0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det som händer med frys vevhusventilation är en sjukdom som rör flera bilmärken.Främst hos BMW är det årsmodeller före 2003 av 5-serien och före 2005 av 3-serien som har drabbats.Även vissa X5 modeller drabbar av vevhusventilation.Problemet är att om yttertemperaturen sjunker, fryser kondensvattnet och ventilationen kan blockeras varpå övertryck i vevhuset uppstår. Då kan olja pressas ut i motorrummet.Det viktigas är skulle jag tro är att byta olja innan vinter, lägga in en olja som är ampassat till hur kallt det är där du bor och glykol blandat mellan 50-60%Det du tänker med värmekabeln är kanske en lösning men om den effektiviteten är bra kan jag inte svara på.Finns cold climat-kit att köpa men räkna mellan 5 000 och 7 000 kr.
Tyvärr kan jag inte svara om det är färdigt monterade (priset) men hör kanske med BMW.Jag inte vet vad du har för modell men jag hittade det, det är kanske någonting?http://www.ecstuning.com/News/BMW_Cold_Climate_Oil_Separator_3Series_E46_330i_330Ci_330xi_1999_2000_2001_2002_2003_2004_2005/
Låter som en utomordentligt bra idé. Allt för att förhindra att det fryser. Byt gärna ut oljestickröret när du är i farten. Och se till att byta ut alla slangar och cyklon osv. Ingen idé att rengöra. Åkte själv på att byta detta på min E38 förut. Slangarna spricker gärna vid demontering fick jag erfara. Det är inga dyra delar. Lämnar man in på verkstad hamnar man i de priser Alain nämner, något dyrt. Visst var det riktigt dåligt med utrymme. Tar man bort insuget underlättar det kanske, men det är ju en historia i sig. Precis som du nämner verkar det ha föga betydelse på hur man har skött oljebyten. Mvh:Thomas