Ett problem som jag (är troligen inte ensam om detta) har är att skraplisterna till sidorutorna drar till sig mycket vatten och då det är en ganska bred anläggningsyta(luddig) på dessa så fryser sido rutorna fast, tror att det är ett modell specifikt problem (min gamla Volvo 850 hade jag aldrig detta problem), en annan orsak som jag tror bidrar till detta är att kupé värmen inte når ut till skraplisten.
I helgen plockade jag därför bort skraplisten på höger framdörr gjorde rent och torkade den, lade sedan på silicon på den luddiga ytan, återkommer med resultat.
Ett annat udda problem är att när man som jag ofta har bilen stående ute har kupévärmare så rinner den smälta isen/snön ner till nedre delan av vindrutan (blir som en glaciär) i denna sitter sedan torkarna fast då värmen inte når till denna del av rutan, ja, man kan fälla ut torkarna men det är inte bra för fjädrarna till dessa samt att torkarna är i vägen då snön ska borstas av.
Tipset då? jo parkera torkarna i övre vänd läget då bilens ställs för ex. natten, plätt lätt att röja snön och isen från rutan, och lättare att pilla loss gummit om det ev. frusit fast.