Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
juli 11, 2025, 09:54:46
Startsida
Forum
Hjälp
Kalender
Media
Logga in
Registrera
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Modellrelaterade diskussionsforum
»
7-serien
»
E38 1994-2001
»
Carsoft 6,5 error code 209
Nyheter
Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Carsoft 6,5 error code 209 (läst 4545 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skalman
Fullt Medlemskap
Antal inlägg: 25
«
skrivet:
juli 24, 2012, 15:10:51 »
Hej.
Har problem med att min e38 750 av 95 årsmodell misständer vid ca 1500-2000v/min intevallet (åtminstone märks det mest här).
Har bytt följande:
1.Stift.
2.Nya Magnacore tändkablar.
3.Kam/vevaxelgivare.
4.Kollat ev vacuumläcka.
5.Bytt LMM.
6.Bytt spjällhus.
7.Bytt tändningslås.
8.Kollat den ökända kabelstammen bakom höger framhjul (Isolering brukar skadas).
9.Kollat bränslepump/relä/filter.
10.Nytt batteri.
11.2 nya lambdasoner.
12.Nya gummibälgar för vevhusvent.
bilen misständer fortfarande???!!
När jag kär Carsoft 6,5 så får jag endast upp en felkod, som dessutom återkommer trotts nollställning av minnet, dvs Error Code 209 under DME.?
Googlar man så ser man att "209" avser ett fel med "EWS" dvs styrmodulen till larm/startspärr.....men.... kan det påverka tändningen?
Mvh
Skalman
Loggat
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Kön:
«
Svar #1 skrivet:
juli 24, 2012, 18:43:46 »
Hej och välkommen på bimmerpower.org
DME Digital Motor Electronic
EWS är en modul.
Du kommer att se EWS modulen rakt under rattstången. Modulen hålls med 2 Phillips skruvar. Du behöver en mycket kort Phillips skruvmejsel för att ta bort den.
EWS kontrollerar: startmotor, startspärr, injektion, inaktivera.
Eftersom modulen kontrolerar injektion, den kan påverka tändningen.
Misstänker att du behöver byta modulen och nycklar som styr och erkänner av modulen, koden i modulen och koden i nycklar ska överstämma med varandra.
Tråkigt när det händer
Lite svar om vad är EWS
What is EWS-II? EWS-II is an additional theft-deterrent system that BMW installed in cars beginning in Dec 1994 (12/94). On cars with EWS-II a coded signal from the key is sent through the EWS module onto the engine computer (DME). For the car to start, the DME must send a matching signal back through the module and to the key.
How does it work? The key for your BMW has a microchip embedded in it that sends an analog signal to an antenna within the ignition lock on the steering column. The antenna sends the signal to the EWS-II module. The EWS-II module then checks with the DME to validate the code. The car can only be started when the DME recognizes the code from the EWS-II module. The key is simply turned, and by the time the ignition switch is reached, the EWS-II system has finished its processes and identified the electronic coding in the key and 'granted' starting permission.
Why is EWS-II bad? This system can be a major stumbling block for a car that has an engine conversion or on a car that no longer needs the EWS-II system active. Cars that have had an engine swap, such as an E30 with an M50/S50/S52, may experience difficulty with the DME as the computer is looking for the signal from the EWS-II computer. E30s - and other models built before 12/94 - obviously do not have an EWS-II system. So we remove the code that makes the DME ask for the EWS signal.
Racecars will not need the EWS-II system and will likely have that wiring and electronics removed from the car to save weight and increase reliability. Our software will allow the engine to be used with its original DME, thereby saving the owner labor and frustration in sourcing another DME.
What does our EWS-delete software do? Our software is designed to disable the EWS protocol in the DME itself. It's like having an earlier non-EWS DME. For this to work properly, you cannot have any EWS-II components in the car. All of the original EWS equipment, including the ignition key, cannot be present. This is why our d-EWS chips will not work to fix a pre-existing EWS problem. Our software is strictly for using an EWS-II DME in a non-EWS car. If your EWS is experiencing problems, you may need an EWS alignment (synching all of the components together via a diagnostic computer), or you may have to replace the EWS module or key
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
Skalman
Fullt Medlemskap
«
Svar #2 skrivet:
juli 24, 2012, 20:28:26 »
Hej Alain.
Tack för ditt svar!
Enligt de länkar jag tittat på så ska EWS enheten sitta bakom handskfacket på passagerar-sidan? Kanske det finns fler moduler i EWS systemet?
Den jag tänker på är ganska stor, ca 120 x 200mm med "kylflänsar" i bak-kant. Men jag känner igen din beskrivning av EWS på styrstången, tyckte nämligen jag såg en sådan "låda" när jag låg under instrumentpanelen i dag.
Mvh
Skalman
Loggat
Skalman
Fullt Medlemskap
«
Svar #3 skrivet:
juli 24, 2012, 20:33:19 »
Hej igen.
Ser att detta EWS system fanns på bilar tillverkade från 12/94...min är tillverkad 11/94. Men jag ska kontrollera om det finns en EWS modul på styrstången i alla fall.
Mhv
Skalman
Loggat
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Kön:
«
Svar #4 skrivet:
juli 24, 2012, 21:24:15 »
Den jar pratar om sitter vid rattstången och är ca lika stor som en packet cigaretter men som du säger, finns en till vid handfacket.
Hittade lite info.
http://qcwo.com/technicaldomain/ews-deletion-chip
http://www.computersolutions.cn/blog/wp-content/uploads/2011/02/BMW_EWS.pdf
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Skalman
Fullt Medlemskap
«
Svar #5 skrivet:
juli 24, 2012, 21:46:36 »
Hej igen.
På min bils tändningslås finns ingen antenn-ring, tror att det har att göra med tillverkningsdatumet på bilen (11/94), detta vart jag varse när nytt tändningslås beställdes på BMW.
Förmodligen har jag ett äldre system?
Mvh
Skalman
Loggat
Skalman
Fullt Medlemskap
«
Svar #6 skrivet:
juli 24, 2012, 22:02:46 »
Hej.
Har konstaterat att jag har EWS I (Före 12/94) , ingen antennring eller modul på styrstången.
Mvh
Skalman
Loggat
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Kön:
«
Svar #7 skrivet:
juli 25, 2012, 15:01:49 »
Kan det vara den modulen sitta på uppsida i hanfacket på passagerare sidan?
Loggat
Skalman
Fullt Medlemskap
«
Svar #8 skrivet:
juli 25, 2012, 15:11:54 »
Hej igen Alain.
Kanske..... i går kväll tog jag bort handskfacket och plockade ut EWS modulen. Blåste på lite elektronikrengörning på alla kontaktstiften och skruvade tillbaks den igen, och i dag går bilen bättre?
?..vet inte om det bara är en slump, men från att varit riktigt irriterande misständningar som fått bilen att hoppa fram i låga farter, så märks det endast ytterst lite runt 1200v/min mot tidigare 1500-2500v/min.
Kan ju vara en tillfällighet, såg ingen oxid eller annat på stiften.
Men, om jag inte har någon antennring....behövs det då en "box" före EWS?... Ser inte någon på pdf du skickade.(EWS1) eller så är jag oduglig på att läsa scheman .
Mvh
Björn
Loggat
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
« föregående
nästa »
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»