skrivet: december 03, 2012, 11:26:53 »

Efter succén med M135i ligger BMW nu i startgroparna för ännu en M-modell baserad på 1-serien. Planen är att ta fram en M-märkt sportsedan som kan konkurera med Mercedes CLA 45 AMG och sedanversionen av Audi S3, som båda förväntas komma ut på marknaden i slutet av 2013.

"Vi tror att marknaden för mindre och billigare prestandasedaner kommer växa mycket i framtiden, och om vi hade kapaciteten skulle vi producera en sådan modell redan nu", säger en högt uppsatt BMW-anställd till Autocar.

Den kommande prestandasedanen kommer att utrustas med en 2,0-liters fyra med en effekt på minst 300 hästkrafter. Modellen kommer tidigast att begå sin debut under andra halvan av 2015.

En "liten" detalj i sammanhanget är att BMW ännu inte bestämt vilken arkitektur deras mini-M-sedan ska baseras på. Antingen baseras den på dagens 1-serie, och får därmed bakhjuls- eller fyrhjulsdrift, eller så baseras den på BMW:s och Minis gemensamma ULK-plattform, och blir därmed framhjulsdriven. Den kommande ULK-plattformen är även anpassad för fyrhjulsdrift, vilket kanske är en kompromiss som inte trampar på allt för många M-puritaners tår.

Autocars källa hävdar att det som kan fälla avgörandet i BMW:s val av plattform är att det bakhjulsdrivna alternativet beräknas bli cirka 15 procent dyrare att tillverka, vilket förstås är ett tungt argument för att välja ULK-plattformen.

Vad tycker läsarna, kan ni tänka er att köpa en framhjulsdriven M-modell?
Källa: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20121129/framhjulsdriven-m-modell-pa-gang
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #1 skrivet: december 03, 2012, 17:09:01 »
Nä! Är ingenting heligt längre?  >:(

Först går man bärsärk och skrotar de raka sexorna, och snart felhjulsdrift. Snart är BMW som vilken skitbilstillverkare som helst... Och varför då välja den dyrare?
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
« Svar #2 skrivet: december 11, 2012, 00:59:09 »
Vart är världen på väg egentligen? Jag hoppas att BMW inte lanserar en ny modell med felhjulsdrift.
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad PEKÅ

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 9
« Svar #3 skrivet: december 16, 2012, 21:23:16 »
själva tanken med en bmw är ju att ha en rolig bil som är välbalanserad, ganska sportig och ha bra kräm i motorn samt bakhjulsdrift!

kommer förstöra bmws respekt ORDENTLIGT om de gör detta.
1. Jag har alltid rätt.
2. Skulle jag någon gång ha fel, så har jag ändå rätt

Utloggad HD91

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 269
    • www.m5portal.com
« Svar #4 skrivet: december 16, 2012, 21:48:22 »
Trälig utveckling. Man kan då lika gärna köpa en Audi eller VW och få ungefär samma känsla och kvalité. Tur att det finns gott om begagnade BMW med klassiska sugmotorer och bakhjulsdrift. När dom gjorde 4-cyl av 528i och började avskaffa sugmotor-6an så fick jag personligen nog. Turbogenerationen lockar klart mindre. Visst vore en E90 335i intressant någon gång men aldrig att jag sätter mig i en 528 med 2-liters fyra  >:(
M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #5 skrivet: december 16, 2012, 21:56:13 »
...När dom gjorde 4-cyl av 528i och började avskaffa sugmotor-6an så fick jag personligen nog. Turbogenerationen lockar klart mindre. Visst vore en E90 335i intressant någon gång men aldrig att jag sätter mig i en 528 med 2-liters fyra  >:(

Instämmer till fullo. Hur fint nämnda motor än går skulle den aldrig tilltala mig. Säkerligen ett bra fortskaffningsmedel för att ta sig från A till B. Men den har föga påverkan på ens sinnen.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Per L

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 60
« Svar #6 skrivet: december 17, 2012, 09:52:33 »
För mig får en M5 gärna vara framhjulsdriven!
Men då skall den vara bakhjulsdriven också!

Skulle vara kul att se hur man bär sig åt för att få en bara framhjulsdriven bil klara 0-100 på 4-5 sekunder!
I alla fall när det är fuktigt ute!

Per L

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #7 skrivet: december 17, 2012, 11:09:51 »
Kan tänka mig att BMW vet om att sport bilar ska vara bakhjuldriven.
Hur skulle det ser ut om sportbilar som Ferrari, Porsche, Koenigsegg, Lamborghini eller annat skulle komma ut med framhjuldrivna modeller? man skulle börja skratta.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #8 skrivet: december 28, 2012, 15:11:48 »
Trälig utveckling. Man kan då lika gärna köpa en Audi eller VW och få ungefär samma känsla och kvalité. Tur att det finns gott om begagnade BMW med klassiska sugmotorer och bakhjulsdrift. När dom gjorde 4-cyl av 528i och började avskaffa sugmotor-6an så fick jag personligen nog. Turbogenerationen lockar klart mindre. Visst vore en E90 335i intressant någon gång men aldrig att jag sätter mig i en 528 med 2-liters fyra  >:(

Jag håller verkligen med! Däremot tycker jag BMW är på rätt väg med tre-pipen då den har karaktär, bara lyssna och njut. Den är ju dessutom en halv rak sexa.  ;)

Exhaust Sound: BMW 3-cylinder Engine

BMW B38 1.5L 3-cylinder TwinPower Turbo Engine
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Reklampartners