Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Felsöka E39 - strul med Carsoft/INPA  (läst 4566 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HD91

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 269
  • Kön: Man
    • www.m5portal.com
Felsöka E39 - strul med Carsoft/INPA
« skrivet: augusti 22, 2012, 11:28:26 »
Köpte en interface med USB-anslutning och det funkar inte som det ska. Kan kolla koder på E39 men det kommer felmeddelanden före varje sökning. Vissa funktioner går inte överhuvudtaget, t.ex live-data på motorn. Kör jag Carsoft får jag ingen kontakt alls med något system i bilen. Får något fel med COM-anslutningen står det.
Så jag undrar om dom alltid är så här ostabila med USB? Systemen är ju gjorda för COM från början men det är ju installerat nån serial converter som ska få USB-porten att funka som en COM (om jag fattat det rätt).

Några idéer? Ska man kanske hellre köpa en COM-interface och slippa installera converter (om nu felet ligger där).
Jag testade att koppla upp på E34 (med en adapter för det äldre systemet) men där fick varken Carsoft eller INPA kontakt med bilens elektronik.
M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Utloggad offfroad

• Fullt Medlemskap
  • Antal inlägg: 39
« Svar #1 skrivet: augusti 23, 2012, 21:29:24 »
ja jag har båda carsoft och INPA, ( för carsoft så har jag en stenålders laptop som har com port), och carsoft fungerar bra , men för inpa så fick jag med usb till com port kabel
några enkla lösningar: ( gäller INPA)
1:, bilens tändning ska vara på när du försöker ansluta..
2:, är datorn i övrigt i bra skick ( stabil och inga virus eller liknande som skapar problem )
3:, för mig i alla fall så finns det massor av information som inpa "kan" läsa av , men bara några få saker går faktist att läsa av , eftersom min bil t, ex inte har däcktryckssensorer.
4:, har för mig att under installationen för inpa så kan man välja om du använde usb till com port kabel.. ( bör gå att ändra efter installation också )
5:, har du möjlighet att testa med någon annan com adapter kabel?, eller testa med någon annan laptop?

sedan så har jag hört att det finns billiga kablar mellan bilen och datorn som kan skapa massor av problem ( t.ex., billig kinas*** som kan göra mer skada än nytta för bilen..)
BMW 525 TDS E39 / buggyn

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 251
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
« Svar #2 skrivet: augusti 24, 2012, 15:29:03 »
Har Carsoft (version kommer jag inte ihåg just nu, laddat från nätet för länge sedan) och "lådan" som ska kommunicera via com porten på pc'n behöver 12v och
uppåt från bilen (OBD'n), det som ställer till mycket förtret är att normalt ska tändning och halvljus vara på och då sjunker spänningen till under 12v vilket gör att
Carsoft inte svarar korrekt, eller inte alls.
Har heller inte fått Carsoft att ge "live"data.
 "Lådan" kan modifieras till att ta extern spänning från en adapter som ger 12 - 14v för att lura Carsoft, funkar för mig.
Ska inte ha någon betydelse om man kör via USB eller com-porten bara det finns tillräckligt med spänning för lilla lådan.
Har även köpt ett diagnos verktyg för bara motorkoder och då går det utmärkt att tanka lite olika gratis program på nätet, beroende på verktyget.
Dessa gratis program klarar i regel "live"data.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 251
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
« Svar #3 skrivet: augusti 27, 2012, 11:36:26 »
Citera
Har även köpt ett diagnos verktyg för bara motorkoder och då går det utmärkt att tanka lite olika gratis program på nätet, beroende på verktyget.
Dessa gratis program klarar i regel "live"data.
ELM 327 heter mitt diagnosverk, troligen ett välkänt verktyg. Fördelen är att det bara är att plugga in å köra.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad HD91

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 269
    • www.m5portal.com
« Svar #4 skrivet: augusti 27, 2012, 18:10:21 »
Tack för era svar! Jag hade tändningen på och datorn är frisk. Skulle kunna koppla upp mig igen och notera exakt vilka felmeddelanden jag får. När jag kör INPA på bilar med OBD2 så funkar det mesta utom live-data, men ibland föregås det av felmeddelanden. Använder jag adaptern till bilar med det gamla diagnosuttaget så funkar inget. Väldigt konstigt.
OBD-interface är från Tyskland. Adaptern Kina, men sett att flera använt samma och det har funkat. Börjar fundera på om jag installerat serial convertern rätt? Fattar inte varför Carsoft inte funkar när INPA gör det (någorlunda). Carsoft är helt dött på alla bilar ("unit not found!"). INPA funkar bara på OBD2. Så jäkla märkligt!
Kanske skulle man leta upp en nyare version av båda programmen. Verkar ha ett par år på nacken.
M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Reklampartners