0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skulle ju kunna vara yttertempgivaren som visar för hög temperatur och så får inte motorn den "choke" den behöver när den är kall. Men kolla även hur ditt fördelarlock ser ut, händer att de spricker och så blir det kondens med påföljande kontaktsvårigheter.
borde den inte vara svår startad då.. utan choke så att säga
Hmmm… verkar som givaren sitter i hjulhuset på passagerarsidan.konstigt ställe att ha en givare på... Men jag blir inte klok på om den endast används för tempmätaren i instrumentpanelen eller om den även används för motorelektroniken. Men alla bilar som inte har manuell choke borde väl hålla koll på yttertemperaturen, eller?
Går den på alla cylinder? hur har du det med stift eller som tänker Fredrik med fördelarlocket? kondens in när du startar?Tack för bilden! Fredrik, bra att veta var den sitter.
Hmmm… verkar som givaren sitter i hjulhuset på passagerarsidan.Men jag blir inte klok på om den endast används för tempmätaren i instrumentpanelen eller om den även används för motorelektroniken. Men alla bilar som inte har manuell choke borde väl hålla koll på yttertemperaturen, eller?
Givaren till kylvattnet är en termistor som ändrar resistans i förhållande till temperatur. Det är enkelt att mäta upp med en multimeter och kokande resp. isvatten. Har ingen manual (där dessa värden brukar stå) till din motor men kan kolla i lite andra manualer, -det brukar vara samma givare på flera modeller.
Jag hade visst en manual. :-)Tempgivaren till kylvattnet ska 5v matning som du kan mäta upp i kabeln.Sen skall resistansen vid -10grader vara 7-11,6kohm och vid +80grader 0,27-0,40kohm.Jag hade fel om placeringen på insugstempen, den sitter i insuget tydligen på din motor. Hittade dock ingen data på den nu, hann inte mer än skumma igenom manualen.
Jag är rätt säker på att den givaren inte har något att göra med kallstartsfunktionen på motorn. Den information som behövs tas i första hand från kylvattentempen och i andra hand insugstempen (som tas i luftmängdsmätaren).